Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolla min prislista

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker man först ska ställa sig frågan. Vad säljer jag på? Om priset är ens avgörande säljpunkt och främsta argument - då ska prislistan finnas på sidan. Men gärna enklare då!

Säljer du på bred kompetens och "allt i ett lösningar". Då är det DET som du ska framhålla på sidan.

Personligen undviker jag att sälja på pris. Det är ett rally som man inte vill vara i.

Det är inte ovanligt att fotografer, och andra företagare, justerar timpriser beroende på vem kunden är och vart i riket den befinner sig. En arkitektbyrå i södra sverige ger mig högre timpenning än en mindre lokal företagare.

SFF:s prisguid är ett bra stöd vid prissättning. Men har du för lite jobb är du för dyr och/eller för dålig. Har du mer jobb än du hinner med är du för billig.

mvh
Peter

HåGe...
Tack för korrläsning, det var snällt! Jag ändrade det som du hade synpunkter på. Texten "...definition av perfekt skuren i dåtid" betyder att när jag tagit en bild siktar jag efter ännu högre kvalité vid nästa foto.
Men säg gärna till om vad du tycker är pretto-pladder för det ska nog bort. Jag har "städat upp" en aning i texten för att få bort en del "pretto" vibbar som man kan få.
Däremot så vet jag inte vilka tankestreck och citattecken du syftar på är fel... care to peka ut dem?

Peter...
Jag vet inte hur jag kan göra prislistan enklare då jag jobbar med så mycket. Skulle det endast handla om stillbildsfoto så skulle endast kolumn "Stillbildsfoto" och "bildköp" finnas med.

Jag är lite ambivalent kring prislistans vara eller icke vara. Funderar på om man ska göra en PDF av den som man kan skicka till de som vill ha ytterligare info efter att de kontaktat mig.

Däremot så undrar jag hur bra det egentligen är att fotografer är så här hemliga kring sina priser och att det varieras så mycket fram och tillbaka. Om alla vore öppna med sina prissättningar skulle inte det vara hälsosamt för alla parter?

Christoffer Glans skrev:
Less is more håller jag med om
Om du verkligen menar det så tycker jag du ska ta en titt på din prislista igen.

Jag vet inte hur jag kan göra prislistan enklare då jag jobbar med så mycket.
Om man ska bygga en friggebod vill man kanske kunna räkna på priser för virke av alla olika dimensioner och få en någorlunda noggrann kostnadsberäkning.

Vill man beställa ett bildjobb har man (efter att man kommit fram till att det är en kompetent person man pratar med) två frågor:
* Hur lång tid behöver du för att göra det?
* Hur mycket tar du i timmen?

Enligt min uppfattning räcker det med sex ord för en tillräckligt uttömmande prislista:
800 kr/timme, 6000 kr/dag

(Att din arbetstid skulle vara mindre värd när du t ex redigerar tycker jag fortfarande är orimligt.)

Ta inte illa upp, men nu innehåller "prislistan" så mycket snömos och omständliga förklaringar av självklarheter att jag har en känsla av att många branschmänniskor kan stötas bort av det. Själv skulle jag sluta läsa redan vid "Läs först!" och vända mig till någon annan.

PS Är du säker på du vill att eventuella bildkunder ska få se ett jugoslaviskt flygplan som första bild när de öppnar ditt galleri?

Senast ändrad:
Ok, nu har jag kapitulerat, men bara delvis. Nu finns inga priser i listan utan enbart priskategorier och alla annan info. Det må hända vara "självklar" info för många, men jag har stött på så många andra som är ytterst okunniga om vad som gäller vid köp av sådana här tjänster.

Däremot är väl information om vad som ingår i de olika kategorierna inte onödig?

Vad sägs om denna uppdatering?
http://www.constantproduction.se/Pages/prices_start.html

PS Är du säker på du vill att eventuella bildkunder ska få se ett jugoslaviskt flygplan som första bild när de öppnar ditt galleri?

hahaha, ja, tankeställare där. Jag är lite osäker på hur jag kan organisera bilderna då det är en automatiserad process i photoshop.

Men om du fastnade för någon särskild bild så kan jag kanske lägga in den som förstabild istället...

Jag håller med om att det är ganska "snömosigt", knappt man orkar ta sig igenom. Ett förslag är att sammanfatta i början (som profesionella köpare tar till sig), vilket du har, och sedan mosa med info. Mycket går att korta. Nu är det text om priser men du har inga priser.

Det finns ett stavfel på Royaltyfri.

Jag håller med om att det är ganska "snömosigt", knappt man orkar ta sig igenom. Ett förslag är att sammanfatta i början (som profesionella köpare tar till sig), vilket du har, och sedan mosa med info.Mycket går att korta. Nu är det text om priser men du har inga priser.

Jag förstod inte om du menar att det var "snömosigt" eller om det fortfarande är det? Har sammanfattningen i början, vilket jag antar att du tyckte var bra? Ska kolla nedkortningen och fixa stavfelet. När det gäller att jag tagit bort priserna, menar du att det är en text som inte fungerar utan priser eller är det bra att det nu inte finns priser?

Jag tycker det är ganska mycket att ta sig igenom. Sammanfattningen i början är bra. Det är ok att det inte finns priser, men det talas om priser i text, vilket känns konstigt. Men kom ihåg att om du vill ha priser etc så ska du har det, även om andra kanske tycker annorlunda.

Men annars är sidan stillfull och bra upplagt.

Jag har ganska snömosigt på min egen sida, men å andra sidan är det inte (bara) en verksamhet utann en reflektion av mina intresseområden. Svårt då.

Senast ändrad:
Om jag ska vara tydlig med vad jag tycker:

Skit i prislistan!

1. Du ska pusha på vad du är bra på
2. Tala om vad du kan
3. Ge exempel på jobb/referenser
4. Kontaktuppgifter

mvh
Peter
( 975 kr/timme + moms ) oavsett arbetsuppgifter.

mvh
Peter

mitt tips, länka en proffsig pdf med din prislista, då kan de som verkligen vill ta ner den och skriva ut, för det är allt för mycket text för att funka på web.

Så, det du föreslår är att jag har den gamla prislistan med all sin info, omgjord till PDF som nedladdningsblad under en mindre text som den i början av prissidan som den är just nu? (utan infon)

Låter rimligt, men det betyder ju att jag är tillbaka på ruta ett med officiella prislistor? Jag trodde det var just priserna som helst inte bör visas officiellt?

Erbjudna tjänster
• Videofoto
• Stillbildsfoto
• Filmklippare / Videoredigering
• Bildbearbetning
• Köp av arkivbild
• Spelfilmsregissör
• Manusförfattare
Video- och stillbildsfoto, videoredigering / filmklippning: hel- eller halvdag vid uppdrag.
Halvdag x:-
Heldag y:-
Tillkommande tid 975:- per timme
Vid större arbeten enligt offert

I priser för stillbild ingår enkel grundbearbetning med RAW - RGB konvertering med basfärgkorrigering, basretuschering och beskärning. Grundleveransen för alla bilder är okomprimerad TIFF, 300 dpi och färgrymd Adobe RGB (1998).

Text om royaltyfri eller friköp behövs inte. Är någon intresserad så vet de vad som gäller (=högre pris).

Är det större jobb så inkluderar du info om extrautrustning etc i den.

”… vad du tycker är pretto-pladder …”

Som exempel kan vi ta texten under ”Foto” som jag redan berört:
"Att måla med ljus"
Ljuset är konstant, ljuset är en konstant. Det är ett ständigt sökande efter den där "bilden", den perfekta vinkeln, ljuset och kompositionen. Väl funnen är dock definition av perfekt skuren i dåtid och framtidens bilder väntar bortom horisonten.

Låter ju bra, … Men ord ska ju betyda något, så jag försöker bena ut vad du säger. ”Ljuset är konstant … en konstant.” Är det? Hur då? Är det inte en variabel, en parameter som ofta förändras från bild till bild. Eller menar du filosofiskt, på något sätt, att ljuset alltid finns där (utom på natten eller beslöjat, en mulen dag).

Sedan: Du söker ständigt efter BILDEN, med hjälp av ”den perfekta vinkeln” och ”ljuset” (en konstant?) och ”kompositionen”. Någon skulle säga att ”vinkeln” (utsnittet?) och ”ljuset” är en del i kompositionen tillsammans med andra parametrar du inte nämner.

Vidare: När du väl har funnit bilden(?) så har du en definition (på en perfekt bild?). Att den är ”… perfekt skuren …” (utskuren, tillskuren, hurdå?) ”i dåtid”, nämligen att du lämnat den (bilden?) bakom dig eftersom ”… framtidens bilder väntar bortom horisonten” .

När jag frågar vad det betyder säger du: ”… att när jag tagit en bild siktar jag efter ännu högre kvalité vid nästa foto.” Ett enkelt svar som alla förstår, men för simpelt för att presentera din vision som fotograf. Eller hur?

Det här är mitt försök till tolkning; kanske någon annan förstår bättre vad du menar.

