Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kombination av kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack allihop för er tid, era tips och synpunkter!

Du köper väl digitalkameran för att du vill gå över till digitalt?
Ja precis. Jag har bestämt mig för digitalt men ville höra just synpunkterna på vilken kombination som ger bäst bildresultat i väntan på nästa inköp.
Jag kan under morgondagen ta lite bilder med mitt 8 år gamla ef35-80/f4-5.6 och lägga upp dom
Ja det vore väldigt intressant att få se. Väntar med spänning.

Som det skrivits om att det snart kommer bättre prylar om man bara väntar så tror jag att jag aldrig kommer till skott :)

Jag skall försöka förklara lite tydligare hur jag menar med inlägget:
Blir kombinationen 10D och mina gamla objektiv alldeles åt fanders är jag rädd att allt blir liggandes tills jag kommer ha råd att köpa nya objektiv. Det kanske tar ett par tre månader, kanske längre, innan jag skrapat ihop till dem.
Låt istället säga att ovan nämnda kombination är lika duglig eller kanske rent ut sagt bättre än med min 500n tror jag att jag står ut med att vänta tills jag har råd att köpa nya objektiv.
Hoppas det förtydligar mitt inlägg lite.

/Johan

sagan skrev:
Om jag skulle köpa en "fullstorsensorkamera" så skulle jag vilja jag ha samma pixeltätthet som det är på 10D..annars känns det som ett nedköp, då jag i så fall inte skulle få 6.3mp vid samma utsnitt.

Nu hänger jag inte med. Fyller du bilden med ett huvud från samma avstånd, men med olika objektiv, så får du samma utsnitt. Det som skiljer är avbildningsskalan.

Jag gillar tele förstår du ;-) jag plåtar mycket med 400mm...och får en bildvinkel på motsvarande 640mm..jag vill fortfarande kunna få det utsnittet med den upplösningen med samma objektiv (m.a.o beskära, om jag skulle ha en fullstor sensor).

sagan skrev:
Jag gillar tele förstår du ;-) jag plåtar mycket med 400mm...och får en bildvinkel på motsvarande 640mm..jag vill fortfarande kunna få det utsnittet med den upplösningen med samma objektiv (m.a.o beskära, om jag skulle ha en fullstor sensor).

Men å andra sidan så borde en fullstor 6MP sensor vara mindre brusig så ISO6400 eller t o m ISO12800 skulle kunna vara möjligt och det skulle säkert uppskattas av somliga..

Ev dömma från dom bilderna så hade jag lätt valt att köpa huset först å gluggarna later.. =)

/Danne

Ja.. förlåt.. Ironin gick inte hem.. Det funkar alltså inte att se kvalitén på bilder som är nedskalade till 800 pixlar.. Man måste se på hörnorna i 100%.. Gärna 800 pixlar.. men beskuret från hörnorna (i 100%) av ett motiv med många detaljer..

Sen gäller det förstås att hitta någon som har ett lite dyrare objektiv som kan fotografera av ungefär samma motiv (tidningssidor brukar vara populära).

Men allt beror ju på vad man ska ha bilderna till.. Ska man ha de i 800 pixlar för webbruk.. ja då snackar vi inte ens kameror i 2MP klassen.. Då presterar dessa utmärkta bilder..

Synda bara att sigmat sägs vara som bäst mellan 300-500mm. Men lite kul ändå. Jag har tuvärr ingen digital Eos, annars hade jag slängt upp några från sigma's 70-200/2.8 och canons 50/1.8.

Men är verkligen Canons tankar att bibehålla små sensorer? Jag trodde att man strävade efter sensorer i "fullformat", likt de som sitter i 1Ds. Om man nu strävar efter fullformatssensorer så känns det lite bakvänt att tillverka nya objektiv som bättre ska passa de små sensorerna.
Problemet med det är priset, det spelar inte speciellt stor roll om du har en full formats(inte att förväxla med full-frame som är tekniken på sensorn, inte storleken) fast 4 eller 11 MP. Komplexiteten gör såklart en del, men primärt är det storleken som sätter en bra bit av priset.

Så det faller mot den mesta logiken att canon går mot det för konsumenter, snarare 300D med sina EF-s.

Och för dom andra har ju sigma sina 12-24 och 18-50 numera.

Dock lär det kanske bli några fler pixlar, men inte jättemånga.

andgi skrev:
Men å andra sidan så borde en fullstor 6MP sensor vara mindre brusig så ISO6400 eller t o m ISO12800 skulle kunna vara möjligt och det skulle säkert uppskattas av somliga..

Givetvis..(jag sa ju bara vad jag ville ha)..andra har andra prioriteringar.

Damocles skrev:
det spelar inte speciellt stor roll om du har en full formats(inte att förväxla med full-frame som är tekniken på sensorn, inte storleken)
Vad menar du?..full frame betyder ju full format,
någon sensorteknik som heter full-frame har iaf inte jag hört talas om.
Damocles skrev:

fast 4 eller 11 MP. Komplexiteten gör såklart en del, men primärt är det storleken som sätter en bra bit av priset.

Så det faller mot den mesta logiken att canon går mot det för konsumenter, snarare 300D med sina EF-s.

Och för dom andra har ju sigma sina 12-24 och 18-50 numera.

Dock lär det kanske bli några fler pixlar, men inte jättemånga.

Klart storleken är en en prisfråga, men tillverkningskostnaden för Canons C-MOS sensorer har gått ned radikalt och kommer säkert så fortsätta, därför tror jag på större sensorer även på billigare kameror.

Fler pixlar kommer vi säkert få se oxå...det är ett försäljningsargument.

Jupps inte sant..... ;)

Ang Sensorstorlekar.
Det är klart priserna går ner, men jag har svårt att dom någonsin skulle gå ner under 50% av vad dom kostar nu såvida inte canon lägger över allt fler tillverksningskedjor på bara fullformat, men då ligger vi troligen runt 40k minimum(svenska priser) för en motsvarande kamera som 1Ds eller lite sämre.

Man kan ju titta på CPU'er till datorer också, men dom är inte riktigt en bra jämförelse för det vikta här är att allting funkar, inte att allting funkar vid den maximala högsta hastigheten. Även den lägsta hastigheten ska täcka chippets kostnad, medans dom högre hastigheterna bara kan tas fram i ett visst antal ex, men där tillgång och efterfrågan sätter priserna. Det gör att många av dom förändringar som sker under tillverkningens gång inte slår igenom riktigt lika mycket i pris när det gäller kamerasensorer. Utan bara förmågan att helt få bort defekter, och det är ju också beroende på kristallen i sig som dom skär skivorna av, och inte så mycket på själva etsningen och UV överföringen.

Samt att storleken för en 1Ds sensor är väldigt mycket större också. Och det i samband med en relativt liten marknad och låg produktion gör det dyrt.

Ja, sen behöver det ju inte vara frågan om fullformat heller, det kan ju börja med att det blir frågan om 1.3X sensorer..då passar inte de specialgjorda objektiven heller.

sagan skrev:
Ja, sen behöver det ju inte vara frågan om fullformat heller, det kan ju börja med att det blir frågan om 1.3X sensorer..då passar inte de specialgjorda objektiven heller.

Vilket innebär att vi har fastnat i VHS-eländet. Det vill säga det börjar tillverkas objektiv till 1,6 sensorer, och då går det inte att ändra även om det går att göra bättre storlekare. (Jmf, VHS var den sämsta av de tre konkurrerande standarderna för hemvideo, men av någon anledning, pris?, fick snabbast fotfäste och sedan blev det standard.).

Precis min poäng..bättre att avstå från att köpa specialobjektiven och köpa de fullstora även om man har en 1.6X sensor i kameran, då man inte låser sig för en större sensor senare.

Jag tycker de verkar som Canon är av samma åsikt, EF-S 18-55:an kan ju bara köpas med 300D och är av den billigare enklare sorten för de som vill ha ett startpacket, inget tyder på att dem tänker tillverka dyrare EF-S objektiv och sälja dem separat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar