ChristopherC
Aktiv medlem
Terje skrev:
Tycker att fotosidan egentligen helt skulle delat upp dessa bilder från varandra. Bilder manipulerade i Photoshop ska presenteras som BILDER och diskuteras utifrån detta. Inte som fotografier. (Hoppa gärna på mig nu - ni som tycker annorlunda).
Fotohälsningar
Terje
Mmm. Nu håller jag verkligen inte med dig. Nuförtiden så är ju Photoshop ett redskap precis som alla andra på vägen mot den bild man visualiserat när man tog fotot. Tidigare så var det airbrush man använde, nu är det digitalt.
Vad är egentligen ett fotografi? Är det negativet du håller, papperskopian vi tittar på eller diat du projicerar? Alla kan de manipuleras!
Att jag och flera med mig känner att våra bilder "drunknar" i floden av familjebilder är väl förstås uttryck för en slags elitism precis som din åsikt om digitalt manipulerade bilder.
Men till skillnad från dig så är inte jag yrkesfotograf och långt ifrån en erkänt duktig sådan. Så om jag ser till mig personligen så är jag lite sur på att jag inte får den kritik jag behöver för att utvecklas eftersom jag är rädd för att mina bilder drunknar i floden av kattbilder.
Men, okej, jag kan köpa det. Jag får skaffa mig den kritiken på annat håll helt enkelt, svårare är det inte.
En sak jag håller med dig om dock är nivån på kommentarerna på usefilm.com, de är USLA. Antingen får man 5 av 5 möjliga eller så inga kommentarer alls.
Senast ändrad: