Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kometen Neowise

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir inte mycket bättre än så här för mig.
Körde en massa olika objektiv med olika brännvidder och slutartider, men verkar som de bästa bilderna fick jag med en Sigma 135/1.8 med 1s exponeringar utan en stjärnföljare.
Utan bättre atmosfäriska betingelser och mörkare himmel så blir det inte bättre för min del.

/Stefan

4397773.jpg
 
Senast ändrad:
Vet att forumet inte är för bilder egentligen så här är sista bilden för mig i tråden.

/Stefan

Visa bilaga 150744

Nåja, det finns ju andra trådar utan ord.
Var är den tagen och när?
Jag var i Visby i förrgår och trots nästan molnfritt kunde jag inte hitta kometen alls. Hade visserligen ingen kikare med. Tog några bilder ändå som jag får analysera..
Men man hade ju önskat att kunna få lite ringmur eller något spännande som förgrund vilket var omöjligt när man inte ens hittade kometen.
 
Missat denna tråd, men fick till slut en bild (om inte perfekt) i söndags morse efter att ha misslyckats flera nätter p.g.a. alltför starka nattlysande moln i norr. A7191159-efx (kopia).jpg
 
Den fanns där utan att jag visste om det.
Som sagt Visby den 23/7 kl 00:56. ISO 500, f 5,0, 3s. Kanske hade man kunnat gjort det bättre om man visste var den fanns.
 

Bilagor

  • 001-DS8_1487.jpg
    001-DS8_1487.jpg
    2.4 MB · Visningar: 24
Snyggt! Kan du berätta lite om dina inställningar och hur du tog bilden?
Tack Johan. Bilden togs i Lärbro på norra Gotland den 19/7 kl 01:14, ISO 1600, ƒ 4.5, 5s, brännvidd 300mm (motsvarande 135). Hade stativ, men det var tyvärr inte tillräckligt stadigt för 5 sekunders exponering. (Kolfiber är inte alltid bäst på allt. :rolleyes:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.