Annons

Kolla min prislista

Produkter
(logga in för att koppla)
åsikter från en bildredaktör...

sorry att säga men sidan känns sjukt B. Tänker på uttrycket tomma tunnor skallrar mest. Åt helvete för mycket irrelevant information som tydliggör att du inte är trygg över din egen förmåga. Kolla in lite sidor som etablerade yrkesmän har och lär dig av hur less is more. Namn, kontakt, lite info samt portfolio.

Gör om gör rätt och lycka till.

MVH // Johan

Eero!
Rubriken kom från Dans inlägg i och med att jag svarade på det men jag missade ju den särskrivningen.

---/Thomas :)

Re: åsikter från en bildredaktör...

raskolnikov skrev:
sorry att säga men sidan känns sjukt B. Tänker på uttrycket tomma tunnor skallrar mest. Åt helvete för mycket irrelevant information som tydliggör att du inte är trygg över din egen förmåga. Kolla in lite sidor som etablerade yrkesmän har och lär dig av hur less is more. Namn, kontakt, lite info samt portfolio.

Gör om gör rätt och lycka till.

MVH // Johan

Problemet här ligger ju i att jag jobbar främst som videofotograf och filmskapare och stillbild är något som jag gör som yrke nummer 2. Kom ihåg att sidan inte enbart riktar sig till stillbildsfotojobb och därför inte enbart kan ha info kring det. Jag jobbar med film, foto, manus, regi, filmklipp, bildbehandling och även ljuddesign, även om det inte finns med just nu. Det är liksom svårt att hålla sig minimal när jag jobbar med sex gånger fler kategorier än vanliga stillbildsfotografer. Speciellt när jag främst arbetar inom teater och film mer än stillbildsfoto.

Förklara gärna vad du tycker är för mycket istället för att säga "gör om, gör rätt".
Om ingen direkt kritik finns så finns inget "rätt", eller hur? Hur ska jag kunna avgöra vad som är rätt då?

Jag kollade in din sida och den har den info som behövs för din verksamhet. Hur skulle du presentera dig om du hade ytterligare sex arbetskategorier?
Prislistan kanske är lite för full av info, men som helhet så är sidan väldigt less is more med tanke på min verksamhet.

Senast ändrad:
särskrivning

Ber om ursäkt men jag visste inte att ordlistan och särskrivningsreglerna är viktigare än innehållet i det man skriver i ett forum. Jag påpekade vad jag tycker är viktigt på ett företags sida eftersom det är en presentation av företaget för en eventuell kund, leker inte språkpolis, jag påpekade en sak som irriterar mig när jag läser presentationen. På samma sätt som det blev ett timpris på 4 900 kr / timme för ett 8 timmars jobb. Man blir ibland ordblind när man korrekturläser text som man själv skriver. Fundera istället på vad som är viktigast när man ber om kritik när det gäller hemsidans utformning eller innehåll.

Jag tycker du har snygg layout din sida! Den följer samma stil hela tiden. Jag vet dock inget om prislistan är rimlig eller inte.
Men det går väl att revidera efter hand då du blir känd i branchen?

exempel på överdrifter:

Förklaringen till ditt företags namn och logga.

Det multipla nyttjandet av ordet jag. Kunden skiter i varför du gör något, de vill veta vad de tjänar på att anlita dig.

Kundförhandlingar under nyheter, ointressant tills dealen är i hamn. Potentiellt kontraproduktivt då du kanske lockar konkurrenter till de uppdrag du är i upphandling om.

Däremot saknar du referenser på dina tidigare jobb, för vem har du gjort grejerna?

hoppas detta hjälper // JM

Tack för synpunkter!
Jag har rensat upp en aning bland "jag"-andet och tagit bort förhandlingsnyheten. Har också lagt till referenser under tidigare jobb. Håller delvis med om att företagets namninfo kan vara överflödig, men avaktar lite med att radera det.

Däremot så är denna webbsida inte enbart en sida för presentation av företagets tjänster till försäljning, det är också en presentation av mig och mina riktlinjer inom film. För mig som regissör, manusförfattare och filmfotograf så räcker det inte med att bara visa upp en showreel och förvänta sig att andra filmskapare får tillräckligt med info för att skapa sig en uppfattning om jag är rätt person för deras film. Vem jag är, vad min konstnärliga filosofi är och hur jag jobbar är minst lika viktigt. Det är inte samma sak att gå på ett stillbildsuppdrag som det är att jobba två månader som filmfotograf under en filmproduktion. Filmproducenter behöver även veta vem jag är, inte bara vad jag gör. Det är också en sida där det kommer att presenteras nyheter och material om filmer under produktion, möjligen även nätförsäljning av egna filmproduktioner i framtiden.

Men jag har fått lite input när det gäller prislistan, vilket är den jag behöver mest input på. Är den rimlig? Är den tillräckligt informativ? Finns det något där ni uttrycker "va?" eller känns det som att man får bra inblick i vad som gäller när man beställer en tjänst?

Den stora frågan när det gäller prislistan är väl egentligen om deh öht bör vara med på din webbsajt.

Ja, det är en svår fråga. En personlig åsikt jag har är dock att bristen på ordentliga offentliga prislistor bland fotografer gör att allmänheten och kunder i stort sett alltid blir förvånade över att priserna ligger så högt.
De priser jag har på sidan är, efter att jag läst SFF prisguide, väldigt låga, men samtidigt så är det lätt att förstå att t.ex. en privatkund ser det som tokdyrt.

Funderar på om jag ska ha denna prislista som en specialllänk som jag kan ge kunder som vill ha mer info. Så att de först kontaktar mig och diskuterar arbetet för att sedan få en länk där de kan kolla priser och sedan återkomma med vad de vill inkludera i priset.

Jag har dock lagt till en "Läs först" kolumn längst upp och skrivit ännu mer bra och viktig info.

Kolla in prislistan nu och se vad ni tycker:

http://www.constantproduction.se/Pages/prices.html

Christoffer Glans skrev:
Ja, det är en svår fråga. En personlig åsikt jag har är dock att bristen på ordentliga offentliga prislistor bland fotografer gör att allmänheten och kunder i stort sett alltid blir förvånade över att priserna ligger så högt.
Ja, om man riktar sig till privatpersoner kan det vara bra att publicera prislistan.

Fast om man vänder sig till professionella inköpare av den här typen av tjänster är det nog ganska onödigt (och kan dessutom ge fel intryck). De vill i första hand veta att rätt kompetens finns -- och förutsätter att priset är en förhandlingsfråga.

Sant, men där har jag en del alternativ som gäller sådant arbete, t.ex. projektpris under videofoto/klippning, vilka är priser som diskuteras fram vid samtal och möten.

Det känns som jag ändå har ganska låga priser. Jag menar, jag drar ju av nästan 50% i egenavgifter på alla priser exkl. moms och sen ska den summan beskattas och efter det har jag en summa som ska räcka till både investeringar och min egen lön. På halvdagskostnaden för foto så blir det 2600 - 650 = 1950 - 585 = 1365 - (kapital för investering) = ca 1024kr kvar efter skatt. Det måste ju anses ganska lågt? Med tanke på att många andra (av de få där jag funnit prisuppgifter) tar uppemot 1400kr per timme så är ju 650kr per timme (exkl moms) lågt deluxe.

Det blir ju svårt att gå lägre och överleva som företag.

Ja, som sagt: om man vänder sig till professionella inköpare av den här typen av tjänster kan en prislista som denna ge fel intryck. Att man tar ovanligt lite betalt är inte precis det mest förtroendeingivande.

Vad exakt är det som är "fel intryck" med att ha en prislista? Borde det inte vara tvärtom att en informativ och detaljrik prislista ger ett seriöst intryck där man kan lita på fotografen?

Om en kund sedan är återkommande så kan man ju införa rabatt på priser för dem.

Att man sedan tar ovanligt lite betalt gör en väl inte mindre förtoendeingivande om portfolio och showreel bevisar motsatsen?

Priser kanske är en aning dynamiska inom foto men så mycket varierar de inte och med de prisguider som finns från SFF och BLF så är det ganska klara puckar om vilken nivå man bör ligga på. Egentligen förstår jag inte hemlighetsmakeriet att inte vara öppen om priser som fotograf. Inte undra på att så många inte har en aning om vad fotografering kostar.

Jag föreslår att fler har ordentliga prislistor på sina hemsidor så kunder slipper lägga ner timmar på att först lära sig hur fotomarknaden ser ut och sedan försöka hitta den billigaste som ändå ger bra kvalité. Jag har sett fotografer med överexponerade, fult platta och livlösa bilder som tar skitmycket betalt och ändå har kunder bara för att kunderna inte vet att den där bra mycket bättre fotografen tar 25% mindre men ändå levererar något extremt mycket bättre.

Varför är det bättre att inte ha en prislista? Hur kan det ge "fel intryck" till professionella kunder? Jag är väldigt intresserad av svaret på de frågorna.

Enligt min personliga uppfattning (som jag iofs vet delas av andra) ger prislistor av den här typen (speciellt om de är väldigt detaljerade) intryck av att personen mer är "wannabe" än proffs.

En professionell köpare av bildtjänster vill, som sagt, veta att personen/firman kommer att göra ett bra jobb. Priset förutsätter man är en förhandlingssak -- om jag skulle köpa tjänster av den här typen skulle jag nog inte välja någon som ger intryck av att ha en fast prislista som jag inte kan påverka.

Men om man inte i första hand vänder sig till professionella bildköpare utan till personer/firmor som först, som du uttrycker det, behöver "lära sig hur fotomarknaden ser ut" kan givetvis prislista vara en bra idé.

Många professionella är lika dåliga på att känna till fotomarknaden, det har jag erfarenhet av.

Kolla prislistan nu; http://www.constantproduction.se/Pages/prices.html

Nu står det under "läs först" att priserna inte är gjutna i sten, utan en rekommendation.

Sen står det ju tydligt genom prislistan att vissa av priserna är förhandlingspriser som förhandlas fram. Ändrade dock dessa priser så de heter just "förhandlingspriser" för att göra det enklare att förstå dem. Dessa priser är också de som främst riktar sig till professionella beställare.

Hur ser det ut nu?

Tyvärr tror jag inte att jag har mer att tillföra. Föreslår att du läser Johan M:s inlägg en gång till. Visserligen formulerar han sig kanske onödigt vasst, men jag tror att det ligger mycket i hans synpunkter. Han är trots allt en representant för dina presumtiva läsare/kunder:

"tomma tunnor skallrar mest ... less is more. Namn, kontakt, lite info samt portfolio."

Less is more håller jag med om, men som tidigare nämnt är denna sida något mer än bara för mig som stillbildsfotograf. Sidan är också fokuserad på film och det finns inga portfolion som fungerar som presentation för film. Inom film kan man ha trailers, kanske hela kortfilmer presenterade, men framförallt så behöver man formulera sina tankar och riktlinjer inom film för det är sig själv och sitt berättande man säljer, inte enbart det visuella.

För att vara en sida som behandlar film, foto och manusförfattande så känner jag att den är extremt nedskalad och "less is mored". Prislistan må vara en annan femma, den kanske är för lång, kanske för invecklad. Jag tror dock jag låter det se ut som det gör nu i början av företagandet och visar det sig att jag tappar kunder pga av det så ändrar jag strategi...

Nu återstår bara ifall priserna i sig verkar rimliga, även om jag inte skulle ha en publicerad lista. Är något för lågt, för högt? Även om det i slutändan blir så att jag inte har en publicerad lista så kommer listan ligga till grund för prissättning.

Any suggests?

ang prislista.
Fundera på vilka säljare som berättar om priset det första de gör. Är det Hilton? Är det Bang&Olufsen? När såg du senast priset nämnas i en annons för Hugo Boss? Däremot är Willys, Lidl och Rusta rätt duktiga på att outa priser. Ingen diss, bara en tankeställare.

”… ljuset och komposition. Väl funnen är dock definition av perfekt skuren i dåtid …”
”ljuset och kompositionen” bör det heta. Meningen efter förstår jag inte (men jag är kanske trött. Förklara!).

”Om intresse finns, kan mina bilder köpas digitalt på …” blir ledigare (”man” kan köpa, är inte så bra).

”att hålla bildkonsten högt prioriterad” betyder väl ”prioritera bildkonsten högt” och låter som en självklarhet, om dimmorna skingras. I övrigt varning för pretentiöst pladder på flera ställen.

”Gjuten i sten” trodde jag inte fanns som uttryck men där har jag väl fel. Eller så är det med flit modifierat (kanske som med ”tomma tunnor skallrar” i stället för ”skramlar”) Kanske en vedertagen jargong som jag inte förstår mig på?

Sedan är det de vanliga typografiska felen beträffande tankstreck och citattecken m fl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar