Annons

Kommentera digitala bilder för framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Förr i tiden har man glatt skrivit på baksidan av fotografier. Gamla bilder utan information är värdelösa om inte människan på eller bakom bilden är närvarande. Låt oss säga att jag besitter enorm information om ett gigantiskt fotoalbum. Antingen att någon berättar om bilderna direkt till mig eller jag har det sparat. Hur ska jag göra dessa kommentarer för framtiden? Jag gillar Facebooks sätt att kommentera, möjlighet att enkelt 'tagga' personer och sedan kunna skriva under bilden.

Finns det program som möjliggör detta? Gärna samtidigt man visar bilderna för någon.
 
Högerklicka på bildfilen i utforskaren. Välj alternativet egenskaper. Sedan väljer du fliken sammanfattning.

Petter ...
 
Tyvärr är det alldeles för opraktiskt. Möjligtvis om det finns något bildvisningsprogram som möjliggör skrivning och visning av dessa kommentarer.
 
Du kan prova med Picasa (laddas ner gratis).
Jag är dock inte säker på ifall kommernatrerna lagras som en del av bildfilen eller i Picasas egen databas. Dett förra är att föredra, annarrs är du för evigt fast i Googles klor.

Petter ...
 
Varför inte lägga en tunn svart bård längst ner på bilden och skriva info där? Då är all info synlig vid bildvisningen.
 
Rent tekniskt vill du ha ett redigeringsprogram som stödjer IPTC, detta är en standard för att beskriva innehållet i en bild i fält som Rubrik, Beskrivning, Nyckelord m.fl. Fördelen med denna standard är att den används i jpeg-filer (och även för raw/dng) och därmed lagras tillsammans med bilden och det finns även många verktyg och tjänster för weben som stödjer IPTC så att du lätt eller till och med automatiskt får upp fälten på en websida tillsammans med bilden.
 

Bilagor

  • Namnlöst2.jpg
    Namnlöst2.jpg
    15.4 KB · Visningar: 214
Apropå Mats inlägg ovan; (nu hamnar vi iofs i LR-träsket igen....)

OM man nu har Lightroom och OM man tänker sig att använda LR även för visning av sina alster så finns denna variant;

Man öppnar den bild som man vill sätta kommentar på, ute i högerfältet under Metadata så skiver man önskad kommentar i fältet Bildtext.

Därefter går man upp i menyfältet och väljer Visa > Visningsatlernativ

Välj Luppvisning och sedan under Luppinformation (1 eller 2 vilket man vill....) väljer man i första fältet Bildtext och i de andra två fälten Inga (om man nu inte vill visa mer än bildtexten).

Tja..klart så långt. Nu är det bara att titta på aktuell bild och trycka på I på tangentbordet för att växla mellan Bildtext (i mitt fall Luppinformation 1) - Luppinformation 2 - Eller ingen information alls.

Den skrivna kommentaren finns nu givetvis också i bildens metadata.

Inte den optimala lösningen kanske men en liten variant...:)

Såhär kan det se ut;
 

Bilagor

  • Texttest.jpg
    Texttest.jpg
    21.8 KB · Visningar: 207
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.