Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer inte överens med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har både Nikon och Sigmaoptik till mina Nikonhus och där vrider man zoomringen åt olika håll. Det tog ett par dagar att lära sig men nu växlar jag mellan dem utan problem.
Man lär sig! Ge det lite tid Robin och visa lite villja att lära dig ett nytt kamerasystem. För några veckor sen var jag helt handikappad när någon satt en Canon i mina händer men sen fick jag pilla lite på en D30 en halvtimme och vipps lärde jag mig de grundläggande inställningarna så nu kan jag fota okej med en Canonkamera också =)

EDIT
Angående det där Sigmaobjektivet så är det inget ovanligt att de låter lite mer vid autofokus än Canon och Nikonobjektiv men inte SÅ mycket som du verkar uppleva det. Sigmas objektiv med HSM-motor låter inte mycket dock.

EDIT2
Ang. fokuspunkterna så borde den markerade fokuspunkten vara i "fetstil" om du förstår vad jag menar. Markerad med lite tjockare linjer. Annars så kan du se vilken fokuspunkt som är markerad på den lilla displayen.

Senast ändrad:
MarcusHolmberg skrev:

EDIT
Angående det där Sigmaobjektivet så är det inget ovanligt att de låter lite mer vid autofokus än Canon och Nikonobjektiv men inte SÅ mycket som du verkar uppleva det. Sigmas objektiv med HSM-motor låter inte mycket dock.

Men den ibland foksurade den inte lät bara som när man skrapar växlar.

jag har oxå ett sigma 50/2.8 makro, och det låter en hel del. speciellt om man inte har fokus-begränsaren på, så den söker fokus även i macro-området. det är ett slags skrapande ljud, som bara återfinns på det objektivet. mina andra sigma-objektiv har inga såna missljud.
mitt sigma 30/1.4 är tyst i fokuseringen, men där sitter det ju en HSM-motor i objektivet.

OscarM skrev:
jag har oxå ett sigma 50/2.8 makro, och det låter en hel del. speciellt om man inte har fokus-begränsaren på, så den söker fokus även i macro-området. det är ett slags skrapande ljud, som bara återfinns på det objektivet. mina andra sigma-objektiv har inga såna missljud.
mitt sigma 30/1.4 är tyst i fokuseringen, men där sitter det ju en HSM-motor i objektivet.
Fast kan det inte vara att de får kontakt sigma 50 körs väl med kamerans af motor?

Robin Gyllander skrev:
Fast kan det inte vara att de får kontakt sigma 50 körs väl med kamerans af motor?

Ett enkelt trick är att kolla att det inte sitter något skräp/damm/annat gunk i kopplingen på objektivet. Den ser ut som en liten skruv och roterar när man fokuserar. Ta av optiken och fokusera manuellt så hittar du den, ta sedan och se till att den är ren så borde det värsta odjudet försvinna.

Om detta inte hjälper, är det förmodligen något inuti optiken som skramlar. Att tänka på är att Nikonkamerors AF låter lite grann om objektivet saknar inbyggd motor. En del av de lite äldre AF-optikerna kan låta rätt rejält, men brukar bli lite tystare efter en service och rengörning.

//Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar