Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kommentera senare"

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag vet inte hur ensam jag är, men jag föredrar att inte kommentera bilder första gången jag ser dom. Jag kan altså bestämma mig för att "den här bilden vill jag kommentera, men inte nu". Anledningen för mig är att jag vill få tid att låta bilden sjunka in, att skapa mina associationer och fundera och reflektera över bilden. Inte sällan blir kommentaren i slutänden helt anorlunda mot vad jag trodde första gången jag såg bilden. Många bilder växer.

Ibland kan syftet också vara tidsbrist. "Jävlar vilken snygg bild! Den vill jag kommentera, men jag måste iväg, får ta det sen." och sen när man kommer tillbaka har datorn startat om sig och så hittar man inte tillbaka till bilden. Det har hänt mig ett antal gånger :)

Så, mitt förslag är en slags temporär lista med de bilder som man vill komma tillbaka till. Det skulle t.ex. rent layoutmässigt enkelt lösas med att man lägger till "Kommentera senare" i länklistan "Kommentera » Lägg till bevakning » Lägg till som Favoritbild" som ligger ovanför bildvisningen.

När man sedan har kommenterat bilden skulle den då automagiskt försvinna från listan.

Vad tror ni, är jag ensam om att efterfråga en dylik funktion?

Grundsyftet är altså att öka kommentarernas kvalitet, genom att ge ett större fönster för eftertanke och reflektion. (Kan man översätta window till fönster i det sammanhanget?)

/Walle

Edit: Jag är kanske inte helt ensam i alla fall :)
 
En alldeles utmärkt idé, tycker jag! Mycket konstruktivt!

(Eventuellt skulle man kunna skriva "spann" (i betydelsen tidsrymd) men vettefan om det är bättre än "fönster". Vad sägs om "möjlighet")
 
Jättebra ide!

Jag blir alldeles konstig i huvudet av att se en massa bilder på en gång utan att få tänka ett tag.
 
Ett mycket kreativt förslag som jag tror kommer att gynna båda sidor. Både den kommenterade och "kommentören" tjänar på lite mer eftertanke. Tummen upp!!
 
Du är inte ensam alls! Det var det jag menade med mitt förslag "Senast betraktade bilder". Behövs absolut för min del!
 
Mycket bra idé som sagt. Jag har snickrat till den nu, i princip helt enligt Walles ursprungliga recept.

Ovanför varje bild finns det nu alltså en "Kommentera senare"-länk.

Klickar man på länken så hamnar bilden i en lista som man kommer åt från "Min sida".
 
Här var det bra fart. :)

En sak jag noterar är att om bilden inte är kommenterad tidigare så blir raden med länkar för lång. Sista länken radbryter då så att "favoritbild" hamnar på nästa rad. Åtminstone om man tar och går in någonstans där det är många bilder i sökresultatet.

Varför finns länken kommentera/bli först att kommentera överhuvudtaget i den övre raden när man redan står på sidan med kommentarsfältet? Verkar lite överflödigt, fast det kanske hänger ihop med någon annan teknisk lösning? Fanns inte den skulle ju raden inte bli för lång...
 
Helt lysande, Jim! :)

Från idé till mer eller mindre färdigimplementerat på bara 10 dagar, det måste vara något slags rekord! Kul! :)

Perfekt plats för "Bilder att kommentera"-fältet i "Min profil", det är bra att det syns vettigt så man blir påmind om att man har bilder att kommentera! :)
 
Ja detta var en toppen bra grej som jag har saknat länge.
Jag hade nog också missat det om jag inte hade läst den här tråden.
Nyheten borde få komma upp på förstasidan så alla medlemmar får veta.

anders.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.