Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer på sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

RV94

Medlem
Hej!

Har länge funderat på att göra den här tråden men aldrig riktigt bestämt mig för om det är nödvändigt.

Jag är 14 snart 15 år gammal, jag har ett enormt stort fotointresse och vill utvecklas såpass mycket att jag sen kan anses som riktig fotograf. Målet är att jobba med det i framtiden.

Men för att utvecklas så behöver man få kritik och tips, eller hur? Anledningen till att jag spenderar många timmar här på fotosidan är för att få kritik och tips på mina bilder, men hur mycket jag än försöker att få folk att kolla på mina bilder så lyckas jag inte alls.

Jag kommenterar många andras bilder för att i hopp få lite respons på mina bilder tillbaka, men icke.

Allt känns bara hopplöst då och jag orkar inte lägga upp några bilder för att jag endå inte får någon kommentar.

Nu ställer jag frågan rakt ut.
Vad är det egentligen ni vill ha för bilder för att det ska vara tillräckligt bra för att kommentera?

Jag fotar mycket cross, då försöker jag också kommentera andra crossbilder för att få kommentarer tillbaka, men icke.

Hoppas det finns nån som har någon bra förklaring och kan komma med tips för att få mer kommentarer.


MVH Rasmus
 
Jag skulle tro att det är ganska vanligt med att man får en kommentar på egen bild per tre givna. Varför det är så har det spekulerats i ett antal trådar. Du har ju fått en kommentar per två givna, det är i alla bättre statistik än vad jag har :eek:)

Jag tycker du ska gå med sportfotogruppen, där samlas likasinnade. Lägger du bilder där och i bildbeskrivningen skriver att du vill ha tips och vilken kritik du vill ha ökar säkert chansen till konstruktiv kritik och bra tips. Kan man ju hoppas ...

Det finns ju även en tråd där man tävlar i månadens sportfoto, att synas i diverse trådar är ju också ett sätt locka folk till sin profil och kanske även till bilderna.

/Erik
 
Senast ändrad:
Kul att du hittat en så skön hobby, och roligt att du funnit en nisch som passar dig.

Jag har ingen större behållning av sportfoto, så jag låter bli att kommentera dina... Men en sak jag noterade när jag tittade på din profil är att ingen av dina bilder ligger i någon som helst kritikpool. Det är ett bra sätt att i alla fall få folk att se dem. Så länge de bara finns i dina album så hittar man dem inte...

Lycka till med ditt fotande!
 
Jag har ingen större behållning av sportfoto, så jag låter bli att kommentera dina... Men en sak jag noterade när jag tittade på din profil är att ingen av dina bilder ligger i någon som helst kritikpool. Det är ett bra sätt att i alla fall få folk att se dem. Så länge de bara finns i dina album så hittar man dem inte...

Får jag förslå glasögon. ;) Det är faktiskt några stycken av dem som ligger i Bildkritik - mjukstart.
 
Hej Rasmus!

Skoj att du finner sportfotograferandet intressant och det är det också. Beroende vilken sport man väljer så är det mer eller mindre utmanande att försöka lyckas med att fånga "det" ögonblicket som man så gärna vill.

Jag frilansar mycket som sportfotograf på Österlen med omnejd och är min grej så att säga. Men det händer att man får rycka in på allmän fotografering också då och då vilket blir lite kontrast gentemot svettiga idrottsmän och kvinnor.

För att lyckas med detta liksom all annan fotografering så är det bara till att träna och åter träna. Det finns många olika situationer man ställs inför och där inomhussporter kan vara kniviga med dåligt ljus som ett exempel. Men allteftersom man får rutinen och bygger på sin kamerautrustning med bättre kamerahus och ljusstarkare objektiv blir det oftare och oftare bättre bilder. Men som allt annat här i livet så är det en kostnadsfråga och du är ju fortfarande väldigt ung men tiden talar verkligen för dig om du själv vill.

Men fortsätt att lägga ut dina bilder men var införstådd med att du brottas med många, många andra fotografer här på FS. Men att kommentera andra bilder är ett rätt sätt att få något tillbaka och ett annat bra sätt är ju att titta på många andras fotografers bilder och ta lärdom av detta. Och som redan har nämnts så lägg ut bilder under tråden "månadens sportbild" som Tage Olsin har startat, det är ett bra sätt att exponera sig. Önskar dig lycka till.

//Ronney
 
Hej Rasmus !

Mitt förslag är precis som Erik sa tidigare, att du går med i intressegruppen Sportfoto och lägger in lite bilder där.

http://www.fotosidan.se/groups/sportfoto/index.htm?skip=1872

På så sett så ses dina bilder av andra fotografer med sportintresse. De kommentarer du kommer att få kommer också att vara från fotografer med vana att fotografera sport.

Av 1874 bilder som är upplagda i gruppen så är det bara 17 stycken som är okommenterade och vi brukar jobba på att få ner den siffran till 0 när den börjar krypa uppåt.

Ser fram emot att se dig som medlem i Sportfotogruppen!
 
Hej Rasmus !

Mitt förslag är precis som Erik sa tidigare, att du går med i intressegruppen Sportfoto och lägger in lite bilder där.

http://www.fotosidan.se/groups/sportfoto/index.htm?skip=1872

På så sett så ses dina bilder av andra fotografer med sportintresse. De kommentarer du kommer att få kommer också att vara från fotografer med vana att fotografera sport.

Av 1874 bilder som är upplagda i gruppen så är det bara 17 stycken som är okommenterade och vi brukar jobba på att få ner den siffran till 0 när den börjar krypa uppåt.

Ser fram emot att se dig som medlem i Sportfotogruppen!

Tack så mycket alla som kommit med goda råd och tips!

Jag har precis skickat in ansökan till sportfotogruppen nu!
Kommer nog bli väldigt bra att lägga upp bilder och snacka med andra där, ser fram emot det!

Mvh Rasmus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.