Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma igång som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
Jobbar som systemutvecklare, men mitt stora intresse på sidan om är fotografering. Har enskild firma där jag har gjort en del hemside-jobb osv, men eftersom jag jobbar med webbutveckling på dagtid så är det rätt tröttsamt att sitta med det på sin fritid också. Säljer en del stockbilder men skulle vilja utöka utöka verksamheten mer mot porträtt-, bröllopsfotografering.

Eftersom jag som webbutvecklare kommer jag utveckla min egen sida men är lite osäker på upplägget. Vad tror ni är bästa för att locka kunder och marknadsföra sig själv. Ska man ha en "traditionellt" portfolio upplägg med en stor bild, med lite boxar och beskrivande text vad det är man erbjuder, eller ska man satsa på att ha en blogg som startsida? Bloggen kräver att man är rätt aktiv och duktig på att lägga upp inlägg så att sidan blir mer levande, men förutom det kommer kunderna sakna "Välkomstsidan"?

Sen undrar jag hur ska gå tillväga för att komma igång, erbjuda gratis fotografering till kompisar, vänner/bekanta eller gå ner i pris från början innan man byggt upp en portfolio? Är rädd för att om man är för billig från början är det svårt att höja priserna sen, men samtidigt är det svårt att ta fullt betalt när man inte är etablerad.