”… tank[e]streck och citattecken …”

Lite överkurs men ett plus om du vill framstå som proffs: Tankstreck är längre än bindestrecket och skall användas överallt där du menar tankstreck och inte bindestreck (två olika tecken, olika betydelse).
Vid citat ska du inte använda dom raka strecken (exempel: kring ”Att måla med ljus” här ovan) utan typografiska citat som ser ut som två kommatecken, fast i överkant.

Lycka till.

Mikael...
Föreslår du att jag endast har den texten du skrev? Viss info känner jag bör finnas med, som t.ex att ersättning tas ut för hyrkostnader av extrautrustning etc.
Det kan nog vara bra att ha detaljerad info för de som inte känner till det som vi anser är självklara villkor. Vad tror du om att ha en sådan mindre text som den du skrev och en länk under den som går till den längre texten för de som vill läsa mer detaljerat kring priser och villkor?

HåGe...
"En konstant" är vad själva ljuset är inom fysik. En konstant hastighet som är basen i hela tänket kring tidsrymden. Därför är det "en" konstant. Även filosofiskt med idén om att det inte finns något mörker, bara avsaknad av ljus. Tanken är inte att sidan ska vara rent informativ, det är viktigare att sätta konsten i första rummet. Problem uppstår ju i att det kan låta pretto då, men det måste finnas sätt att inte vara det och ändå "föra in besökaren" i den värld som jag beskriver. Det är en svår balans.

Medan infosidan och prissidan ska vara informativ så är film och fotosidorna tänkta att behandla konsten, även i textform. Om du t.ex. tittar på utdrag ur filmerna så står det inte info utan en mer berättande litterär text om filmen.

Texten under foto är inte saklig utan mer åt ett poetiskt håll om vad jag känner inför fotografering. Den betyder att jag söker efter den perfekta bilden, men när jag funnit en enligt mig perfekt bild så har man redan utvecklats och har då höjt ribban till en ny nivå. Därför är ens idé om perfekt, skuren i dåtid och man ser nya bilder (idéer) bortom horisonten.

När det gäller tankestreck och typografiska citat så menar du att det ska stå "...att måla med ljus..." eller 'att måla med ljus' ?

Jag förstår att du vill ha poetiskt stuk på texten. Men du har rätt i att det måste vara en svår balansgång så det inte bara blir obegripligt. Lycka till! Som inspiration för dig har jag roat mig med en övning med din text som utgångspunkt och som du kanske kan modifiera (”konstant”-biten tror jag är för långsökt, men du kan ju försöka).

Att måla med ljus. Att ständigt söka efter [den där] Bilden. Ljuset som ligger rätt. Den perfekta vinkeln. En slutgiltig komposition. Bilden! Väl funnen, fulländad i gårdagens ljus. Morgondagens bilder väntar vid horisonten.

Alt: ”... perfektion i dåtid, men … framtidens bilder väntar vid horisonten.”

För att slippa citat kring ”bilden” (skräpigt) räcker det med versal. Alltså Bilden med stort ”B”, eller hur? Med hakparentesen menar jag att "den där" kanske kan uteslutas. "fulländad/perfektion/perfekt" resp. "men/och" kan man känna på, vad som känns bäst. Likaså dom tre punkterna resp. Versalt "M".

Tankstreck och typografiska citat.
Trodde jag var tydlig: Du använder bindestreck (divis) överallt. Där du menar tankstreck (det heter inte ”tankestreck”) ska det vara det längre strecket (detta: – inte -).
Tyografiska citattecken ska inte vara räta streck, utan se ut som kommatecken ställda i överkant (Exempel: ”Att måla med ljus”). Här på sidan får du inte rätta tecken, men prova med Times så förstår du.

Båda tecknen finns under ”Infoga Symbol > Specialtecken”, även med kortkommadon).

Lycka till!

Kanske lite märkligt att ha en knapp i menyn som heter "Priser" om man sen inte anger några priser på sidan...

När man väl tar bort priserna efter rekommendation här så börjar folk tipsa om det motsatta :p

Problem blir ju att om jag visar ett pris så måste jag visa andra priser som hör till och då är jag tillbaka på ruta ett igen med min detaljerade stora prislista.

Kanske plocka ordet priser i menyn samt över "Erbjudna tjänster" väl inne på sidan och skriv rätt och slätt bara ordet Tjänster där i stället?

Sedan skulle jag nog lägga in texten om debitering och vad som ingår direkt i prislistan, men låta resten vara kvar som det är nu med ny rubrik bara.

(Eller kanske plocka menyfliken helt om du har infon om tjänsterna på annat ställe med.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar