Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kommandoläge på EOS-300
- Trådstartare Mkn.
- Start datum
flutte
Aktiv medlem
Jag har en sådan sedan ett halvår, och har inte hittat någonting liknande det du söker efter (jo, jag hade också gärna ställt om den litegrann ibland). Det enda man har är programratten och funktionsknappen vid displayen. :-(
Jaja, den är ju inte lika dyr som dess storebröder!
/Fredrik
Jaja, den är ju inte lika dyr som dess storebröder!
/Fredrik
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Visst. Så här gör man:
Skaffa en bilbatteriladdare med långa kablar och byt ut säkringen mot en spik.
Sen skruvar du bort höljet på kameran och kopplar pluspolen till den första interna skruv du hittar. Minuspolen kopplas till kontaktstiften vid objektivgängan.
Sen går du fem meter bort och slår på strömmen.
Efter detta kommer du garanterat inte att ha några problem med att kameran drar in startsladden för långt.
Trots den uppenbara harmlösheten i detta enkla ingrepp är det något du gör helt på egen risk (säkringarna i huset kan ju gå ).
Jag skulle nog i stället rekommendera att du lämnar kameran till en Canonverkstad som kanske kan programmera om den (inte så här snyggt dock!) vilket är dyrt eller köper en filmutdragare vilket är billigt.
Skaffa en bilbatteriladdare med långa kablar och byt ut säkringen mot en spik.
Sen skruvar du bort höljet på kameran och kopplar pluspolen till den första interna skruv du hittar. Minuspolen kopplas till kontaktstiften vid objektivgängan.
Sen går du fem meter bort och slår på strömmen.
Efter detta kommer du garanterat inte att ha några problem med att kameran drar in startsladden för långt.
Trots den uppenbara harmlösheten i detta enkla ingrepp är det något du gör helt på egen risk (säkringarna i huset kan ju gå ).
Jag skulle nog i stället rekommendera att du lämnar kameran till en Canonverkstad som kanske kan programmera om den (inte så här snyggt dock!) vilket är dyrt eller köper en filmutdragare vilket är billigt.
Mkn.
Medlem
Alltså, förtydligande:
Eftersom det finns kommandolägen offentliggjorda för portabla minidiskar och mp3spelare och digitalkameror och allting annat digitalt idag som man egentligen bara skall komma åt vid service, så tänkte jag att det kanske fanns till kännedom även till Canon EOS-300.
Verkar jobbigt att lämna kameran på service varje gång man vill ändra ljusmätningen mellan spot och balanserad, till exempel.
Mvh
Eftersom det finns kommandolägen offentliggjorda för portabla minidiskar och mp3spelare och digitalkameror och allting annat digitalt idag som man egentligen bara skall komma åt vid service, så tänkte jag att det kanske fanns till kännedom även till Canon EOS-300.
Verkar jobbigt att lämna kameran på service varje gång man vill ändra ljusmätningen mellan spot och balanserad, till exempel.
Mvh
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Ok, det är möjligt men jag tror ändå att man måste använda någon speciell programmeringsenhet för det.
Problemet med EOS 300 är ju att det inte finns så många inmatningsfunktioner.
Jag kan tänka mig att kontakt via fjärrutlösaruttaget skulle kunna funka. Alternativt att man måste öppna kameran för att komma åt.
Problemet med EOS 300 är ju att det inte finns så många inmatningsfunktioner.
Jag kan tänka mig att kontakt via fjärrutlösaruttaget skulle kunna funka. Alternativt att man måste öppna kameran för att komma åt.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Just ja. Det var ju då bara det att EOS 300 inte har spotmätning.
Den har centrumvägd mätning i M-läget, evaluerande mätning i övriga lägen och utsnittsmätning (9,5% av ytan i mitten). Det är betydligt mer än vad som får kallas spotmätning.
Den har centrumvägd mätning i M-läget, evaluerande mätning i övriga lägen och utsnittsmätning (9,5% av ytan i mitten). Det är betydligt mer än vad som får kallas spotmätning.