Annons

Kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
Tycker att fotosidan egentligen helt skulle delat upp dessa bilder från varandra. Bilder manipulerade i Photoshop ska presenteras som BILDER och diskuteras utifrån detta. Inte som fotografier. (Hoppa gärna på mig nu - ni som tycker annorlunda).

Fotohälsningar
Terje

Mmm. Nu håller jag verkligen inte med dig. Nuförtiden så är ju Photoshop ett redskap precis som alla andra på vägen mot den bild man visualiserat när man tog fotot. Tidigare så var det airbrush man använde, nu är det digitalt.

Vad är egentligen ett fotografi? Är det negativet du håller, papperskopian vi tittar på eller diat du projicerar? Alla kan de manipuleras!

Att jag och flera med mig känner att våra bilder "drunknar" i floden av familjebilder är väl förstås uttryck för en slags elitism precis som din åsikt om digitalt manipulerade bilder.

Men till skillnad från dig så är inte jag yrkesfotograf och långt ifrån en erkänt duktig sådan. Så om jag ser till mig personligen så är jag lite sur på att jag inte får den kritik jag behöver för att utvecklas eftersom jag är rädd för att mina bilder drunknar i floden av kattbilder.

Men, okej, jag kan köpa det. Jag får skaffa mig den kritiken på annat håll helt enkelt, svårare är det inte.

En sak jag håller med dig om dock är nivån på kommentarerna på usefilm.com, de är USLA. Antingen får man 5 av 5 möjliga eller så inga kommentarer alls.

Senast ändrad:
Terje... Beträffande PS så håller jag inte med fast ändock med... Mörkerrumsarbete kemikaliefritt borde väl vara ok för en naturvän ?

Någonting måste göras åt kommenterandet för det är urpissigt som det är nu !!! Jag håller mej mer och mer på photo.net där man om man lyckas nå fram kan få riktigt vettiga kommentarer. Här är bildflödet inte i balans med kommenterandet men jag antaratt det är så fotosidan vill ha det. Synd att flera aktiva lämnar fotosidan för andra jaktmarker när något gehör på deras kreativa åsikter inte finns !!!

Tack Terje för att du stödjer tacka delen i kommentarern !!! Trots ständigt påpekande och regler mot den så tycker jag att tackande bara visar på att man intresserar sig och har läst kommentarerna på bilden. Har lämnat förslag om att man kan skilja dem från själva kommentaren med en länk eller liknande men här är det viktigare att anmäla missbruk !!!

Hoppas att vi får tillbaka våra driftiga positiva krafter från de utländska forumen !

/Kristian

Terje skrev:

Tycker att fotosidan egentligen helt skulle delat upp dessa bilder från varandra. Bilder manipulerade i Photoshop ska presenteras som BILDER och diskuteras utifrån detta. Inte som fotografier. (Hoppa gärna på mig nu - ni som tycker annorlunda).

Tack, äntligen. Håller med kan jag väl säga. Kanske beror på att jag själv väljer att inte jobba med datorn.

Annars tycker jag att det kommenteras på tok för lite! Det kanske bara gäller mig, visst mina bilder kanske inte är bra men då jag ändå ser mig som fotointresserad (mycket) så skulle man vilja ha lite kritik. Om bilden är dålig, vad gör den dålig. Det är mycket därför jag är här, feedback.

Kanske skulle medlemmar som kommenterar mycket få ett plus i kanten på nåt sätt. Jag vet faktiskt inte. Det kan ju som sagt försämra kvaliten på kommentarena och då blir dom ju ändå inget värda. lurigt det där.. Känns ju ändå tråkigt, tycker att jag kommenterar ganska mycket men blir inte kommenterad särskilt mycket.

/David

Javisst bra ide.
Dela upp fotosidan digitalt/analogt färg/sv
kompakt/dlsr/35/120/mellanformat
amatör/semiproffs/proffs
natur/porträtt.....osv....smart!
varför inte ha regler för vad man får fotografera också.

Jag tänker spontant på eurovisionsfestivalen.

När en låt vinner så är 90% av låtarna året efter av precis samma typ. Men den som vinner då sticker ut från dom 90%´en.

Det fungerar nog lite så här också. Har man dåligt med kommentarer en period, och det ska gudarna veta att man har, så kolla vad den ligger jämfört med alla andra nyupplagda för den perioden. Kanske har just det sättet att fota, retuschera etc blivit populärt just nu.

Enda sättet att få kommentarer är att sticka ut. Kanske kommer det en period när naturbilden man ville lägga ut sticker ut, men inte just nu.

Jag tror att det är så mer än något annat. Det kan vara suuuuperfina naturbilder allihopa, men det blir slätstruket i mängden, tyvärr.

Jag har INTE tittat på din bild när jag skriver detta, så jag vet inte vad det är för bild. Jag tyckte det kändes bäst att inte veta när jag skrev. Men nu ska jag kolla :-D

ChristopherC skrev:
Jaha! Du jobbar inte med datorn? Hur fick du in bilderna här då? :p

Jo, det kanske är sant! :)
Vad jag menade var väl att förutom att scanna in papperskopiorna så jobbar jag inte med datorn. Skulle inte fotosidan funnits så skulle jag nog inte scanna in mina bilder.

Jag tycker bara det är intressant det Terje sa om bilder och fotografier, och jag håller nog med honom. Anledningen till att jag håller med är att jag inte manipulerar mina bilder något i fotoshop. Skulle jag göra det så skulle jag nog inte hålla med honom. ja ja, skit samma..

Kan man inte göra det lättare att kommentera?

Jag har varit väldigt regelbunden på FS i en och en halv vecka. Sitter sjukskriven och är mycket tacksam att ha något roligt att göra.. men, jag ställer mig frågan trots att jag just nu har mycket tid.. Hur skall man ha tid att kommentera allt man egentligen vill kommentera?

När jag jämför det intresse jag tror att medlemmarna har av att få sina bilder kommenterade och kritiserade med hur det görs, infinner sig fler frågor.

Statistiken visar med all tydlighet att vi bara kommenterar de bilder vi gillar och de som är tekniskt bra, eller både och. Övervägande 4:eek:r och 5:eek:r delas ut, och kommentarerna är klart av typen: "Det enda lilla jag skulle göra annorlunda är.."

D.v.s. den enda vägledning jag får om jag lägger in en bild som inte riktigt går hem är att jag inte får någon kritik, och det är ju inte så lärorikt egentligen. Dessutom helt vilseledande eftersom det också kan bero på att besökare inte har tid att kommentera allt.
Följaktligen går en hel del av idén med bildkritiken om intet, om syftet var att göra oss bättre på att fotografera.

Men att skriva långa utläggningar om varje bild som kommer in, kanske 200-300 st/dygn vore inte möjligt även om man gärna gav sig i kast även med de bilder som "förtjänar" mer kritik.

Vad jag nu undrar över är om man inte skulle medge fler olika sätt att bedöma.
Kanske skulle man, förutom "röstningen", ha en knappskala för konstnärlighet, eller helt enkel om bilden berör och en annan för det tekniska. Kanske även en tredje eller fjärde parameter.
Det skulle i så fall givevis vara en förutsättning att man kunde knappa in sin reaktion utan att behöva skriva en kommentar.

Och i och med detta förslag skulle naturligtvis inte möjligheten att kommentera med ord och känslor försvinna.

Det skulle gå hyggligt snabbt att ge kritik eller beröm och även om den inte skulle vara så konstruktiv och resonerande, skulle den sannolikt ge fler omdömen av typen "fingervisningar om hur bilden fungerar"..
För, handen på hjärtat så tycker jag att många av de skrivna kommentarerna inte ger mycket mer information än så i alla fall..

//H

Mycket bra ide tycker jag!
Att enklare kunna ge kritik med nåt knapp/parametersystem vore bra samt att kunna ge egna kommentarer om vill.

Krav på kommmentar för att sätta betyg är en relativt ny grej, förut kunde man betygsätta utan att kommentera. Det fanns också två betygskategorier. Det finns massor av diskussioner, som går att hitta med sökfunktionen, med bakgrund om varför det förändrades.

Den här tråden tycker jag hör ihop med diskussionerna om Bildforum som är igång just nu i ett par trådar.
Jag tror som Christian att många är lite blyga och osäkra att ge kommentarer, och att det mer eller mindre uttalade regelverket om vad man får/inte får skriva är hämmande för kreativiteten.

Jag säger som kulturfronten på 70-talet: LÅT HUNDRA BLOMMOR BLOMMA! (eller var det tusen?)

Ska vi ha ett levande, flödande, inspirerande klimat här på fotosidan måste man låta folk ta ut svängarna. Man riskerar övertramp men det får man ta itu med när det händer. Bättre det än att det blir tråkigt.

Uppmaningen att inte hålla på och tacka in absurdum hade väl ett gott syfte, för just då var det en pina att läsa "senaste bildkommentarer" för där bestod ca 50% av kommentarerna av "Tack Nisse/Anna/Eva, för din kommentar" och inget mer vilket kändes ganska andefattigt.
Det finns också nån regel om att man inte ska gå in och "försvara" sin bild. Det är lite svårtolkat tycker jag, och detta sammantaget med tackförbudet kan få till följd att folk tror att man överhuvudtaget inte bör svara på bildkommentarer.
Och därmed blir en dialog omöjlig!

Både fotosidans eminenta administratörer OCH vi aktörer har naturligtvis del i detta. Administratörerna formulerar skrivna regler, men vi aktörer formulerar underförstådda regler som är minst lika viktiga.

Och jag säger som jag alltid har sagt: det viktiga är att vi visar respekt för varandra, och håller vänlig samtalston. Man kan faktiskt säga vad som helst till folk, bara man gör det på rätt sätt.

Jag (och flera före mej) har förresten en annan idé om hur diskuterandet kunde underlättas. Om man hade bildalbum med teman, där vem som helst kunde lägga in en bild, och så fick man i albumkommentarerna diskutera och jämföra de olika bilderna. Vi är så livrädda för att jämföra olika fotografers bilder med varandra, varför det? Man kunde lära mycket dels rent konkret tekniskt, "så här gjorde jag, hur gjorde du" när man har bilderna framför sej, dels kunna diskutera hur olika bilder kan upplevas olika/lika.
Vem som helst borde kunna lägga in ett temaalbum och se om några andra har samma böjelser, det vore rätt kul att se vad som skapades då!
Kraftledningar, till exempel, där skulle jag hoppa in på en gång. Eller bryggor, katter (!!!), skakbilder, skuggor, fotboll, myggor, fjällandskap...you name it.

Söderlund skrev:
Jag kan ju bara referera till mina egna tankar och funderingar men det är möjligt att det finns någon eller några andra som tänker som jag.
Jag tittar på en hel del bilder, dels bara för att kolla på bilder för att det är kul, även för att finna inspiration och idéer till egna bilder och klura lite på hur bilden är tagen m.m.
Det är den största anledningen till att jag kikar på bilderna som presenteras här på FS.

Ang. kommentering av bilder så anser jag att jag har så pass liten erfarenhet för att kunna ge en bra och konstruktiv kritik på en bild så att det ger fotografen något och då återstår ”Bra bild” eller ”Snygg bild” och det säger egentligen inte så mycket... :)

Jag tycker att "bra bild" ger tusen gånger mer än att man inte skriver något alls. Ibland kanske man är lite osäker på bilden och behöver höra någonting positivt om den, hur litet det än må vara.
Jag tror att en stor anledning till att en del inte kommenterar så mycket är att man inte vågar. Om man vet med sig att man inte är världens proffs så vågar man inte skriva något eftersom att det verkar vara dödsstraff på att bara skriva att en bild är fin.
Jag vågar knappt klicka på "registrera svaret" här i rädslan av att bli lynchad, och det tycker jag säger en hel del...

Den där rädslan för att skriva kommentarer är förståelig med tanke på alla "regler" som finns här numera. Regler som tillkommit med ett vällovligt syfte, givetvis, men som lägger hämsko.

Alltså, sedan när är det så noga med vad man skriver? Jag har skrivit mången fånig, löjlig, larvig och säkert helt onödig kommentar på den här sidan...och det är jag ju sannerligen inte ensam om. Men det har lett till dialog, vänskap och bildglädje. Och det var väl syftet väl?

Umma, och många andra som läser, som Stenmark sa, "det är bara å åk". :cool:
-Christian

jimh skrev:
Krav på kommmentar för att sätta betyg är en relativt ny grej, förut kunde man betygsätta utan att kommentera.

Det är ju lysande. Då antar jag att det bland dem som var här redan på den tiden borde gå att få utvärderat om förändringen medförde en förbättring.

Det problem jag försöker adressera är ju nämligen att de bilder/fotografer som kanske mest behöver och vill ha goda råd och kritik inte får något dera.

Problemet att man inte hinner kommentera alla bilder verkar allmänt. Att man ogärna kommnterar det man inte gillar/som är tekniskt ofulländat verkar vanligt. Att man uppskattar även betyg som inte är så uttömmande, men väl fingervisande verkar också vanligt och att man inte alltid kan eller ens vill berätta varför en bild berör en gör inte bilden sämre.

Om jag enkelt kunde visa vad jag tycker om bilden a) tekniskt b) konstnärligt och c) mätt i hur den berör mig så skulle jag försöka hinna igenom alla bilder, åtminstone vissa dagar.

Det gör jag inte nu.

Systemet på Usefilm.com med komposition, originalitet, ljus och känslosamhet(?) tycker jag är bra!

Kanske ett liknande system för bedömning skulle funka här också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar