Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer inte överens med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta om jag lät lite grinig men när jag gick gymnasiet för ca 10 år sedan fanns det inte digitala systemkameror i skolans repertoar överhuvudtaget. Det som brukade finnas till hands var 70/80-talsmodeller utan autofokus och utan zoom-objektiv. Men det gick så klart att ta jättefina bilder i alla fall. Så när du klagar på att en kameramodell från 2004 inte är snabb/modern nog tycker jag att du istället borde prova att fotografera lite "långsammare". Vad får ni för uppgifter av lärarna? Det är väl knappast sport- och actionfotografi som lärs ut?

/Calle, som äger en d70 men inte har några speciella tips.

Robin Gyllander skrev:
Tänk dig såhär hemma kör du en v70 men din jobb bil är en volvo 740 som gaspedalen är broms på och om du svänger ratten åt höger så svänger bilen åt vänster. Fattar du mitt problem?

Ni som har D70 har ni några tips på kameran?

Du envisas att tycka att skillnaderna är så enorma, det är de inte. Det är mer som att köra två bilar där en massa detaljer skiljer. Som att den ena har blinkersreglaget till höger om ratten och den andra har det till vänster.

Jag kör själv just nu Nikon D200 växlevis med en Canon 40D (testar den senare -- kul kamera!). Visst finns det saker som är annorlunda, men det är något man får vänja sig med och lära sig använda.

Jag har en D70, jag har fotat mängder med sport och action med den otroligt långsamma och oanvändbara kameran -- och många av de bilderna är tagna med fasta objektiv, utan zoom. Några rent av utan autofokus ... (se själv på min sida om du inte tror mig). Visst, det är enklare att få fler bra sportbilder med min toksnabba D2H som klarar 8 bilder/sekund och har en superb autofokus. Men det går bra även med en långsammare och mindre träffsäker kamera.

Jag har ett enda enkelt tips: lär dig använda kameran. Det är inte så svårt som du verkar ha bestämt dig för.

Skyll inte på utrustningen, kan du inte få bra bilder med en D70 med en 50mm på så är det inte grejerna det som är problemet ...

Jag får bra bilder det är så att jag bara inte trivs. Men vi har ju bara haft 5 timmar tilsammans.

Robin Gyllander skrev:
Jag får bra bilder det är så att jag bara inte trivs. Men vi har ju bara haft 5 timmar tilsammans.

Om du har planer på att arbeta som fotograf kommer du då och då hamna i situationer är du inte trivs med utrustningen. Eller med personen du skall fota. Eller ljuset. Eller ... en hel massa olika saker.

Saker som är annorlunda är utmaningar, något du kan lära av, något som tvingar dig att sakta in, reflektera och på det sättet i förlängningen bli en bättre fotograf.

Jag har ett tips till, och det gäller oavsett om du kör din egen 30D eller skolans D70: sätt på ett fast objektiv utan zoom. Stäng av all automatik, stäng av autofokusen. Tvinga dig själv att hela tiden köra höjdformat. Tvinga dig själv att enbart fotografera på säg bländare 11. Det här är en massa krångliga, hindrande begränsningar, men de tvingar dig att sakta in, tänka efter och jobba lite hårdare. När du får bra bilder trots de begränsningarna ... Sedan blir allt annat enkelt.

Robin Gyllander skrev:
det är skitirrirerande om man ser en fågel och zommar in på ren reflex så zommar man in istället för ut. Pröva att köra en bil som svänger åt fel håll när du snurrar ratten.

Märkligt att du kan zooma med 50 mm optiken. Hur gör man?

Ni gymnasister gnäller för minsta lilla. På min tid fick vi 150kr rabatt på en ny miniräknare och det var allt. Idag vill eleverna få en laptop och tillgång till värstingkameror.

D70 duger gott, det som behövs på en skola är en jävla massa objektiv och några SB-800 blixtar för lite kreativt lek med skärpedjup och ljussättning. Man lär sig inte ett skit av 8 fps och AF som kan följa en trollslända på ecstasy.

Det är inte alls svårt att lära sig hur en D70 fungerar, jag gjorde det på en halvtimme när jag bytte från Canon. I veckan har jag tillgång till en 5D med 24-70/2.8L och har hittils inte tagit en enda bild med den utrustningen. Däremot har jag varit ute i skogen och tagit actionbilder med hjälp av en canon 430EZ i manuellt läge på min D70s. Det var lärorikt!

Dessutom hittar jag inte exponeringskompensationen på 5D och jag har verkligen ansträngt mig. Skitkamera!

Senast ändrad:
chry skrev:
Märkligt att du kan zooma med 50 mm optiken. Hur gör man?

Man byter till ett 18-70.

Men går det att lära sig att zoomringen går åt "fel" håll? Är det några som både kör nikon och canon som har några tips?

Robin Gyllander skrev:
Men jag bad inte om påståenden.

Den meningen kan ju sammanfatta hela poängen med denna tråd...

Istället för att springa runt på fotolektionerna med en tråkig D70s som man vrider åt fel håll så kan du ju fråga din svensnklärare vad detta "?" tecken betyder.

