ANNONS
Annons

Kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Jag känner mig lite olycklig här. Mina tre senast uppladdade bilder har sammanlagt blivit tittade på 102 gånger. Dessa 102 tittar har genererat en (1!) kommentar.

Jag vet att mina bilder inte är perfekta och att det finns en massa folk som trycker på massa tyst kunskap som lätt skulle kunna transformeras till bra och konstruktiv kritik. Så varför kommenterar ingen?

Om bilderna är tråkiga, intetsägande, dåliga eller vad det nu må vara som gör att ingen säger något så är det ju väldigt intressant för mig att få reda på det!

Det känns iofs som att det kommenteras rätt dåligt över huvud taget, eller håller ni inte med? Om man går in på en översiktsbild över de 100 senast uppladdade bilderna så har kanske 40 stycken av dessa inte fått en enda kommentar.

Kommentera mera! =)

Mvh.

Adrian

Uppdatering

När jag nu går och lägger mig är siffran 1 röst på 106 tittar, vilket ger en röstningfrekvens på ca 9,4 promille.

Som ni märker är jag vaken för sent på nätterna och har för lite att göra! =)

Godnatt!

Jag kan ju bara referera till mina egna tankar och funderingar men det är möjligt att det finns någon eller några andra som tänker som jag.
Jag tittar på en hel del bilder, dels bara för att kolla på bilder för att det är kul, även för att finna inspiration och idéer till egna bilder och klura lite på hur bilden är tagen m.m.
Det är den största anledningen till att jag kikar på bilderna som presenteras här på FS.

Ang. kommentering av bilder så anser jag att jag har så pass liten erfarenhet för att kunna ge en bra och konstruktiv kritik på en bild så att det ger fotografen något och då återstår ”Bra bild” eller ”Snygg bild” och det säger egentligen inte så mycket... :)

Hej NS!

Kul att få ta del av dina tankar! "Bra bild" kan vara en superkommentar om du berättar varför du tycker att en bild är bra! Och på den fronten kan ingen ha rätt eller fel, så erfarenheten är bara att räkna bort!

Om du inte kan ge världens mest konkreta tips om hur man blir av med ljusstick vid motljusbilder, så kanske du iaf kan berätta om du tycker att sticket var fint eller fult och vad det får dig att känna?

Jag tycker gott att du kan börja kommentera hejvilt! "Snygg bild! Himlen är jättefin, färgerna likaså." kan du nog haspla ur dig? Då vet ju fotografen iaf vad han gjort rätt, enligt dig. Även fast du inte löser alla tokigheter han ställt till med. =)

Mvh.

Adrian

Jag kastar in en brasklapp av stora proportioner..

Jag skulle vilja påstå att det blivt fler medlemmar som kanske mer intresserar sig för nya digitalkameror och tekniken än för bilderna. Dvs fler medlemmar som kanske inte egentligen har foto som en hobby som de verkligen brinner för. Utan kanske mer bara att ha en kamera som vilken Svensson som helst.

Naturligtvis är jag själv oxå intresserad av teknik och prylar, fråga vem som helst här ;).
Men eftersom jag fotograferat under en hel del år så ser jag bilden som huvudsyftet med fotografering, även om teknikbiten just nu har tagit en stor del av mitt intresse.

Under det senaste ½-året har jag inte haft tid att titta på bilder, än mindre ta så många egna.

Men jag hoppas att alla ni som kanske känner er träffade inte tar detta på fel sätt. Fotografering är skitroligt och ännu roligare blir det när man utvecklar sitt bildseende och kunskap om fotografering. Eftersom mycket idag är automatiskt så skulle jag rekommendera alla nybörjare inom foto att läsa en bok om fotografins grunder. Det är både lärorikt och höjer bildseendet.

Mvh

Jeppe

Jag tänkte direkt på Ken Rockwells gradering av fotografer när jag läste Jespers inlägg. De som bara är intresserade av prylar och teknik, inte av bilder: Equipment Measurbators. http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

Jag tror att du har rätt i att många medlemmar är framförallt teknikintresserade Jesper. Men, kan det inte vara så att man inte kommenterar bilder som man inte tycker om eller som inte berör därför att man är orolig att fotografen tar kritiken personligt? Jag ser på många bilder men kommenterar inte bilder som jag tycker är tråkiga, intetsägande eller dåliga. Inte alla kan ta kritik på ett bra sätt och jag vill inte såra någon.

Det kanske är en idé att skriva i beskrivningen att man tycker att det är givande att få anmärkningar på det som kan göras bättre?

Jag vet att det finns en tydlig policy från FS att man bara ska skicka in bilder som man vill ha kritik på men jag känner att många blir arga när man skrivar att deras bilder inte är bra på en del punkter(på ett konstruktivt, artigt sätt föstås!).

Till slut rekommenderar jag att använda FS utmärkta sökmotor. Bland de nya bilder finns det få guldkorn, tycker jag, men i hela databasen finns det mycket 'gott' att se på.

Naturligtvis är det så att många tittar men inte kommenterar beroende på att bilden inte säger/tilltalar en. Jag gör själv så, när jag tittar. Men jag tror fortfarande attd en stora massan inte har foto som en stor hobby. De som är riktigt seriösa med foto kan vi nog hitta bland de 4000 första medlemmarna och sedan utströdda erfterhand som de hittat hit. Men min gissning är att flertalet av medlemmarna i år är under den kategorin som jag beskrev ovan.

Mvh

Jeppe

Hej!
Jag tror personligen att detta i hög grad beror på att många är nervösa inför att kommentera...

Det finns många bilder här som väcker känslor och reaktioner - och över 100 personer som vill titta "närmare" på dina bilder säger något.´

Men sedan kommer man till "vad ska jag skriva?" och tyvärr också till "vad _får_ jag skriva?" Jag förstår att en del regler är nödvändiga, men det känns som om det hänger ett negativt moln av måsten/borden och får-inten för den delen också över kommentarerna. Hålla sig till *ämnet/syftet* framförallt...

Var tog bildglädjen, de små berättelserna, chattandet osv vägen? Det utkastade barnet sprattlar i luften på väg ner mot gatan tillsammans med badvattnet?

Nej, nu är jag neggo igen, och det är inte min mening. :) Men något tror jag ligger i det ialla fall.

-Christian

För min egen del kan jag erkänna att jag numera sällan kommenterar bilder. Ärligt talat är det sällan jag går igenom de bilder som läggs upp på fotosidan. Och det är efter att tidigare ha varit en relativt flitig kommenterare. Några egna bilder har jag inte heller lagt upp på ett bra tag ska sägas. Varför det har blivit så har jag inte något direkt svar på.

Istället är det forumtrådarna jag följer. Och då tyvärr, allt oftare trådar som nästan "spårar ur" och inte handlar om någonting. Vissa av fotosidans trådar tenderar nästan att bli dagliga dokusåpor som man måste följa för att inte missa någonting. Senaste avsnittet i såpan (som jag tydligen missade) var Edward H:s utspel som gjorde att han blev avstängd för en andra gång..

Det känns för mig som om dessa ganska meningslösa konflikter mellan medlemmar i olika trådar tar bort fokusen på sådant som är det egentliga syftet - att just ge varandra konstruktiva kommentarer på bilder och framåtskridande, fotorelaterade diskussioner i forumtrådar.

Men jag ska försöka dra mitt "strå till stacken" genom att granska nyupplagda bilder i större utsträckning. Och då givetvis också kommentera..

Adrian:Hade önskat att jag kunde ge dig ett rakt svar på din fråga om varför kommentarerna uteblir..det kan jag inte men spåna lite om det kanske går.

Jämförde med mina tre senaste och fick siffrorna
336 tittar/ 50 kommentarer.
Om jag enkelt vill ge en anledning till detta så verkar det som att naturbilder med trevligt ljus och inslag av humor är lösningen.

Ungefär samma statistiska utfall får nästa tre och nästa tre o.s.v.

Är det då så enkelt att naturbilder är det folket vill se ?..Och så är det tror jag faktiskt, majoriteten av befolkningen gillar en trevlig naturbild,med eller utan veckans tekniktrend.
Ett problem är förstås det stora flödet av bilder där en bild bör vara väldigt speciell för att sticka ut ur mängden.

Ett annat problem är att just dom betraktarna som gillar "din" typ av bilder ska ju vara någotsånär aktiva på sidan just när du lägger in dom bilderna innan dom försvinner i mängden och bara kommer fram som slumpvald.

Ett tredje problem är mer bildmässigt,kanske är bilderna så personliga så ingen "ser" det du ser och har då ingen åsikt om dom.Antalet tittare skvallrar ju om att folket har sett dom men ingen har haft någon åsikt.Jag erkänner villigt att jag själv skulle ha stora problem att kommentera flera av dina bilder och det beror på att jag inte får några "vibbar" som kan rendera i en vettig kommentar.Visst skulle jag kunna ge en kommentar men tror då att den skulle bli väldigt ointressant och tillgjord och inte ge så mycket nyttigt i utbyte.

Men detta är du absolut inte ensam om,så häng på med din typ av bilder..vem vet ,en vacker dag trillar det in flera kommentarer och vissa dar blir det noll i kassan.Jag tror bara det är så och inget finns direkt att göra nåt åt det..
Det viktigaste är dock att du fortsätter att ha foto som en "kär" hobby.
Ska försöka att "gnälla" lite på dina alster när jag ser nåt "gnällvärt " ;))
mvh/gunte..

Visst minskar antalet aktiva medlemmar som lägger sin röst... Mina senaste ligger på 1 kommentar / 10 tittar den bästa hittills (innan den skrivs här ) är "" Summer Turns to Fall "" med 15 kommentarer på 80 titt... Sedan har jag ett par av de första bilderna som snittar dåligt men har många kommentarer och många tittar vilket ju är kul. Men ökat bildinflöde gör att det är svårt att hinna med allt !!! Jag ger iallafall 1,37 kommentarer / mottagen kommentar vilket jag tycker är viktigt. Om alla vore lika aktiva så vore det 1:1 förhållande på detta, men det är ju en omöjlighet då bilder tas bort både av mej och de jag kommenterat.

7Kristian

Nu får ni ursäkta mig om jag är väldigt rättfram här då. Många av de nya bilderna som läggs upp är av typen kattbilder, bäbisbilder och andra som platsar i familjealbumet. Jag gillar visserligen både katter och bäbisar men inte vill jag sätta kritik på såna bilder. Om man jämför fotosidan med usefilm så är det en otroligt stor skillnad på vad som läggs upp. Logiska följdfrågor är ju då:

- Varför är det så?
- Vad kan man göra åt det?

Jag tror att ni får göra det knepigare att ladda upp alternativt kräva att man betalar för att få ladda upp bilder. Här finns alldeles för många teknikonanister nämligen.

Cato> Men det är inte "kattbilder" jag pratar om. Jag förstår vad du menar dock.

Det förslag som av många tagits upp om att man måste kommentera ett antal bilder innan man får ladda upp en själv tycker jag låter som en toppenidé! Risken är väl kanske att kvaliteten på kommentarerna sjunker; men jag vet inte, är det en risk som är värd att ta kanske?

Hansson> Jag vet inte om jag tycker att det är trevligt eller otrevligt att höra det du skriver om mina bilder. Men det är intressant! =) Jag kan absolut förstå att vissa av mina bilder kanske är tomma och intetsägande för väldigt många. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag hade "förstått" så mycket av en del av dem om det varit någon annan som tagit dem =)

Jag hänger verkligen med på det resonemang som tagits upp om hur man ibland trillar över en bild och verkligen inte har något att säga. Det händer mig också. Ofta. Och det kan ofta vara de bilderna som jag gillar mest, så det har ändå förekommit en hel del kommentarer i stil med "Jag vet inte alls varför, eller vad, det är jag gillar, men det gillas!" Det är kanske inte den mest utvecklingsfrämjande kommentaren, men då vet iaf fotografen att bilden påverkat någon på något sätt.

Ibland har jag också känt att "den här bilden MÅSTE jag kommentera" även fast jag inte riktigt vet vad jag ska säga. Då tvingas jag tänka till, och kommentarerna kan bli längre och bättre än genomsnittet, fast jag först inte tänkt skriva något alls.

Sen det här med tackandet.. Jag vet ju att allt tackande för kommentarer inte är önskvärt från fotosidans håll, men måste ändå inflika med en åsikt angående detta. Det är trevligt när man får en bekräftelse på att ens kommentar har lästs och även får reda på hur fotografen reagerar på kritik, så att man vet inför framtiden..

//Adrian

Sen det här med tackandet.. Jag vet ju att allt tackande för kommentarer inte är önskvärt från fotosidans håll, men måste ändå inflika med en åsikt angående detta. Det är trevligt när man får en bekräftelse på att ens kommentar har lästs och även får reda på hur fotografen reagerar på kritik, så att man vet inför framtiden..

Precis... Har alltid tyckt, även i tidigare forum som handlat om detta, att tackandet hör till. Detta ger en feedback till den som kommenterat och ger som sagt kommenteraren en indikation på hur kritiken mottas av fotografen. Givetvis kan tackandet ibland bli för mycket, själv kollar jag in mina bilder tre-fyra gånger i veckan. Ibland blir det då tre-fyra kommentarer jag tackar för samtidigt, i andra fall kanske en kommentar som får tack. Det beror på trafiken till de olika bilderna förstås.

Bildflödet är idag stort på fotosidan, vilket kan vara en förklaring till att antalet kommentarer per bild minskar. Synd, givetvis - men en naturlig utveckling. Det är begränsat hur många bilder man hinner kommentera, själv håller jag en rätt så hög kommentarfrekvens. Men heller en bra och innehållsrik kommentar, en tio snabba som inte tillför fotogrfaen något.

Kommer aldrig att ge mig in på att vilja "önska bort" en viss typ av bilder. Familjealbumsbilder hör hemma - det är en viktig del av fotograferandet. Någon form av censur håller jag mig borta ifrån. Bilder som inte appellerar till mig väljer jag att inte kommentera.

Som naturfotograf är jag inte insnöad på naturbilder - jag vandrar runt mellan olika motivgrupper. Bra bilder är bra bilder oavsett motiv. Dock håller jag mig borta från rena modebilder eller modellbilder - dessa säger mig inget. Här har jag inget konstruktivt att komma med, därför väljer jag att låta bli.

Jag kommenterar ALDRIG bilder jag INTE GILLAR.

Har även svårt för bilder som är "lyfts" i Photoshop. Jag tittar då på BILDER eller KOLLAGE, och inte fotografier. Detta skapar fel perspektiv och ingång till bilden. En overklig bild, presenterad som fotografi hamnar alltid fel.

Tycker att fotosidan egentligen helt skulle delat upp dessa bilder från varandra. Bilder manipulerade i Photoshop ska presenteras som BILDER och diskuteras utifrån detta. Inte som fotografier. (Hoppa gärna på mig nu - ni som tycker annorlunda).

Men istället för att gå in och gnälla om detta till bilderna ifråga, så väljer jag att låta bli att kommentera dessa. Uppskattar dock den ärlighet som finns bland flertalet av dessa digitala fotografer - de informerar om att PS har "manipulerat" bilden. Så ska det vara, givetvis.

Fotohälsningar
Terje

BRA BILDER behöver tid, ofta kommenterar jag "krävande" bilder först tionde gången jag tittar på den.

Tycker det därför är synd att bilder plockas bort eller byts ut i så snabb takt som nu...

BILDER ÄR INGEN FÄRSKVARA - bilder är konst, och ska alltid FINNAS DÄR!

Apropå www.usefilm.com så har jag även med bilder där. Genomsnittsnivån är högre än här på fotosidan. Men som helhet tycker jag att den är sämre än fotosidan. Just för att kommenterandet är under all kritik. När man läser "nice shot" för tionde gången, så förstår ni vad jag menar. Inga utvecklande kommentarer precis... ;)

Terje (ännu en gång...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar