Annons

Kollektionsbedömning - en omöjlighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnel

Aktiv medlem
Jag har ett önskemål. När det arrangeras fototävlingar är det ibland i form av kollektionstävlingar, dvs flera bilder (ofta 2-5) som ska bedömas som en helhet. Då ska bilderna i kollektionen ha ett tema eller en "röd tråd". För att få träning i att sammanställa kollektioner, skulle jag vilja att det på fotosidan fanns en särskild möjlighet att lägga ut kollektioner, där endast omdömen om kollektionen som sådan kunde ges. Det ska då ske i form av att den som ger omdömen påpekar att exempelvis temat inte är tillräckligt tydligt i hela kollektionen, eller att en eller flera bilder sänker kollektionen och bör tas bort, för det är som regel bättre att ha en stark kollektion om exempelvis 3 bilder än att ta med 5 bilder varav 2 är sämre än de övriga osv... Bland fotosidans medlemmar borde rimligen finnas många som är vana vid att bedöma kollektioner, och som förstår vad det är jag efterfrågar??? Finns det intresse från någon mer att införa en särskild avdelning för kollektioner?
Jag har försökt att tydliggöra att jag vill ha kollektionsbedömningar på några av mina album, men det har inte fungerat.

Tycker det låter som en kul idé! Bland det roligaste här är ju när man hittar ett väl genomtänkt och väl utfört album med bilder som hänger ihop. Allt som uppmuntrar det är jag helt för.

//Bengt

Hej Gunnel!

Att ta en enstaka bra bild och få den rättvist bedömd och kommenterad är inte det lättaste.

Att sedan presentera en kollektion där bilderna skall vara i rätt ordning och ingen falla utanför
måste vara svårt då så många olika bildbedömare kommer i fråga.

Till RIFO kommer ca 120 kollektioner/ klass.
Men där bedöms bilderna av en jury med endast en eller ett fåtal jurymedlemmar.

Jag är rädd för att det blir en jäkla röra och i slutändan vet man ändå inte var man står.

Men varför inte prova ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar