Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kombinera PS (CS5) med iPhoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

fruRT

Medlem
Hej, alla!
Jag skulle behöva lite tips på hur jag bör arbeta med att kombinera PS från CS5 med iPhoto.

Jag har just köpt en ny Mac, och tänker använda iPhoto för att göra mina bilder sökbara på tex ansikten och platser. So far so good.

Men. Jag vill inte använda iPhoto för redigering - jag har inte köpt CS5 för att bara använda pyttesmå funktioner i iPhoto, ju. ;-)

Efter att ha googlat länge och väl, och försökt hitta tips om hur andra arbetar med att kombinera dessa program tror jag att det här är den vettigaste arbetsgången:

Importera bilderna från kameran till hårddisken, utan att passera iPhoto.
Gallra, redigera och greja med bilderna i Photoshop, och spara nya versioner (både psd och tex jpg). Skapa en mapp med de bilder som jag vill skall vara sökbara i framtiden, och importera dem till iPhoto. Tagga de utvalda bilderna med ansikten, platser och sånt.

Men... på det här viset tappar jag kopplingen mellan original och kopior. Och dessutom kommer det att bli krångligt när jag vill göra nya redigeringar av någon bild och alltså ha flera olika redigerade varianter.

Och där någonstans börjar min hjärna att snurra okontrollerat... ;-)

Så därför behöver jag tips från någon som redan arbetar med att kombinera dessa program. Är det du, kanske?

Tacksam för svar!
/Helena
 
Hej!

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt (och mitt!) problem, därför jag hittade hit till den här tråden.
Jag är också ute efter ett skönt arbetsflöde när det gäller att använda båda dessa program, men jag tycks inte kunna hitta det själv.

Man kanske måste hålla sig till Bridge istället för iPhoto, och sedan manuellt lägga till taggar med namn på personer och platser för framtida sökningar. :)

Synd på ett så fint och smidigt program som iPhoto annars är!
 
Det som som skulle lösa dina problem till stor del är Apple Aperture. Det klarar "Faces" och "Places" och på köpet får du kraftfulla funktioner för Råkonvertering och redigering som iPhoto saknar. (fungerar även bra med jpeg, tiff, PSD etc.)

Photoshop kommer säkert att behövas i vilket fall som helst.
 
Det som som skulle lösa dina problem till stor del är Apple Aperture. Det klarar "Faces" och "Places" och på köpet får du kraftfulla funktioner för Råkonvertering och redigering som iPhoto saknar. (fungerar även bra med jpeg, tiff, PSD etc.)

Photoshop kommer säkert att behövas i vilket fall som helst.

Ja det har du nog rätt i. Har testat Aperture men det föll mig inte i smaken, är lite för van med ACR :)

Ett flöde jag hade önskat att det funnits är följande:
1. Bläddra bland bilderna i mina Händelser i iPhoto.
2. Öppna en bild som är i rå-format direkt i ACR->PS
3. Göra sin redigering.
4. Sedan kunna spara den direkt i händelsen där jag öppnade den i från. Och då ska den även gömma orginal-filen i händelsen om man så önskar.

Det är väl steg 4 det hela faller på som det ser ut idag, eller går det att göra som jag önskar det?

Enda lösningen jag kommit på är att helt enkelt spara den redigerade filen på valfri plats på hårddisken och sedan lägga till den manuellt i händelsen. Men det blir så bökigt att hålla på så tycker jag, blir inget smidigt flöde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.