Prauter
Aktiv medlem
När jag gör en backup så innebär det att jag kopplar in en disk, 2, i en docka.
Raderar 2.
skapar en mapp med dagens datum,
Gör drag & drop från disk 1.
Sen tar det ett par timmar....
Vill jag bara göra backup på ngt specifikt, normalt nya mappar med nytt innehåll.
Så kopierar jag bara över de nya mapparna med innehåll till disk 2.
Om man då inte har koll på sin struktur så återstår bara första fallet med en komplett kopiering av hela strukturen.
Visst kan man använda ett program för backup som sköter det åt en så fort filer ändras.
Men jag har valt bort NAS. Dels blir det dyrare o dels så är det ingen backup om man hårddrar definitionen av en backup o dels har jag ingen direkt nytta av det heller, bara en sak till som kan krångla...
Jag använder mycket sällan nyckelord i LR. Jag känner inte att jag behöver det, jag vet ju ungeför när jag tog bilden.
Men visst är det i nyckelorden som sorteringsstyrkan finns, utan tvekan.
När du vill hitta saker på internet så blandar du ihop 2 saker. Hur JAG hittar informationen. Hur NÅGON stoppar in informationen.
Det är väldigt olika saker. Den som stoppar in informationen vill nog ha koll på var/när/hur den är och kan uppdateras.
Jag som letar bryr mig inte ett skit.
Hade du kört med något av Apples program hade du ju haft mac och då den inbyggda säkerhetskopieringen Time Machine. Då hade du bara konfigurerat disk 2 som en time machine disc och varje gång du stoppar in den i dockan hade den uppdaterat dina valda mappar. Det hade inte tagit timmar
Men på ditt sätt hade det ju bara varit en enda fil, dvs "iphoto library", att flytta över.
För övrigt så använder jag också bara keywords väldigt sporadiskt. Känns som om det mest är för proffs som lätt behöver hitta typ "alla bröllopsfoton tagna i karibien med minst 4 stjärnor".