Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

roseen

Ny medlem
Jag börjar bli väldigt trött på alla titter utan kommentarer på mina bilder! Hur svårt kan det vara? jag nöjer mig med att höra: Bra, pga det, eller dåligt, pga det! Snälla! kommentera bilder flitigare!

Jo visst borde man det, men man har ibland inget konstruktivt på lager eller så hämtar man inspiriation...
Ett säkert tips är att kommentera massa själv och få sen kommentarer.
Bilderna drunknar i det höga bildflödet här, det har accelererat senaste året, vi är ju trots allt 70 000 medlemmar här...

Detta att bildkommenterandet inte funkar bra på FS har ju diskuterats om och om igen t ex här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61951&perpage=15&pagenumber=1

och här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71309

Problemet, som jag ser det, är att FS’ rutiner angående bildkommenterandet inte är så bra. En bildbedömare kan idag, med gott samvete ”missuppfatta” en bild och ge en hur okunnig kommentar som helst. Om fotografen då ger en kommentar som t ex förklarar vissa omständigheter i bilden så blir han, i regel, beskylld för att inte kunna ta kritik. Om dialogen fortsätter så blir den oftast inte konstruktiv. Man kan ofta se, redan i första bildbedömningen, att den inte är gjord i en positiv anda. I flera fall har jag upplevt att bildbedömaren spårat ur och börjar skicka kränkande och ofredande mail till den privata mailadressen. Vid beivrande av detta hos FS’ Adm. så funkar det oftast bra. Vid ett fortsatt beivrande av trakasserande mail så visar det sig oftast att bildbedömarens namn är falskt. Internetleverantören, där bildbedömaren är registrerad, vill ibland inte avregistrera sådana trakasserande användare. För att komma vidare i sådana fall krävs polisanmälan vilket oftast brukar funka bra.

Minimikravet, som jag ser det, är att fotografen ges möjlighet att betygsätta bildkommentaren. (Sådan funktion har ju en del andra forum och det beskrivs i länken ovan.) Dessutom borde det, vid registrering av nya medlemmar på FS, läggas in någon form av kontroll av att namnet inte är falskt. En person jag haft mycket obehag av och som uteslutits både från FS och från Internetleverantören har registrerat en ny user här på FS…
/Harald

Men Harald, vad har detta du skriver om för relevans till vad tråden handlar om?

Robin tycker ju han får för få kommentarer, men du tycker snarare att du får fel slags kommentarer från de som bemödigar sig att tycka till om dina bilder - med den inställningen får man knappast fler iallafall. Att få kommentarer och av rätt sort är inget man kan kräva, det är en gåva man får från andra medlemmar.

Angående det där om förföljelse; rapportera till oss direkt så följer vi upp det. Grova påhopp och sådant ser vi allvarligt på och gör vårt bästa för att reda upp - inte alltid så lätt. Men någon personnummerkontroll vid registrering tänker vi dock inte införa.

roseen skrev:
Jag börjar bli väldigt trött på alla titter utan kommentarer på mina bilder!
Robin, har du själv verkligen bara kollat på ca 100 bilder på Fotosidan?

Du har fått ca två kommentarer per bild i snitt, klart man vill ha mer men det är ändå inte så illa. Tipset är att kommentera mer så får du också fler kommenterarer - och att analysera och kommentera andras bilder är mycket utvecklande för en själv också.

clindh skrev:
Men Harald, vad har detta du skriver om för relevans till vad tråden handlar om?

Robin tycker ju han får för få kommentarer, men du tycker snarare att du får fel slags kommentarer från de som bemödigar sig att tycka till om dina bilder - med den inställningen får man knappast fler iallafall. Att få kommentarer och av rätt sort är inget man kan kräva, det är en gåva man får från andra medlemmar.

Angående det där om förföljelse; rapportera till oss direkt så följer vi upp det. Grova påhopp och sådant ser vi allvarligt på och gör vårt bästa för att reda upp - inte alltid så lätt. Men någon personnummerkontroll vid registrering tänker vi dock inte införa.

Det är ju ofta klagomål på att det kommenteras för lite. Många aspekter om anledningen till detta är bl a att det kommentarssystem som FS använder inte inbjuder till en konstruktiv dialog i en positiv anda. Det har ju bl a dryftats här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61951&perpage=15&pagenumber=1

och där finns också en hel del konstruktiva förslag som runnit ut i sanden.
Det bedömningssystem som FS använder inbjuder uppenbarligen till konflikter men istället för att munhuggas så struntar man i att kommentera alls.

Jag tycker att jag ibland får fel slags kommentarer men det borde inte innebära att det skulle bli problem om detta resulterar i en positiv dialog men det gör det sällan.

När det gäller ofredanden och kränkningar så har jag rapporterat ett antal sådana till FS med bra resultat. Den sidan av FS tycker jag fungerar väldigt bra! Hur vore det om FS Adm. försökte hitta en lösning på den magra bildkommentarsfrekvensen. Läs gärna tråden ovan! Att avvisa alla försök till lösning genom att säga att det inte hör till tråden löser inga problem!

Ingenting blir starkare än den svagaste länken!
/Harald

Säg att man t ex måste ha kommenterat en eller två bilder innan man lägger ut en egen bild i en pool?
Det kommer att generera fler kommentarer, men säkerligen inte bättre...

Haraldus skrev:
Det bedömningssystem som FS använder inbjuder uppenbarligen till konflikter men istället för att munhuggas så struntar man i att kommentera alls.

Om det var systemet det var fel på skulle vi väl i så fall alla vara i luven på varandra. Till och med FS-redaktionens medlemmar skulle hacka på varandra över bildkommentarer.
Jag är i alla fall inte i konflikt med någon, så jag tror inte det är systemet det är fel på.
Bara Fotosidans medlemmar generellt kunde tänka lite mindre på sig och kommentarer till sina bilder, och istället bli bättre på att kommentera bilder som inte är helt perfekta så tror jag att kommentarerna kunde öka något.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto