Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kommer man i framtiden kunna plåta sport med pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Satt och kalkylerade vad det skulle kosta att byta system till canon, summa summario omkring 70000:- inte gratis mao. Men snabbare autofokus vore faktiskt förträffligt. När kan det tänkas att pentax släpper en kamera som man kan plåta sport med? Alltså en kamera som är att klassa som proffskamera. Rykten hit o dit om en K1D men när skulle detta ske och vad kan man vänta sig, frågan har jag ställt tidigare men mer info kanske finns att få nu...
 
Jag måste bara fråga...hur snabbt springer dina fotbollsspelare egentligen? Jag har fotat Dragracing i 400-500km/h och inte var det kameran som satte gränserna. Tittade på din kameraväska, har du inte en K10D? Dens AF är betydligt bättre än istens.
 
Får du inte snabbare autofokus om du köper ett DA*-objektiv? Ett 16-50/2,8 eller 50-135/2,8 eller 60-250/4,0 när det kommer. De har alla ultraljudsmotorer och passar K10D. Autofokusen med ett sådant kan väl omöjligvis vara långsammare än på en Canon-utrustning?
 
I den intervju som jag har länkat till tidigare här i detta forum så har K D Torigoe och K Tatamiya från Pentax utlovat två nya systemkameror till hösten - den ena är en ny instegsmodell, den andra är en modell positionerad över dagens K10D. Båda modellerna kommer att lanseras i tid för julhandeln i år. Några tekniska specifikationer är ännu så länge ej kända.

Hälsar
R
 
ledsen att säga det men när det kommer till snabbhet, både i AF och fps så ligger k10d långt efter vad som finns på marknaden, kameran har sina fördelar, exempelvis bättre bildfiler än nikons D2x men det är ännu ingen kamera för snabba jobb. Gillar den som fan utöver desss brister.
 
Finns det mätningar på hur snabba/långsamma de olika kamerornas/objektivenas fokuseringar är? Hur mäts det, och vad räknas som snabbt? Eller går allt på känsla.
 
Funderar själv på ungefär samma sak. Jag hade tänk att köpa ett Canon hus 10/20/30D samt ett av 70-200 telena för att plåta sport och dylikt med. Men mina Pentax grejer hade jag tänkt att ha kvar ändå, kommer det sedan lite nya intresannta grejer till Canon går jag kanske över till det helt, kommer det nya fina grejer till Pentax går jag över till det helt, så får det nog bli. Framtiden får avgöra.
 
Se det så här:

Med min D100 eller D70 kommer jag hem med runt 50-60% skarpa bilder från knattematcherna i hockey eller fotboll. Med min D2X är det närmare 100% rätt. Inte bara att den fokuserar snabbare den fokuserar rätt oxå......Framför aööt så blir skillnaderna större ju svårare ljus det är.

För övrigt så håller jag inte med dig om att K10.an bildfiler är bättre än D2X :)))
 
Gimbal skrev:
Finns det mätningar på hur snabba/långsamma de olika kamerornas/objektivenas fokuseringar är?

Det finns mätningar och de visar på en marginell skillnad mellan Pentax och Canon, däremot så är skillnaden i upplevelse större eftersom med Canons system så glider objektivet in i fokus smidigare - åtminstone Canon USM jämfört med Pentax skruvdrivna system. Detta är åtgärdat med SDM-objektiven från Pentax.

Här är siffror från ett norskt test:

Dagsjus (vidvinkel - tele med standardzoom)
Canon 30D : < 0,5 s.
Pentax K10D : 0,3 - 0,6 s.

Svagt ljus (vidvinkel - tele med standardzoom)
Canon 30D : 0,7 s. (2 lux) - 0,8 - 1,2 s. (3 lux)
Pentax K10D : 0,5 (5 lux) - 1,4 s. (7 lux)

K10D testades med DA 18-55 f/3.5-5.6, utan USM.
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?cat=478&id=107094&p=3&refresh=&compare_to=87661

Utifrån dessa siffror så ser jag ingen anledning att välja Canon istället för Pentax om det är snabb autofokus som är primärt. Det är möjligt att nya Canon 40D är snabbare än 30D, dock visar de första prisindikatorerna på ett pris som ligger på ungefär två K10D hus, alltså dubbla priset jämfört med vad en K10D kostar.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag har vid några tillfällen gått i väggen rejält med min K10d, och det har då gällt sportliknande förhållanden. Innebandy är t.ex inte lätt med K10D+sigma 70-200 2,8. Men det värsta var en uppsättning av Grease. Dans och rörelse hela tiden, detta i varierande scenljus. Testade med K10D men det var omöjligt! Kameran hann aldrig sätta focus ordentligt. Blev tvungen att låna fruns Canon EOS 1D MkII för att klara bilderna. Denna tillsamans med Canon EF 24-105mm f/4L IS USM fixade det hela. Ett steg sämre bländare, men nu var ju huvudproblemet AF:en. Det som gjorde det hela svårt var att det fanns sällan tid att sitta still och focusera på ett objekt, det var rörelser hela tiden. Misstänker starkt att här visade verkligen IS sina framfötter jämfört med AS. Autofocussensorerna fick en stabiliserad bild att jobba med, vilket INTE var fallet med pentaxen. Sedan tillkommer USM och så sist men inte minst så har väl 1D mkII en separat processor för autofocusen.

1D mkII har prestanda som K10D inte kommer i närheten av när det gäller action, men den är en pina att jobba med tycker jag. Det enda som går att göra med en enda knapptryckning är väl exponering, annars är det dubbla knappar till ALLT på den där jädrans klunsen. Å är det inomhusfotografering utan blixt så tycker jag att färgerna blir sämre än med K10D. Sen tillkommer priset. Så för säkerhets skull så måste jag påpeka att allt är inte bättre med den dyra 1d mkII jämfört med K10D. Skulle inte välja den före K10D i ateljén t.ex. Men frun älskar den i ateljésamanhang, och det är just AF:en som gör susen. -Du ska veta hur snabba ungarna är, säger hon.
 
Roland Mabo skrev:
Svagt ljus (vidvinkel - tele med standardzoom)
Canon 30D : 0,7 s. (2 lux) - 0,8 - 1,2 s. (3 lux)
Pentax K10D : 0,5 (5 lux) - 1,4 s. (7 lux)
Hälsar
R

Hur kommer det sig att kamerorna är långsammare vid högre ljusstyrka? Eller har du blandat ihop siffrorna?
 
Tredjepartstillverkares objektiv brukar inte vara lika snabba som Pentax egna och dessutom jämför du ett Canon 24-105 med ett 70-200 på Pentax som i praktiken ger en bildvinkel motsvarande 105-300 på 24x36 med den förkortning av skärpedjupet och därmed försvåring av autofokus som detta innebär. Det är givetvis alltid intressant att för att skälla på Pentax AF måste man dra till med en Canon som kostar som 4 stycken K10D. Enligt ett norskt test så är Canons AF i 30D, som ligger närmare K10Ds prisklass, fullt jämförbar i hastighet med K10D.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag gav länken till testet i mitt inlägg, du är välkommen att läsa testet själv och där upptäcka att de siffror jag redovisar är samma som i testet.

Hälsar
R

Nu har jag inte tid att gräva i testet allt för mycket men det verkar relatera till olika brännvidder. För 30D framgår dock inte vad jag kan se vilket objektiv som använts. För K10D står det 18-55mm.

Ett test som utgår från skilda premisser tycker jag inte säger så mycket. Man jämför kamerorna vid olika förhållanden (ljusstyrka) och det framgår som sagt inte vilket objektiv som använts på 30D.

Nu kan jag ha missat något och är inte så intresserad egentligen. Jag blev bara lite konfunderad över att kamerorna utifrån de siffror du presenterade var långsammare vid högre ljusstyrka än lägre, det rimmar nämligen något illa i mina öron.
 
jag är lite på johans sidahär, pentaxen är ingen sportfotokamera, hur mkt man än tycker om den. men jag tycker oftast itne att det är Af som gör den svårjobbad. det är snarare serietagningen som är lite för slö för mig ibland. om man t.ex. fotar bmx, downhill eller vad för cykling du väljer att ha framför kameran. där blir de tofta jäkligt snabba ryck när det väl ska fotas, står man på ett ställe vill man ha så många bilder som möjlgti på varje åkare som drar förbi. och med pentaxen blir det lite för få ibland. men man får träna upp sin känsla för ögonblicket istället:)
 
dJb skrev:
Nu har jag inte tid att gräva i testet allt för mycket men det verkar relatera till olika brännvidder. För 30D framgår dock inte vad jag kan se vilket objektiv som använts. För K10D står det 18-55mm.

Ett test som utgår från skilda premisser tycker jag inte säger så mycket. Man jämför kamerorna vid olika förhållanden (ljusstyrka) och det framgår som sagt inte vilket objektiv som använts på 30D.

Nu kan jag ha missat något och är inte så intresserad egentligen. Jag blev bara lite konfunderad över att kamerorna utifrån de siffror du presenterade var långsammare vid högre ljusstyrka än lägre, det rimmar nämligen något illa i mina öron.

Det är EF-S 17-55 f/3,5-5,6 som är testad tillsammans med Canon 30D och det ser man om man klickar på testet för 30D. Det står inte i jämförelsetabellen, men det står när man läser hela testet för 30D.

På vilket sätt utgår testet från skilda premisser?

I normalt ljus så ligger 30D med EF-S 17-55 på under 0,5 sek, medan K10D med 18-55 ligger på 0,3 - 0,6 sek.

I svagt ljus ligger Canon på 0,7 för vidvinkel och 0,8 - 1,2 sek för tele. K10D ligger på 0,5 sek för vidvinkel och 1,4 sek på tele.

Vi ser alltså att för normalt ljus så är båda kamerorna snabbare än vid svagt ljus. Skillnaden i svagt ljus mellan vidvinkel och tele härrör troligen till att teleläget för båda kamerornas objektiv har en lägre ljusstyrka vilket torde vara negativt för autofokusen i svagt ljus - dessutom så har teleläget kortare skärpedjup vilket ytterligare kan försvåra för autofokusen.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Tredjepartstillverkares objektiv brukar inte vara lika snabba som Pentax egna och dessutom jämför du ett Canon 24-105 med ett 70-200 på Pentax som i praktiken ger en bildvinkel motsvarande 105-300 på 24x36 med den förkortning av skärpedjupet och därmed försvåring av autofokus som detta innebär. Det är givetvis alltid intressant att för att skälla på Pentax AF måste man dra till med en Canon som kostar som 4 stycken K10D. Enligt ett norskt test så är Canons AF i 30D, som ligger närmare K10Ds prisklass, fullt jämförbar i hastighet med K10D.

Hälsar
R
Om det där var menat till mig så kan jag påpeka att jag inte ägde 70-200:an när jag försökte fota Grease. Det objektiv jag försökte använda med Pentaxen var dels Tokina 28-70mm f2,6-2,8 och Pentax 50mm f1,7.

Sen fattar jag inte varför man måste blanda in vad objektivet skulle ge på 24x36? Det är väl helt ointressant!

Jag har iallafall full förståelse för att man önskar en Pentax som klarar actionfoto, och det förhoppningsvis till ett pris som INTE motsvarar 4st K10D. För den delen, behöver man verkligen ge så mycket för en 1DmkII idag? Annars är det väl just prisskillnaden som är intressant. Skulle Pentax kunna fixa en action-kamera till ett mycket lägre pris än Canons 1D-serie?
 
P-E Claesson skrev:
Jag har iallafall full förståelse för att man önskar en Pentax som klarar actionfoto, och det förhoppningsvis till ett pris som INTE motsvarar 4st K10D. För den delen, behöver man verkligen ge så mycket för en 1DmkII idag? Annars är det väl just prisskillnaden som är intressant. Skulle Pentax kunna fixa en action-kamera till ett mycket lägre pris än Canons 1D-serie?

Canons 30D som ligger i stort sett inom samma prisklass som K10D, har inte en snabbare autofokus - vilket ett norskt test visar som jag har länkat till i tråden. Canon erbjuder ingen kamera i K10D's prisklass som har snabbare autofokus än K10D. Huruvida Pentax klarar av att erbjuda en action-kamera till ett mycket lägre pris än Canons 1D-serie vet vi inget om än - särskilt eftersom Pentax nya produkter för hösten inte är presenterade än -, däremot så är det uppenbart att Canon själva inte klarar det. I den prisklass som K10D ligger så ligger K10D i framkant gällande snabb autofokus. Man kan inte få en Rolls till priset av en Skoda och jag förstår inte nyttan med att klaga på den billigare kameran för att den inte ger samma prestanda som en betydligt dyrare kamera. Det är att jämföra äpplen och päron. Om man förväntar sig Rolls-prestanda i Skoda-prisklass, ja då är man nog lite fel ute kanske.

Jag tycker dessa jämförelser mellan Pentax och mångdubbelt dyrare Canon känns helt meningslösa. Det är väl mycket mer rättvisande att jämföra mellan kameror som ligger någorlunda inom samma prisklass tycker iallafall jag.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Klaga å klaga. Kameran klarar inte viss fotografering. Testat och det går inte. Vad tycker du att vi som vill fota action (sport, dans, flygand fåglar o.s.v.) ska göra då? Priset på Pentaxen är OINTRESSANT. Klarar den inte det vi behöver måste vi hitta en annan lösning. Hur gör vi det? Det var väl det som trådskaparen var ute efter. Kommer lösningen finnas hos Pentax? Är det bara bita i sura äpplet och byta system? Eller ännu värre: Lägga av med vårt fotograferande?
 
P-E Claesson skrev:
Priset på Pentaxen är OINTRESSANT.

Jag tycker inte priset på Pentax är ointressant.
Du förväntar dig uppenbarligen prestanda i en Pentax för under 8 000 kr som du hittar i andra kameror som kostar över 30 000 kr. Jag kan ha fel, men jag tror inte det går att göra en kamera med prestanda som en 30 000 kr kamera för under 8 000 kr. Ingen har ju lyckats med det hitills, inte ens Pentax. Det är givetvis tragiskt, men så är verkligheten.

Du klagar på en kamera för under 8 000 kr för att den inte ger samma prestanda som en 30 000 kr kamera, det känns väldigt märkligt för mig. Det är som att klaga på att fritidshuset man hyr för 1000 kr i månaden har ett vanligt utedass istället för vattentoan med jacuzzi som grannens hus för 5000 kr i månaden har.

Om du vill ha prestanda som en 30 000 kr kamera för under 8 000 kr så tror jag att du får leta länge, då kanske det är bättre att köpa 30 000 kr kameran med en gång istället för att klaga på kameran under 8 000 kr?

Vi vet inte idag vad Pentax kommer erbjuda för nya kameror till hösten och vi vet inte heller deras pris. Vi har en intervju från i våras med K D Torigoe och K Tatamiya där de säger att de utvecklar två nya kameror för presentation nu i höst före jul. En ny instegsmodell och en ny kamera över dagens K10D. I intervjun talar de även om ytterligare en kamera, som ligger över kameran som ligger över K10D. Den kameran, alltså toppmodellen, kommer dock inte att presenteras denna höst därför att specifikationerna för den inte ens var klara i våras. Det finns i dagsläget inga specifikationer offentliggjorda att ge ut.

I dagsläget kan vi endast spekulera fritt, tills Pentax släpper information om sina nya produkter. Pentax Europe har kallat till en presskonferens den 23 Augusti, vi vet inte vad de kommer att säga då men det kan vara en god idé att vänta. För ingen kan besvara trådställarens fråga idag, för den informationen som kan besvara frågan är än så länge inte offentliggjord av Pentax. Det finns alltså inget svar idag att ge.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.