Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer det någon ny systemkamera från Sony? (var: "Ingen...")

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: RE

KjellSn skrev:
Tycker det är märkligt att Sony AF 50/1,4 kostar
3895 kr när Minolta tog 2990:- för samma objektiv!? Det kan väl knappast vara någon skillnad på det än namnet.

Sony kanske köpte dem för 2990 o nåt påslag måste de väl göra för att tjäna slantar...

Skämt åsido, verkar som om det förnuftiga är att jag Minoltagluggar i första hand, till Sony modererar sina priser.

Prexixs!
Sonys höga priser är väl saftiga, på optiken, men blir försäljningen taskig, ja, då kommer priserna garanterat att sänkas ...

Men, å andra sidan, man sa i alla år, att Minolta var kanske lite fega i sin prissättning, för billigt i förhållande till kvalitén, faktiskt!

Se på partnern till Minolta under 70-talet, Leica, där lade man till några extra tusenlappar på priset på sin optik märkt Leitz, än den motsvarande Minolta optiken, både tillverkade av, just det, Minolta!

Varför kostar en Leica M8 kamerahus runt 40000:- idag?
Säkert ett bygge i toppklass, men är den värd så mycket pengar, när Panasonic har en mätsökarkamera för en bråkdel av detta pris?

Vevo skrev:
Fast jag tror inte att det säljer några massupplagor när priset för Sony 70-200 ligger på 25.000kr. Dessutom har de leveransproblem med den gluggen. (och flera andra gluggar i det övre segmentet).
Leveransproblemen är nog också en stor anledning till det höga priset.

Om Sony gick ut med ett lågt pris på 70 - 200 idag skulle de nog befinna sig i samma situation som Nikon med sin 18 - 200 VR som släpptes hyfsat billigt i november 2005 men inte kan levererar säkert ens idag. Sony har nog valt att matcha priset till tillgången och efterfrågan, vilket även t.ex. Nikon gör på den gluggen i Singapore där den enligt nyligen hemkomna Nikonister finns att få tag på, men till ett betydligt högre pris.

Men vem är det som skulle köpa alla Minolta/Sony 70-200/2,8 och 300/2,8 menar ni? D9D-ägarna och Alfa10-fotograferna är ju ganska lätträknade..?

/Per

Per skrev:
Jag fattar inte - Konica Minolta kastade in handuken för att det var för dålig lönsamhet på digitalkompakter, och Sony presenterar... digitalkompakter?

Sony är ju experter på billig konsumentelektronik och Minolta var experter på inovationer och kvalité. Kanske inte snällt att utelämna kvalité i Sonys fall, dom presterar säkert bra grejer dom med. :O)
Jag hoppas på ett nytt bra hus bara för att vara säker på framtiden + att tredjepartstillverkarna av objektiv fortfarande ska räkna med A-fattningen. 7D är fortfarande tillräcklig för mig. Hoppas hoppas...

Det coola med att ha en 7D e ju att man alltid kan säga att man har det bästa som finns... att Minolta inte gör fler kan man ju glömma eller gömma i en harkling ;-)

Tänk va underbart om Sony helt plötsligt säger att dom har 2-3 nya kameror som varit klara ett tag och dom haft det hemligt för att bygga ett stort lager med kameror och linser för att mata alla hungriga barn och inte låta någon vänta :D (på att få en direkt när dom släpps då)

Så PANG! så sänker dom sina priser med några procent och alla är glada utom canon o nikon

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar