ANNONS
Annons

Kommer E-1:ans efterträdare för sent?

Produkter
(logga in för att koppla)
xulionation skrev:
Har kört E1:an och varit nöjd men tyvärr kommer E3:an för sent. Har bestämt mig att gå över till Nikon D300. Dessutom gillar jag inte att E3:an får vinklad skärm...det känns b! Hade önskat att Olympus vågat utmana men det känns inte riktigt som det. Om ett par år så kommer det bara att släppas kompaktkameror från Olympus (tror jag). Det ska mucket till nu om jag ska stanna kvar hos O. De måste verkligen komma med ngt bra, mycket bra!!!

Såna som du måste ju vara varje kamera tillverkares dröm! Du byter nu hela ditt Olympus system till Nikon med allt vad det innebär av inköp av nya gluggar etc. Du har inte funderat på E-510 som ett alternativ i väntan, så att du får använding av dina fina zuiko obj, istället för att bara rusa iväg och byta system. Aja, du gör som du vill
 
I senaste K&B testas E-510. Över lag får den bra betyg och bildkvaliten är helt okej jämfört med APS-C konkurrenterna. Men hur man än vänder och vrider på det är E-510 och E-3 olika kameror. Är man van med E-1:an som ger kontroll av exponeringsdata med "ett knapptryck" är det inte lika roligt att gå till en kamera med mer menystyrning och mindre sökare.
Funderar själv på att skaffa en C eller N för att få tillgång till några små ljusstarka fasta bränvidder.
E-1:an kommer jag nog behålla för rent byggmässigt är det en fantastisk kamera.
 
Har kört E-1:an 4 1/2 år nu...så nej jag byter INTE stup i kvarten!!! Det jag menar med mitt byte är att det har tagit alldeles för lång tid och specifikationerna av allt att döma så räcker inte E-3:an till. Dessutom tycker jag inte att Olympus verkar visa någon ambition att vilja ha semiproffs-segmentsfotografer (uff, långt ord). Hade de velat haft en chans mot C&N så borde de ha släppt E-3:an på Photokina förra året. Det hade rört om ordentligt i grytan.

peter6611 skrev:
Såna som du måste ju vara varje kamera tillverkares dröm! Du byter nu hela ditt Olympus system till Nikon med allt vad det innebär av inköp av nya gluggar etc. Du har inte funderat på E-510 som ett alternativ i väntan, så att du får använding av dina fina zuiko obj, istället för att bara rusa iväg och byta system. Aja, du gör som du vill
 
xulionation skrev:
HDet jag menar med mitt byte är att det har tagit alldeles för lång tid och specifikationerna av allt att döma så räcker inte E-3:an till.

Nu är ju inte secifikationerna officelt släppta ännu så då är det lite svårt att spekulera hur den kommer att stå sig mot 40D o D300.

Dessutom tycker jag inte att Olympus verkar visa någon ambition att vilja ha semiproffs-segmentsfotografer (uff, långt ord). Hade de velat haft en chans mot C&N så borde de ha släppt E-3:an på Photokina förra året. Det hade rört om ordentligt i grytan.

Hade de släppt E-3an så som den kommer se ut när den släpps nu i höst (vilket vi inte vet exakt än) så hade det nog rört om ordentligt, men som vanligt så tar det tid att utveckla nya tekniker etc o ingen hade nog varit gladare än Olympus om de hade lyckats med det.
 
Jag har lite svårt att förstå argumentet att Canon/Nikon är stora så Olympus/Pentax kommer nog att försvinna.
OK visst kan dom kasta in handuken, men kameraägarna behöver inte gråta stort för Panasonic/Samsung fortsätter...
I själva verket är det nog Canon/Nikon som på sikt kan få problem, Canon är i och för sig ganska stor och Nikon kanske ägs av nån storkoncern...
Nikon kanske kommer att samarbeta med Fuji och Mitsubishi, eller så kör Fuji solo med Mitsubishi.
Men nu utmanar Sony, Olympus/Leica/Panasonic och Pentax/Hoya/Samsung dom etablerade Canon/Nikon så vi får se vem som kastar in handduken...
Och om 5år finns säkert Kina med i DSLR racet oxå...
 
Senast ändrad:
Jag hoppades verkligen på Olympus, men det ser verkligen inte ljust ut nu. Olympus hade tidigare live view och sensorrengöring som signum, men varenda ny DSLR som släpps verkar ha det också.
E-1:ans efterföljare kommer inte konkurrera med andra tillverkare om den nu inte kommer med något väldigt unikt och oväntat. Det kommer bli en kamera för de som redan äger 4/3 optik, men den lär knappast locka till sig några nya 4/3 anhängare.
4/3 systemet borde ha blivit det moderna Leica M systemet med kompakta och välbyggda hus med fantastisk optik. Till viss del har det blivit så, men inte i tillräcklig utsträckning. Kompaktare och proffsigare hus och mer kompakt, fast och ljusstark optik skulle ha varit trevligt.
 
Vi får väl se när E-1ans efterträdare kommer. Tills dess kan vi bara spekulera.

Beträffande sensorrengöring är det ju redan i många tester bevisat att Olympus är effektivast.

Det som olympus alltid kommer att konkurera med är storleken på kameran och objektiven. Visst ligger Canons nya flaggskepp, vad den nu heter, högt beträffande alla funktioner men det är en jävligt stor pjäs och med tillhörande objektiv kan det bli för mycket att bära i vissa situationer, tex. vid vildmarksexpeditioner etc.

Jag tror inte att Olympus kommer att kasta in handuken. De har trots allt i många år levererat kanonoptik och det vill de nog fortsätta med. E-510 kameran har de ju inte misslyckats med. Beträffande pro-segmentets kamera så tror jag trots allt att Olympus inte kommer att göra någon besviken.
 
Kan inte låta bli att ge min syn på saken.

Jag tillhör den kategorin som inte gläds åt den digitala tekniken, som med andra ord grät blod då storheter som Contax kameror gick i graven då de inte förmådde/ville/kunde anpassa sig till den digitala fotografin.

Nyligen inkommen från en lunch-promenad med min analoga OM2-SP på axeln med nyligen införskaffat ”nytt” zoomobjektiv 35-70 och några fler rutor att framkalla. På filmen finns även Londonbilderna man tog på resan för några månader sedan och man ser med spänning fram mot vad resultatet skall bli. Hemma ligger ytterligare en OM2-SP med en halv rulle DIA även den tagen i London, ännu mer spännande att se de resultaten på duk. Ser även fram mot att ta ut Plus-x;en ur den halvt sekel gamla Rolleycorden och blaska fram några negativrutor. etc
Den här känslan, spänningen är för mig helt bortblåst i och med den digitala tekniken då man i princip kan rikta kameran på måfå, bränna av ett halvt dussin bilder, sortera bort de värsta på kamerans skärm och sedan justera resten i datorn!!! Det kallar jag i stället bildbehandling/bildförstöring/bildreparering, välj det som passar.
Vart tog fotografin vägen, jag menar den fotografi som innebär att återge ett motiv???
Vad har då detta med tråden att göra?
Visst vill man fortsätta att fotografera analogt men det börjar bli kostsamt. Fotoklubben köper inte längre in färgkemi p.g.a. priset, filmerna är dyra och framkallningsmöligheter begränsade. Man hoppas bara att en tillräcklig mängd foto (!) entusiaster skall hålla marknaden vid liv.
Nu börjar man närma sig tråden!!
Visst har man börjat plåta digitalt, först med en C8080 (sedermera stulen) och numera med en E330.
För egen del har jag inte det minsta behov av vare sig en E1 eller E3, utan är tillräckligt nöjd med den jag har. Har aldrig förstått behovet för gemene man med si och så många megapixlar, antalet bilder /sec, överföringstid via USB etc. om man inte har dessa krav utifrån ett professionellt perspektiv. E-330 tar för mig alldeles utmärkta bilder och skulle den behöva ersättas med någon annan är det:
· Vädertätning.
· Bättre ”brus-prestanda”
· Utbytbara sökarskivor där någon med snittbild/microprismor går att finna.
· Större sökare.
· Ytterligare ett inställningshjul, har aldrig förstått vitsen med en massa knappar som skall tryckas in samtidigt för att förmå kameran att göra si eller så.
· Sänkt pris på de ”bättre” objektiven
· Bibehållande av 300/330;ans sökarhus, varför en klump mitt på huset när det bevisligen inte behövs?
· Längre batteritid och / eller batterigrepp.

Eller varför helt enkelt inte en kamera med utbytbar film / digitalmodul????

Nu fångar vi upp tråden helt!
Jag tror faktiskt att Olympus framtid kan stå och falla med E-ettans efterträdare. Den har legat på ritbordet bra länge nu och man har med bl.a. hjälp av TI här på FS, byggt upp synnerligen stora förväntningar på resultatet.
Nu släpper Nikon sina D3/D300 med prestanda som överglänser t.o.m. Canons kameror och C lär ju inte ligga på latsidan. Läser man de spekulerade datasiffror på E-ettans efterträdare så är den redan frånsprungen på ritbordet!!!!
Vad hjälper bättre ergonomi, vädertätning, i kameran inbyggd antiskak, live-view och andra nyttigheter när fotomedier och därmed den irrationella människan (och jag kan lova att dessa är desto fler) stint räknar pixlar, fokuspunkter, brusvärde, bild/s mm. Det är detta som räknas och mäts i var och varannan fotomagasin då betyget sätts på kameran.
Även om gemene man inte har råd med E1, EOS 1, D3 med flera, så finns det en tydlig tendens att man väljer den kamera som har en ”state of the art” i familjen. Och når inte den nya dit lär även utmärkta kameror som E 410/510 stryka på foten i försäljningsstatistiken. Tanken med en riktigt vass topprodukt (oavsett vara, men typiskt bilindustri) är ju att den skall dra med sig försäljningen av de lägre segmenten.
Men objektiven då, de är ju bra, kanske bäst, hävdar någon. Visst, och det måste de vara, minst dubbelt så bra som de bästa konkurrenterna då man valt halvformatet. Men även om de nu skulle vara det, säg pro eller top-pro har ju få råd att införskaffa dessa till de astronomiska priserna de säljs för.
Även jag hoppas att Olympus kan lansera en vansinneskamera med hur många pixlar, höga ISO, mm som helst, bara för att hålla märket vid liv och därmed ge möjlighet för mig att under ytterligare 30 år handla objektiv till min e-330 och kanske rent av tillbehör till min OM-2 (jo jag vet att det där sista var ett önsketänk men inte osann….).



Men frågan borde egentligen inte handla så mycket om Olympus framtid utan istället om 4/3 formatets framtid och i så fall till vilket segment
Jag har blåögt trott att formatet hade framtiden för sig då det ger möjlighet till mindre och bättre utnyttjade objektiv samt att formatets längd/bredd–förhållandet, i sig är mer användarvänligt. Jag har även trott att formatet skulle gynna t.ex. pressfotografer t.ex. sportfotografer då t.ex. ett halvformats 300;a F:2.8 är minst sagt smidigare än ett motsvarande 600;a för ff. När sedan Canon (tills nu) ensamt stått med ff samt ett klumpigt antiskak i resp. objektiv (hur fel kan det bli?) samtidigt som andelen utmärkta 4:3-objketiv (inkl Leica) bara ökar har man i stället funderat på, kanske inte på Canons framtid, utan däremot ff;s framtid.

Men nu är nu och Nikon släpper två dräpare i fullformatsklassen, (kanske Canons räddning) som därmed legitimerar f-formatet samtidigt som E1 (E3?) ännu inte har visats, känns min blåögdhet komma på skam.
Varför har det dröjt? Frågar man sig? Jag är övertygad om att svaret heter brus, att Olympus helt enkelt inte klarar att få fram en sensor som kan överglänsa Canons och Nikons dito med lägre brusnivåer och därmed hamnar man inte i toppsegmentet hur bra än objektiven är. Att ta fram en modell som skall utmana N & C och känna att loppet redan är kört känns inte förnuftigt. Om så är fallet vore det väl smartast för O att istället släppa en modell över E510 (gärna med min önskelista ovan…..:) och ett pris som ligger klart lägre än D300 & D40 utan att gå ut med ambitioner att vara med att slåss i toppen. Och samtidigt i alla fall ge sken av att en toppmodell är på G…
Men jag nappar även på Eriks idé om en mellanformatare i 30-50 000 klassen, vilken skräll!!!
 
Sensor & Lens Combo

Gillar skarpt och spinner vidare på din idé med optik/digitalmodul sammanbyggd till ett Sensor & Lens Combo.

När nu sensorerna blivit så bra och snart tillräckligt billiga, samt att Live View kommit för att stanna, så är det väl dags att optimera ett system för den digitala åldern.

Det skulle man kunna göra med objektivanpassade sensorer, där sensorn utgör en integrerad del av den utbytbara objektiv-konstruktionen. Inga speglar, inget damm, utan helt inkapslat med bara en digital seriell buss samt spänningsmatning till objektivmodulen. Sensor-baserad anti-skak eller optisk sådan, vilket som.

Ett sådant paket skulle kunna passa till en dyr kameramodul, såväl som till en billig sådan. Dvs. samma bildkvalitet rakt igenom, på samma sätt som med film på gamla goda tiden. Olika kameramoduler ger variationer i användningsområden, men bildkvaliteten blir dock lika från samma objektivmodul.

Själva kameramodulen skulle då stå för infrastrukturen med batteri-energi, processande och lagring av ljud/bild/video, kommunikation perifert med usb, wusb, lan, wlan, hdmi, samt Live View presentation på display.

Läste även ditt nostalgiska kåseri med bl.a. OM2-SP. Jag hoppas nu att den nya trean i E-serien (som premiärvisas om exakt en vecka) blir lika inspirerande och kreativskapande som den gamla fina OM-3 från filmtiden. Flera punkter på din önskelista kommer du förhoppningsvis att kunna bocka av nästa onsdag.

Ref:
 

Bilagor

  • om-3_04s400.jpg
    om-3_04s400.jpg
    58.7 KB · Visningar: 237
Hej!

Utan att vara otrevlig vill jag bara påpeka att du fått det lite om bakfoten när det gäller objektiven när du skriver på följande sätt:

"Men objektiven då, de är ju bra, kanske bäst, hävdar någon. Visst, och det måste de vara, minst dubbelt så bra som de bästa konkurrenterna då man valt halvformatet."

Projicerar man samma bildutsnitt på en sensor av halva storleken jämfört med 35 mm:s ditto kräver det optik av större upplösningsförmåga, inte mindre som du skrev.

"Motsvarande" Canons och Nikons sensorer är inte dubblelt. Deras APS-C kameror har ca 50% större area.

Kolla lite på MTF grafer från respektive tillverkare och jämför vilka värden de uppger på sina kurvor. Olympus använder 20 resp 60. Ta en titt på t.ex. Canons optik så får du lite bättre bild av det hela.

Ursäkta om det blev för mycket "fysiksnack". Vi får skylla det på skolan! :)

Mvh
Haris
 
Fantasi

"Objektivanpassade censorer"- Haha....ha....hmm..(!).inte så tokigt faktiskt..riktigt smart!
En riktigt intressant idé, som jag hoppas någon inflytelserik läser. Men jag saknar här möjligheten att stoppa in en film i huset, eller du kanske har tänkt på det med TI?.

Haris!
Självklart skall vi inte vara otrevliga här på fs, vi är ju här av samma grundorsak, ett brinnande intresse för foto.
Dock!
Kan inte minnas eller se att jag skrivit att Olympus-objektiven måste ha mindre upplösning för att kompensera den mindre sensorn, kan du?

Beträffande objektiven; jag har fortfarande inte sett någon test som visar på bättre resultat med Zuico-objektiven än motsvarande för ff eller ens APS-C. (Möjligen har man lyckats något bättre med kantskärpan på vidvinklarna). Man har t.ex. lovordat Olympus 50 mm macro lite varstans, bl.a. här på fs som ett fantastiskt objektiv men i de tester jag läst i svenska fototidskrifter kommer det rejält på efterkälken jämfört med konkurrenterna! Åter igen; Visst Olympusoptiken är väldigt bra, men inte dubbelt så bra som de måste vara för att vara med att slåss i toppen mot ff och då har vi inte ens berört bruset.

När nu Olympus presenterar sin nya toppmodell, en sk proffsmodell, som skall ersätta E1 är det inte APS-C kamerorna man siktade in sig på eller hur? Om så vore skulle det ju bara vara pinsamt. Varken C eller N har APS-C formatet i sina toppmodeller och med den evighetstid som O har tagit på sig för den nya modellen borde den ju sopa banan med D3 m.fl.
Men...vänta lite nu, det blir ju ingen ersättare för E1, någonstans bytte man tydligen namn till E3, klassar om den till en semiproffsmodell och riktar in sig på D300/40D, förmodar med en prislapp i deras närhet. Det blir säkert en bra utmanare i den kategorin. Undrar bara varför detta byte???

Jag undrar när efterträdaren till E1 dyker upp,,,,om den dyker upp. Hoppas det för både Olympus och 4:3;s överlevnad. Hoppas det sker om en vecka!!

Det låter kanske som om jag är väldigt anti-Olympus, vilket jag inte alls är. Anser i dagsläget att deras kameror är outstanding i klassen 330/510/410 vilka gott och väl uppfyller mina behov. Men jag tror tyvärr att man aldrig når upp till Canons och andra ff-kamerors bildkvalitet med 4:3. Låt oss förmoda att sensorerna fortsätter att dala i pris samtidigt som de fortsätter att utvecklas. Tänk oss att N/C kommer på den smarta idén att släppa var sina budgetmodeller i ff.

Jag var förresten idag och hämtade ut tre diafilmer tagna i London i våras. Riktigt spännande att stå vid ljusbordet på RP-foto med lupp och konstatera att den gamla OM2-SP;n fortfrande efter några tiotals år producerar bilder som de flesta av dagens digitala kameror inte kommer i närheten av. Konstaterar också att andelen lyckade bilder är bra mycket större med den analoga än vad jag lyckas med med den digitala...//Leif
 
Jag hoppas verklien att Olympus visar upp något extraordinärt.. men tyvärr är nog deras resurser för små för något sådant.

Och som Leif ovan skrev precis, tänk om Canon o Nikon släpper budget FF-modeller? Då är loppet totalt kört för Olympus, eller åtminstone för deras prissättning som borde sjunka 40-50%

Och som vanligt undrar jag varför inte någon liten tillverkar gör en one-time slam och släpper en budget FF till extremt lågt pris med runt 10-12 megapix och (självklart extremt bra brusegenskaper) (för olympus blir det då en sensor på 24x32) - och därmed tar över hela jävla dslr marknaden? Alla skulle köpa den :)
 
Senast ändrad:
Och som svar på trådskaparens fråga kan jag ju säga: "JA!"
E-3 hade säkert blivit en hit, om den kommit för två år sen ;)
 
E-3 kommer nästa onsdag, den 17 oktober

Om man har följt den lite fyrkantigt översatta White Paper-serien på Olympus hemsidor, så har bilden av E-1'ans ersättare klarnat, som f.ö. preliminärvisades i Korea för en månad sedan med E-3 namnet påtryckt. På samtliga punkter verkar det överensstämma med den interna presentation som läckte ut i juni.

Nämligen att nya E-3 har samma sensor som i E-410/E-510 på 10 megapixel, men har en mer sofistikerad elektronik med separata processorer för autofokus och dataskyfflande. Det gör E-3 väsentligt snabbare än instegsmodellerna E-410/E-510. En sekvenshastighet på 5 bilder/s och en större buffert för raw har nämnts.

Vidare en förbättrad Live View med artikulerad LCD, men man har inte nämnt något om kontrastbaserad autofokus såsom nyligen introducerats i Panasonic DMC-L10. E-3 förses också med möjligheter till trådlös styrning av upp till tre externa blixtgrupper. Kameran blir i storlek som gamla E-1, samt med samma fina ergonomi ytterligare förfinad.

Nya E-3 är inget för signaturen Danlo, eftersom Olympus fokuserar på Four Thirds formatet och inget annat. Det finns visserligen de som önskar att se kameror i det mindre och gamla Two Thirds, dvs i det hälften så stora 2/3" formatet som var populärt i prosumer-kamerorna för ett antal år sedan.

Bild- och brusprestanda från nya E-3 lär inte skilja sig särskilt mycket från dagens E-410/E-510, om man tolkar vad som skrivs i Passion for Best-serien.

En av fördelarna med E-3 torde vara uppenbar, när man packar sin kameraväska, såsom med denna objektivtrio (se bilden), med brännvidder från 7mm till 200mm. Lägg till den nya 2x telekonvertern och den nya trådlösa blixten dessutom. När man sen kommer hem, förhoppningsvis med bilder som är skarpa och i fokus, samt utan damm på dessa som ytterligare en fördel. Om E-3 har en AF i världsklass och utan problem som front/back-fokus, så torde det finnas de som är beredda att betala ganska mycket extra för sådana prestanda.

Beträffande prisnivån för E-3, har det spekulerats i ett pris i nivå med D300.
 

Bilagor

  • trezd.jpg
    trezd.jpg
    74.7 KB · Visningar: 413
Förmodligen fel tolkning

Hej Leif!

Förmodligen har jag tolkat den nedan citerade delen av ditt inlägg på fel sätt.
"Visst, och det måste de vara, minst dubbelt så bra som de bästa konkurrenterna då man valt halvformatet."

För mig framstod det som om att du sa att det var lättare att tillverka bra optik till en mindre sensor jämfort med en större sådan med samma upplösning och att det var anledningen att Olympus objektiv bedömdes vara bland de bättre.

När det gäller jämfprelse av resultaten, som jag skrev i förra inlägg, kolla lita på tillverkarnas sidor. Att jämföra systemen mellan varandra är en helt annan sak än att jämfora objektiven. För systemjämforelse med betoning på optik kolla
http://www.photozone.de, de har väl gjorda översikter.

Mvh
Haris
 
Nu börjar rykten om Canon 7D cirkulera på nätet. Även om en FF nödvändigtvis inte vänder sig till samma kundsegment, ställer jag frågan: Tror ni att E-1's ersättare når marknaden innan Canon 7D?

Ifall FF kommer tillbaks på allvar och en hygglig prislapp, då måste 4/3 produkterna nischas ordentligt.

Kommer skärpa kant till kant med full öppning på 4/3 gluggar vara försäljningargument nog?

Rent tekniskt borde FF kunna komma ner i samma storlek som en traditionell analog småbildare.

Olympus har ju inte samma anledning som Canon, Nikon, Pentax och Sony/Minolta att introducera FF hus till den gamla parken av AF objektiv. Olympus hoppade ju aldrig på AF tåget för systemkameror.

Tror ni Olympus kommer ändra strategi inom de närmsta 5 åren, eller biter de fast i 4/3?
 
Svårt att sia om framtiden

Hej!

Om Canon:s 7D kommer ut utan en mängd nya optiker till den och en helt annan prisbild än 5D:s intropris, kommer den inte att röra om på marknaden lika mycket som t.ex. Nikons D3.

Det krävs mera än X0 kamerahus med "35 mm:s" sensor för att även heltidsproffs skall ställa sig i kön för att köpa ännu en massprodukt från Canon.

Man får inte glömma att sensorer i "35 mm:s" format är fortfarande mycket dyrare än deras APS-C och 4/3 motsvarigheter vilket kommer onekligen att bestämma prisskillnaden mellan kamerahusen i de olika formaten.

E-3:an väntas komma i butik under november månad och vi får se när det eventuella ny budget"35 mm:s" huset dyker upp.


Nu ett svar til Peter:

"Blev länken verkligen rätt? Ett sigma till Canon?"

Jag tror att Mattias ville påpeka en av nackdelar med 35mm:s systemen. Det återstår att se om t.ex. kantoskärpan som ofta nämns som en av "35 mm:s" kamerahusens stora nackdelar beror på att optiker inte är anpassade till den, om det beror på Canons fattning eller helt enkelt på just själva formatet på sensorn. Bilder från Nikon:s 3D:a lär ge en liten fingervisning om det.

Mvh
Haris

arneri skrev:
Nu börjar rykten om Canon 7D cirkulera på nätet. Även om en FF nödvändigtvis inte vänder sig till samma kundsegment, ställer jag frågan: Tror ni att E-1's ersättare når marknaden innan Canon 7D?

Ifall FF kommer tillbaks på allvar och en hygglig prislapp, då måste 4/3 produkterna nischas ordentligt.

Kommer skärpa kant till kant med full öppning på 4/3 gluggar vara försäljningargument nog?

Rent tekniskt borde FF kunna komma ner i samma storlek som en traditionell analog småbildare.

Olympus har ju inte samma anledning som Canon, Nikon, Pentax och Sony/Minolta att introducera FF hus till den gamla parken av AF objektiv. Olympus hoppade ju aldrig på AF tåget för systemkameror.

Tror ni Olympus kommer ändra strategi inom de närmsta 5 åren, eller biter de fast i 4/3?
 
Ryktet säger ca 1800 USD vilket är ganska nära D300. Vart har du läst/hört att E-1's efterträdare finns tillgänglig i November?

Det högre priset och den jämförelsevis plastiga konstruktionen har hittills hållit borta vissa entusiaster från 5D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.