Kan inte låta bli att ge min syn på saken.
Jag tillhör den kategorin som inte gläds åt den digitala tekniken, som med andra ord grät blod då storheter som Contax kameror gick i graven då de inte förmådde/ville/kunde anpassa sig till den digitala fotografin.
Nyligen inkommen från en lunch-promenad med min analoga OM2-SP på axeln med nyligen införskaffat ”nytt” zoomobjektiv 35-70 och några fler rutor att framkalla. På filmen finns även Londonbilderna man tog på resan för några månader sedan och man ser med spänning fram mot vad resultatet skall bli. Hemma ligger ytterligare en OM2-SP med en halv rulle DIA även den tagen i London, ännu mer spännande att se de resultaten på duk. Ser även fram mot att ta ut Plus-x;en ur den halvt sekel gamla Rolleycorden och blaska fram några negativrutor. etc
Den här känslan, spänningen är för mig helt bortblåst i och med den digitala tekniken då man i princip kan rikta kameran på måfå, bränna av ett halvt dussin bilder, sortera bort de värsta på kamerans skärm och sedan justera resten i datorn!!! Det kallar jag i stället bildbehandling/bildförstöring/bildreparering, välj det som passar.
Vart tog fotografin vägen, jag menar den fotografi som innebär att återge ett motiv???
Vad har då detta med tråden att göra?
Visst vill man fortsätta att fotografera analogt men det börjar bli kostsamt. Fotoklubben köper inte längre in färgkemi p.g.a. priset, filmerna är dyra och framkallningsmöligheter begränsade. Man hoppas bara att en tillräcklig mängd foto (!) entusiaster skall hålla marknaden vid liv.
Nu börjar man närma sig tråden!!
Visst har man börjat plåta digitalt, först med en C8080 (sedermera stulen) och numera med en E330.
För egen del har jag inte det minsta behov av vare sig en E1 eller E3, utan är tillräckligt nöjd med den jag har. Har aldrig förstått behovet för gemene man med si och så många megapixlar, antalet bilder /sec, överföringstid via USB etc. om man inte har dessa krav utifrån ett professionellt perspektiv. E-330 tar för mig alldeles utmärkta bilder och skulle den behöva ersättas med någon annan är det:
· Vädertätning.
· Bättre ”brus-prestanda”
· Utbytbara sökarskivor där någon med snittbild/microprismor går att finna.
· Större sökare.
· Ytterligare ett inställningshjul, har aldrig förstått vitsen med en massa knappar som skall tryckas in samtidigt för att förmå kameran att göra si eller så.
· Sänkt pris på de ”bättre” objektiven
· Bibehållande av 300/330;ans sökarhus, varför en klump mitt på huset när det bevisligen inte behövs?
· Längre batteritid och / eller batterigrepp.
Eller varför helt enkelt inte en kamera med utbytbar film / digitalmodul????
Nu fångar vi upp tråden helt!
Jag tror faktiskt att Olympus framtid kan stå och falla med E-ettans efterträdare. Den har legat på ritbordet bra länge nu och man har med bl.a. hjälp av TI här på FS, byggt upp synnerligen stora förväntningar på resultatet.
Nu släpper Nikon sina D3/D300 med prestanda som överglänser t.o.m. Canons kameror och C lär ju inte ligga på latsidan. Läser man de spekulerade datasiffror på E-ettans efterträdare så är den redan frånsprungen på ritbordet!!!!
Vad hjälper bättre ergonomi, vädertätning, i kameran inbyggd antiskak, live-view och andra nyttigheter när fotomedier och därmed den irrationella människan (och jag kan lova att dessa är desto fler) stint räknar pixlar, fokuspunkter, brusvärde, bild/s mm. Det är detta som räknas och mäts i var och varannan fotomagasin då betyget sätts på kameran.
Även om gemene man inte har råd med E1, EOS 1, D3 med flera, så finns det en tydlig tendens att man väljer den kamera som har en ”state of the art” i familjen. Och når inte den nya dit lär även utmärkta kameror som E 410/510 stryka på foten i försäljningsstatistiken. Tanken med en riktigt vass topprodukt (oavsett vara, men typiskt bilindustri) är ju att den skall dra med sig försäljningen av de lägre segmenten.
Men objektiven då, de är ju bra, kanske bäst, hävdar någon. Visst, och det måste de vara, minst dubbelt så bra som de bästa konkurrenterna då man valt halvformatet. Men även om de nu skulle vara det, säg pro eller top-pro har ju få råd att införskaffa dessa till de astronomiska priserna de säljs för.
Även jag hoppas att Olympus kan lansera en vansinneskamera med hur många pixlar, höga ISO, mm som helst, bara för att hålla märket vid liv och därmed ge möjlighet för mig att under ytterligare 30 år handla objektiv till min e-330 och kanske rent av tillbehör till min OM-2 (jo jag vet att det där sista var ett önsketänk men inte osann….).
Men frågan borde egentligen inte handla så mycket om Olympus framtid utan istället om 4/3 formatets framtid och i så fall till vilket segment
Jag har blåögt trott att formatet hade framtiden för sig då det ger möjlighet till mindre och bättre utnyttjade objektiv samt att formatets längd/bredd–förhållandet, i sig är mer användarvänligt. Jag har även trott att formatet skulle gynna t.ex. pressfotografer t.ex. sportfotografer då t.ex. ett halvformats 300;a F:2.8 är minst sagt smidigare än ett motsvarande 600;a för ff. När sedan Canon (tills nu) ensamt stått med ff samt ett klumpigt antiskak i resp. objektiv (hur fel kan det bli?) samtidigt som andelen utmärkta 4:3-objketiv (inkl Leica) bara ökar har man i stället funderat på, kanske inte på Canons framtid, utan däremot ff;s framtid.
Men nu är nu och Nikon släpper två dräpare i fullformatsklassen, (kanske Canons räddning) som därmed legitimerar f-formatet samtidigt som E1 (E3?) ännu inte har visats, känns min blåögdhet komma på skam.
Varför har det dröjt? Frågar man sig? Jag är övertygad om att svaret heter brus, att Olympus helt enkelt inte klarar att få fram en sensor som kan överglänsa Canons och Nikons dito med lägre brusnivåer och därmed hamnar man inte i toppsegmentet hur bra än objektiven är. Att ta fram en modell som skall utmana N & C och känna att loppet redan är kört känns inte förnuftigt. Om så är fallet vore det väl smartast för O att istället släppa en modell över E510 (gärna med min önskelista ovan…..
och ett pris som ligger klart lägre än D300 & D40 utan att gå ut med ambitioner att vara med att slåss i toppen. Och samtidigt i alla fall ge sken av att en toppmodell är på G…
Men jag nappar även på Eriks idé om en mellanformatare i 30-50 000 klassen, vilken skräll!!!