Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer det någon ny systemkamera från Sony? (var: "Ingen...")

Produkter
(logga in för att koppla)
RE

ESS skrev:
Akta dig för turkiet =/
Har varit där och maken till mindre gästvänliga männsikor får du leta efter. Maten är inte heller varken speciellt god eller billig.
(Fast vid varje middag ingår gratis nes-cafe eller te och gratis förrättsbröd och tycker du inte om maten behöver du inte betala [fast det funkar inte i praktiken även om de har lovat vedugnsbakad pizza och kommer med billys-pizza-klon med korv på])

Jag skulle rekommendera sydostasien ;)

Hej!Jag brukar normalt åka till Grekland som jag trivs bra i men i år tänkte jag skulle prova Turkiet.Vi får se vad jag tycker om Turkiet efter den veckan. Asien är inte så attraktivt för mig, tycker det är för varmt och för hög luftfuktighet! Kjell

ESS skrev:
Akta dig för turkiet =/
Har varit där och maken till mindre gästvänliga männsikor får du leta efter. Maten är inte heller varken speciellt god eller billig.
(Fast vid varje middag ingår gratis nes-cafe eller te och gratis förrättsbröd och tycker du inte om maten behöver du inte betala [fast det funkar inte i praktiken även om de har lovat vedugnsbakad pizza och kommer med billys-pizza-klon med korv på])

Jag skulle rekommendera sydostasien ;)

Man kan väl inte såga ett helt land bara sådär :). Det är sant att man i Turkiet kan möta en ganska tuff och råbarkad befolkning på många ställen. I stora tätorter som Istabul och Ankara är folk lika stressade som stockholmare och kan säkert upplevas som både ointresserade och buffliga som vi i kungliga huvudstaden brukar anklagas för (trots att de flesta här numera är invandrade lantisar från både svenska och utländska vischan som i värsta fall kanske tror man ska vara snorkig för att imponera på nyanlända lantisar och invandrare).

Men jag har faktiskt just i Turkiet upplevt några av mitt livs mest fantastiska ögonblick där jag mötts av en makalös gästfrihet av människor som var totala främlingar för mig. Jag har flera gånger under långa bussresor efter Svarta havskusten, genom östra, centrala Turkiet till min stora förvåning upplevt följande:

När bussen stannat för stopp vid nån restarang och jag efter avslutad måltid velat betala så har kyparen sagt att: Det behövs inte för att familjen där borta har betalt din lunch etc. Tvärtom har jag ibland tänkt att turkarna och kurderna fått uthärda mycket mänsklig kyla i Sverige, som verkligen stått i bjärt kontrast till mina minnen av den turkiska befolkningens ofta förvånande stora gästfrihet. De har inte alltid fått så mycket av oss om vi undantar det som skett automatiskt via skattsedeln. Men det är ju inte bara vi som betalar skatt utan det gör ju faktiskt alla som jobbar - turk som "svensk".

Jag åkte med en otroligt snorkig och otrevlig taxichaffis i Istanbul sist som vägrade åka till vårt hotell. Såna finns självklart, inte minst i storstäderna. Han tyckte han gjort sitt när han dumpat oss i närheten vid närmaste huvudväg. Vi hade ett ordentligt bråk när vi vägrade betala extra för de sista 200 meterna. Men för mig har han varit ett undantag. Regeln har snarare varit att man mötts av verkligt stor gärstfrihet och en humor som ofta förvånat.

Jag tycker verkligen att ni fotografer ska pröva Turkiet om ni inte gjort det redan och då inte bara storstäder och badorter. Det finns få ställen med en så intressant mix av gammalt och nytt och olika överlagrande månghundraåriga kulturer som Turkiet. Dessutom finns en fantastisk natur. Få länder har så mycket av intresse att erbjuda en fotograf som just Turkiet och det vore väl synd att missa det för att man sneat till på nån taskig pizza. Varför inte äta nåt turkiskt istället?

Men man kan faktiskt köpa Sony A100 iAnkara, sâg flera i butikerna sist jag var där.

Sâdär, nu är vi tebax pâ Sony-spâret.

RE:

Ja det lär nog finnas en hel del att fota i Turkiet! Ska till Alanya. Var på Santorini i September 06 och lyckades knäppa ca 750 kort på en vecka!

Angående blixtfunderingarna så verkar ju äntligen Sony komma med en officiell blixtadapter med skyddskrets för att kunna använda studioblixtar med Alfan:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=22240184

När jag frågade efter en studioblixtadapter hos Sony Center i samband med kameraköpet fick jag förslaget att köpa Sonys egna blixtskoblixtar istället... riktig miss att inte ha en sådan med tanke på att Alfan med sin toppskärpa och Zeiss-gluggar nog är den bästa studiofotokameran av alla 10mp modeller på marknaden medan bruset gör den tveksammare på andra områden.

Hoppas det kommer en kamera också, men frågan är väl om nu är bästa tidpunkten för ett sådant släpp efter höstens alla släpp och populariteten hos K10D. Sony vill nog hellre bli sedda som företaget som sätter agendan snarare än företaget som kommer med svar/uppföljare på andras produkter... de kan ju alltid sänka priset på Alfan för att kompensera för att den inte är bästa kameran i segmentet längre (som de gjorde med PS2 när XBox 360 kom).

Senast ändrad:
Huka sig kommer Canon och Nikon att göra, när vi kommer fram till slutet av året 2007 eller början av året 2008, - då bör Sony ha sin D-SLR med FF klar!

Finns egentligen någon som tror på att Sony kommer med en FF inom snar framtid?

Själv så tror jag det står en ersättare till D7D och en riktigt budget variant för mindre än 5000 innan det kommer något proffshus. FF kommer med andra ord tidigast om 1år, men jag skulle inte bli förvånad om det dröjde 2-3år.

Att det går fortare kan man alltid hoppas, men lite realistisk måste man vara.

Men hur jävla svårt ska det vara att få fram ett pro-hus. Man har ju tagit med sig hela Minolta camera development team till Sony och man har haft flera år på sig att ta fram en kamera med FF, vädertätning etc. Om man säljer optik till sjuka priser så vore det ju själva fan om man inte inom snar framtid släpper ett hus som matchar den optiken. Jag som är en gammal Minoltaräv har tröttnat rejält nu på att inte veta något om framtida DSLR:er. Jag är i behov att köpa nytt hus och då är jag INTE intresserad av A100. Jag vill ha en värdig ersättare till D7D. D7D släpptes nov 2004 och börjar bli i behov av en ersättare NU! Den 8 mars så bestämmer jag mig om jag ska lämna Sony/Minolta eller inte. Så - vad skönt det var att skriva av sig lite ilska mot Sonys mycket märkliga sätt att INTE informera om framtiden.

/Ove

Lite prisjämförelse

Priser från Cyberphoto

Canon EF 15/2,8 Fisheye 6795 kr
Canon EF 35/1,4 L USM 12995 kr
Canon EF 50/1,4 USM 3620 kr
Canon EF 85/1,2 L II 19495 kr
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 19485 kr
Canon EF 70-200/2,8 L USM 12995 kr
Canon EF 100/2,8 USM 5595 kr
Canon EF 135/2,8 Soft Fokus 4195 kr
Canon EF 300/2,8 L IS USM 44995 kr
Med IS på 70-200/2,8 97680kr. Utan IS på 70-200/2,8 91190kr

Nikon AF 16/2,8 D Fisheye 12025 kr
Nikon AF 35/2,0 D 3380 kr
Nikon AF 50/1,4 D 3253 kr
Nikon AF 85/1,4 D IF 12220 kr
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR ljusgrå 19990 kr Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR svart 18540 kr
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor 8295 kr
Nikon AF 135/2,0 D DC 11163 kr
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR 41000 kr
Beräknas på den dyrare 70-200/2,8 99106 (97656)

Sony AF 16/2,8 Fisheye 10755 kr
Sony AF 35/1,4 G 15245 kr
Sony AF 50/1,4 3895 kr
Sony Zeiss Planar T* 85/1,4 14395 kr
Sony AF 70-200/2,8 G 24945 kr
Sony AF 100/2,8 Macro 8995 kr
Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus 12845 kr
Sony AF 300/2,8 G 69995 kr
Summa 146675kr

Plockar du bort 70-20072,8 och 300/2,8 så blir skillnaden marginell. Så är man inte intressead av ljusstarka telegluggar är det inge fel på Minoltas prispolitik.

Ävom om jag tycker att en ljusstark normal för 1.5x inte skall behöva kosta 15'

Jag säger ju det, vad håller de på med. Och vad det gäller 70-200 och 300 så kan man inte "räkna bort" de i en prisjämförelse. Att Sonys priser på just de två gluggarna är sky high så kan man väl knappast räkna med att de bara kommer sälja konsument kameror. Men är det det man planerar att göra så kan man ta bort all optik över 10.000 för det är ändå ingen "normalkonsument" som är villig att betala det om man är på "amatör" nivå. (med amatör menas att inte tjäna pengar på sitt fotograferande)

/Ove

Per skrev:
Jag fattar inte - Konica Minolta kastade in handuken för att det var för dålig lönsamhet på digitalkompakter, och Sony presenterar... digitalkompakter?

Can nån så kan Sony... det var väl samma sak med mobilurerna...

HDFS) (KGS skrev:
jorå, det säljs massor av 70-200 2,8 IS USM L-optik till Canonamatörerna så det går nog...
Fast jag tror inte att det säljer några massupplagor när priset för Sony 70-200 ligger på 25.000kr. Dessutom har de leveransproblem med den gluggen. (och flera andra gluggar i det övre segmentet).

mvh/Ove

Nä, men över tio tusen går bra tydligen... Just de här två gluggarna verkar vara i dyraste laget... Jag står inte i kö för någon. Otroligt vilken skillnad ett par bländarsteg kan göra. 75-300 4,5-5,6 kostar nästan ingenting i jämförelse och med stabilisering brukar vi ju påstå att vi fixar ett par, tre steg... hej o hå, då e vi hemma!

Ove Lundqvist skrev:

...Så - vad skönt det var att skriva av sig lite ilska mot Sonys mycket märkliga sätt att INTE informera om framtiden.

Jorrå, det skulle se bra ut för den nuvarande försäljningen, av kamerahus och objektiv, om Sony skulle berätta ....att om x antal månader kommer vi att lansera vår nya D-SLR, den är mycket bättre än A100? :), :), :)

Sony har mycket riktigt hela gänget från K-M i huset Sony numera, knappast troligt att de bara spelar PS2 dataspel, närrå, jag tror att det pågår ett hektiskt arbete bakom husfasaden!

15000:- för en Sony AF 35/1,4 det var ändå väl högt!
600:- betalade jag ny för min Minolta MF 35/2,8, visserligen 1972, bra investering, en riktig skarping, med en A-bajonett adapter, går det att "köra" den gamla gluggen i en Sony D-SLR, ja, manuell fokusering, men det är ju precis vad grabbarna gör med sina gluggar på nya Leica M8, eller hur?

Ut med APS-C in med FF i kamerahusen!

RE

Tycker det är märkligt att Sony AF 50/1,4 kostar
3895 kr när Minolta tog 2990:- för samma objektiv!? Det kan väl knappast vara någon skillnad på det än namnet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto