Annons

Kommentarer från dumma kunder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lindén

Avslutat medlemskap
Hittade en rolig sida med dumma kommentarer från kunder. De flesta är webbrelaterade men ganska roliga om man har lite webbkoll. www.clientcopia.com

Kanske har du någon skön kommentar från fotorelaterade kunder?

En klassiker (som jag själv råkat ut för)
Kunden: Men du, vi har ju en häftig bild på våran hemsida... Kan du inte bara printa den på A3 typ... Jag tycker den ser jävligt skarp ut!

Jag:(lite snällt)..ehh, nja den har nog inte tillräcklig upplösning för det...(ca 80 kb, i jpeg)

Kunden: Men kan du inte köra den genom Photoshop, det borde väll inte vara så svårt?


Jo, visst får man ha förståelse för att det inte alltid är så lätt att hänga med för alla...men ibland verkar det som att de inte ens vill försöka förstå...
 
Frågan är snarare hur vi på ett bra och pedagogiskt sätt kan informera våra kunder om vad som funkar och inte funkar.

Kan vi göra en gemensamt litet minihäfte som beskriver vad olika upplösningar och filstorlekar kan räcka till i utskrift respektive web-publicering?

Kunder är inte dumma, dom är vårt födebröd, och vi skall hjälpa dom!
 
Var på Expert på Triangeln i Malmö häromdagen och skulle köpa en filmutdragare. Dvs en sådan som man drar ut filmen med ur kasetten.

"Hej, jag bara undrar om ni säljer filmutdragare?"

-"Menar du till vanlig film eller ?"
Säger killen bakom disken.

"Ja till vanlig film" svarar jag men frågare ,då han själv tog upp det:

"Finns det filmutdragare till annat än vanlig film?"

Killen blir helt ställd, och säger:

"Öh nej, det tror jag inte......"

-"Men varför frågar du då om det är till vanlig film , om det bara finns en sort ?"

Killen blir helt tyst, och hans kolegor som står brevid tittar besvärat omkring sig.
Killen säger fortfarande inte ett ljud och efter 15 sekunder så säger jag:

-" Du vet inte vad en filmutdragare är va ?"

Tyst igen.

-"Okej, men tack för hjälpen i alla fall" säger jag och skall precis gå, när jag är tvungen att fråga en sak till:

-"Ursäkta mig, men vad är Experts motto?"

Svaret tar 1 sekund från killen:

- "Expert, Vi är vad vi heter"


THE END
 
Fast Expert var väl inte din kund Niklas?

Men dom skötte sin kundvård dåligt. Där är vi helt ense.

Vi fotografer värnar och stödjer våra kunder bättre, vi hånar dom inte :)
 
Arleklint skrev:
Kunder är inte dumma, dom är vårt födebröd, och vi skall hjälpa dom!

Jo absolut, jag håller med till 100%. Det är ett stort problem. Men ibland måste man få vara lite småsint, och se det komiska i ett problem... jag tycker det blir lättare att lösa problem på ett konstruktivt sätt om man ser den komiska sidan först.

Fallet jag beskriver i föregående inlägg slutade med att jag helt sonika skrev ut den aktuella bilden i A3 och visade kunden svart på vitt. Det var det enda sättet jag kunde få just honom att förstå.

För att kunna hävda betalning för bildbehandlig har jag vid flera tillfällen skrivit ut råa bilder brevid efterbehandlade bilder. Oftast med ett "a ha" följt av förståelse och bibehållet förtroende från kunden.

Problemet är ju när kunden inte vill förstå. Ofta grundar det sig troligtvis i att kunden känner sig överkörd av den nya tekniken. Ingen vill väll betala för något de inte förstår?

Det som funkar för mig är svart på vitt, kombinerat med pedagogiska förklaringar och förenklande skisser över fototekniska begrepp.. ;)
 
Anders Lindén skrev:
Problemet är ju när kunden inte vill förstå. Ofta grundar det sig troligtvis i att kunden känner sig överkörd av den nya tekniken. Ingen vill väll betala för något de inte förstår?

Här finns väl utrymme för givande idéutbyte. Hur löser man sånt?

Det är mer intressant än att exemplifiera "dumma kunder" tycker jag.
 
"Här finns väl utrymme för givande idéutbyte. Hur löser man sånt?"

Som sagt har jag tidigare löst det så här:
"Det som funkar för mig är svart på vitt, kombinerat med pedagogiska förklaringar och förenklande skisser över fototekniska begrepp.. ;)"

"Det är mer intressant än att exemplifiera "dumma kunder" tycker jag."

Smaken är som baken...Men just denna tråd var mer komiskt tänkt. Men problemet är för den sakens skull inte ointressant. Jag tycker absolut att vi kan diskutera det seriöst.....men som sagt det är bra om man kan se ur ett komiskt perspektiv också.
 
Anders Lindén skrev:
Problemet är ju när kunden inte vill förstå. Ofta grundar det sig troligtvis i att kunden känner sig överkörd av den nya tekniken. Ingen vill väll betala för något de inte förstår?

Det som funkar för mig är svart på vitt, kombinerat med pedagogiska förklaringar och förenklande skisser över fototekniska begrepp.. ;)

Bra diskussion; här har vi hela samhället i ett nötskal: kärnkraft, EMU etc. det är inte ens säkert att "svart på vitt" funkar . . .
 
"Skåningen" skrev:
Var på Expert på Triangeln i Malmö häromdagen och skulle köpa en filmutdragare. Dvs en sådan som man drar ut filmen med ur kasetten.

"Hej, jag bara undrar om ni säljer filmutdragare?"

-"Menar du till vanlig film eller ?"
Säger killen bakom disken.

"Ja till vanlig film" svarar jag men frågare ,då han själv tog upp det:

"Finns det filmutdragare till annat än vanlig film?"

Killen blir helt ställd, och säger:

"Öh nej, det tror jag inte......"

-"Men varför frågar du då om det är till vanlig film , om det bara finns en sort ?"

Killen blir helt tyst, och hans kolegor som står brevid tittar besvärat omkring sig.
Killen säger fortfarande inte ett ljud och efter 15 sekunder så säger jag:

-" Du vet inte vad en filmutdragare är va ?"

Tyst igen.

-"Okej, men tack för hjälpen i alla fall" säger jag och skall precis gå, när jag är tvungen att fråga en sak till:

-"Ursäkta mig, men vad är Experts motto?"

Svaret tar 1 sekund från killen:

- "Expert, Vi är vad vi heter"


THE END

Men Niklas, om du vet så mycket mer än stackars killen på Expert hade det kanske varit bättre av dig som en insatt yrkesman att förklara för honom vad det är så han faktiskt vet i framtiden istället för att förudmjuka honom så?

Det är ju kanske inte hans fel att affärsinnehavaren inte lärt honom vad allt är och heter.

Vad vinner man på att agera sådär istället?
Tycker låter lite som dagisfasoner om jag ska vara ärlig.
 
Oj, bäst att akta sig för att ställa frågor nästa gång jag kommer till en fotobutik. Jag kanske betraktas som en okunnig och dum kund ...! Jag trodde ett tag att okunniga kunder var bra kunder som man hjälpte och såg till att de köpte grejer. Där ser man vad fel man kan ha ....!
 
Arleklint skrev:
Frågan är snarare hur vi på ett bra och pedagogiskt sätt kan informera våra kunder om vad som funkar och inte funkar.

Kan vi göra en gemensamt litet minihäfte som beskriver vad olika upplösningar och filstorlekar kan räcka till i utskrift respektive web-publicering?

Kunder är inte dumma, dom är vårt födebröd, och vi skall hjälpa dom!

Bra idé! Här är en bra lathund
http://www.iml.umu.se/stod/ovrigt/digitalabilder/

Den tar upp frågor som bild- och skärmupplösning utskriftsstorlek/filstorlek m.m. En bra utgångspunkt!
 
Även en försäljare har rätt att ställa dumma frågor.
Jag kan förstå säljarens osäkra fråga om ”vanlig film”. Det är ett sätt att vinna tid (omedvetet) för att hjärnan skall kunna gå igenom samlad fakta, kanske har killen sett en filmutdragare.

Om han inte förstod vad det är ville han veta vad du menade med ”filmutdragare”.
Att sälja är ofta tjugo frågor, efter tre frågor förstår säljaren att kunden vet mer (då får man erbjuda sig att blädra i kataloger eller fråga annan säljare) eller så menar kunden egentligen ett CD-fodral.
 
Varför vara så elak...

Det var väl inte så farligt? Om killen har någon initiativförmåga så tar han reda på svaret till nästa gång.

Dessutom tycker jag att Expert sticker ut hakan med sitt måtto. Större skillnad mellan reklam och verklighet får man leta efter.
 
Håller helt med. Det är väl inte elakt att kräva vad man förväntar sig av en butik. En butik som dessutom är experter.
Jag tycker vi ska kunna ställa krav. I dag kan man knappt gå in i någon butik (utom specialbutikerna) och få hjälp. Unga säljare som knappt vet något om varan jag ska köpa.

Nu va det iofs inte det tråden handlade om. Och jag har tyvärr inga kunder. Och således ingen historia.
Men jag ser inte varför man inte ska kunna skoja om dom.
 
Kör man med öppna kort så behöver pinsamma situationer inte uppstå.

Har man som försäljare inte svar på en kunds fråga, så erkänner man det och ber att få återkomma alt. lyssna med en kollega eller hänvisa till någon annan. Då kan inte kunden ha synpunkter.

Denna filosofi tycker jag fungerar utmärkt hos exempelvis Kameradoktorns personal.

Men om försäljaren utger sig för att vara en "expert" och samtidigt inte klarar av att besvara kundens frågor, då tycker jag det är helt okej att ge försäljaren en "knäpp på näsan".

Oscar
 
Strutsen skrev:
Håller helt med. Det är väl inte elakt att kräva vad man förväntar sig av en butik. En butik som dessutom är experter.
Jag tycker vi ska kunna ställa krav. I dag kan man knappt gå in i någon butik (utom specialbutikerna) och få hjälp. Unga säljare som knappt vet något om varan jag ska köpa.

Nu va det iofs inte det tråden handlade om. Och jag har tyvärr inga kunder. Och således ingen historia.
Men jag ser inte varför man inte ska kunna skoja om dom.

Visst det är off-topic, men jag håller ändå inte med.

Det finns väl ingen anledning att som kund i en butik sätta dit en personal som kanske inte just har den kunskapen som efterfrågas.

Vad vet du egentligen om denna person? Kanske var det hans första dag på jobbet och då kanske inte det första man lär sig är vad en filmutdragare är för något. Nervös och så är man självklart när inte kan svara på det kunden vill ha reda på.

Självklart skulle han kanske ha vänt sig till sina kollegor, men det är en annan historia.

Ja, nu är detta förstås ren spekulation, men vad jag efterlyser är en mer ödmjuk framtoning. I det första inlägget som jag kommenterade så framställs denna kille som helt och hållet korkad, för att han inte visste vad en filmutdragare var för något. Är det så vi ska behandla varandra? Nä, så vill inte jag ha det...

Ni må tycka att jag är blödig, men jag vet hur det är att stå där och bli knäppt på näsan för att man har "klantat" till det för sig....det förstörde i min dag då.

/ Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.