Starta den hår tråden är nog det dummaste jag gjort. Får väl vrida ringen på D70:in fram och tillbaka tills jag fattar.

Robin Gyllander skrev:
Men går det att lära sig att zoomringen går åt "fel" håll? Är det några som både kör nikon och canon som har några tips?

Ja, det går att lära sig. Tänk så här: På Nikon går det åt det här hållet och på Canon åt det andra. Vill du ha mer handfasta tips så vete tusan vad du menar och är ute efter. Jag har ingen Canon men jag skulle nog fundera så om jag provade. Tuff fråga det där...

Om du inte gjort dummare saker än så så är det ingen fara.

Robin Gyllander skrev:
Starta den hår tråden är nog det dummaste jag gjort.

Det är aldrig dumt att fråga. Att du fått många syrliga eller sarkastiska svar beror kanske på att det känns som om du redan bestämt dig för ett svar innan du frågade. (Att det är något fel på Nikon D70 eftersom den inte är en Canon 30D.)

Du ställde den här frågan:

och besvarar den själv:

Får väl vrida ringen på D70:in fram och tillbaka tills jag fattar.

Det finns liksom inget annat sätt att lära sig.

Med Canon vrider man saker åt ena hållet, med Nikon vrider man åt det andra. Det finns inga "fel" håll. Jag kör stundvis bägge systemen och hade Canon i tjugo år innan jag för tre år sedan skaffade Nikon. Jag har svårt att förstå vad det är du vill att man skall förklara.

Det finns dörrar som går inåt, och det finns dörrar som går utåt -- innebär det att den ena sorten går åt "fel" håll?

Grevture skrev:
Det är aldrig dumt att fråga. Att du fått många syrliga eller sarkastiska svar beror kanske på att det känns som om du redan bestämt dig för ett svar innan du frågade. (Att det är något fel på Nikon D70 eftersom den inte är en Canon 30D.)

Du ställde den här frågan:

och besvarar den själv:

Det finns liksom inget annat sätt att lära sig.

Med Canon vrider man saker åt ena hållet, med Nikon vrider man åt det andra. Det finns inga "fel" håll. Jag kör stundvis bägge systemen och hade Canon i tjugo år innan jag för tre år sedan skaffade Nikon. Jag har svårt att förstå vad det är du vill att man skall förklara.

Det finns dörrar som går inåt, och det finns dörrar som går utåt -- innebär det att den ena sorten går åt "fel" håll?

Jag gick ut idag i skogen med min 30D och körde ditt scenario men jag bytte ut bländare 11 mot 1,8 körde manuellt utan af och använde ett canon ef 50 1,8 II.
Det var skitkul att köra med fasta objektiv, har inte gjort det så mycket.

Robin Gyllander skrev:
Jag gick ut idag i skogen med min 30D och körde ditt scenario men jag bytte ut bländare 11 mot 1,8 körde manuellt utan af och använde ett canon ef 50 1,8 II.
Det var skitkul att köra med fasta objektiv, har inte gjort det så mycket.

Det är något märkligt med det här att sätta begränsningar på sig själv -- plötsligt blir det en utmaning att övervinna begränsningen.

Jag fotade D70 med zoom ett bra tag ända till jag lite av en slump fick låna en gammal fast Micro 55mm/3,5 av en kompis (tack Henrik!). Så där stod jag med ett fast objektiv, utan autofokus, min D70 begrep inte ens vilken bländare objektivet var inställt på. Det märkliga var att plötsligt blev det hur kul som helst att fotografera.

Det är en sak om man har någon form av fotouppdrag man skall utföra där det är viktigt att uppnå ett bestämt resultat, då skall man låta tekniken hjälpa till så mycket det går. Men fotar man just för att det är kul och för att lära sig -- då skall man göra det svårt för sig :)

Se skolans D70 som en utmaning, den kommer att tvinga dig att bli en bättre fotograf.

Robin Gyllander skrev:
Man byter till ett 18-70.

Nu kvalificerar jag egentligen inte till att svara på denna fråga, eftersom jag inte kör både nikon canon, men jag har två objektiv till min canon där zoomringarna går åt olika håll. Jag tycker inte att det är några problem, men om det går att lära sig så att man reflexmässigt zoomar åt rätt håll vet jag inte. För lite långsammare fotografering tycker jag det går bra. Värt att notera är dock att jag inte tyckte att det gick bra i början så viss tillvänjning har skett.

Några konkreta tips kan jag dock tyvärr inte bidra med. Jag lärde mig efter ett tag, iallafall såpass mycket att jag inte längre tycker det känns konstigt.

Idag prövade jag d80 och vi kom jättebra överens men det är bara en sak jag inte fattar med den om man kör med automatiskt val av af punkt hur ser dom punkter som man fokuserar på Canon blir ju punkten röd men hur ser den ut på nikon?

Är det normalt att det låter som att man skrapar växlar när man försöker fokusera med d70 och ett sigma 50 2,8 macro?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar