Annons

Kolla min prislista

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag håller på att starta upp mitt företag Constant Production och har just publicerat hemsidan. Har suttit med prislistan ett tag men är inte säker på om priserna är för höga eller för låga. Har kollat in en del andra fotografers prislistor och det känns som jag ligger rätt baserat på att jag främst varken har fotostudio eller blixtutrustning (har tungstenljus eftersom jag jobbar med video också).

Kolla in sidan och säg vad ni tycker...
http://www.constantproduction.se/Pages/prices.html

Tack på förhand för svar...

Snygg sida vid en snabb titt.

Ang priserna vet jag inget om sånt :)
Jag tycker dock det borde vara positivt att ha med dem på sidan, men är det vanligt?

mailadress

Tvärt omöjligt att se din mailadress på sidan längst ner pga färgvalen, för lite kontrast.
Sen har du en extralänk till prislistan på kontaktsidan, känns lite onödigt den finns ju redan längst upp.

Snygg sida men det står ingenstans var i Sverige du finns ...... Jag gissar på Fagersta p g a telefonnumret men det kanske är en intressant upplysning.

Mitt tips är att glömma gästbok eftersom det känns "oseriöst" samt hoppa över nyheter som att du ska skaffa F-skatt .... Om du ska arbeta seriöst, håll då hemsidan seriös

Lycka till !!

Intressant att timpriset kan tredubblas beroende på vilken verksamhet det gäller:

Stillbildsredigering 350 kr, videofotografering 950 kr.

Om jag vore potentiell kund skulle jag vara lite frågande inför detta.

kors hänvisningar

Under "start" har du en hänvisning till "INFO" genom länken MER. Länken till Prislistan dyker upp lite var stans, den finns ju redan under "Priser" Känns lite konstigt med korslänkar på sidan. Kör stilrent på varje under sida, inga korsreferenser.

Skriv att företaget innehar har F- skatt.

Är verkligen timpriset 4.900 om jag vill ha ett heldagsjobb med stillbildsfoto? Jag får ju en hel dag för 7.000 om jag vill ha en videoproduktion ;-)

Jag undrar ocks över att en filmproduktion kostar 100.000. Gäller detta också en produktion av en långfilm som utspelar sig i Sydamerkas djungler med ett flertal kända skådespelare?

Jag håller med tidigare talare om att en gästbok verkar lite amatörmässigt och varför avslutar du ditt första (och hittills enda) nyhetsinlägg med "Stay tuned." Med det så föll seriositeten flera hack.

Varför har du alla dessa länkar i den löpande texten?
Du har ju snygga knappar längst upp.

I övrigt: Snygg layout.

---/Thomas

ErlandH skrev:
Intressant att timpriset kan tredubblas beroende på vilken verksamhet det gäller:

Stillbildsredigering 350 kr, videofotografering 950 kr.

Om jag vore potentiell kund skulle jag vara lite frågande inför detta.
Vore det inte mer sakligt att jämföra ordentligt (alltså inte två olika kategorier och områden)?

Jag ser då ingen tredubbling.

Videofoto: 950:- / h
Stillbildsfoto: 650:- / h

Videoredigering: 400:- / h
Stillbildsredigering: 350:- / h

Kul att få respons på hemsidan också, det är alltid välkommet. Ska se över så den blir mer "seriös" och ta bort korslänkarna.
Jag kanske skippar idén med gästbok också och kör på en mailkontakt för att ge möjligheten att skriva mail direkt från hemsidan.

När det kommer till videofoto vs stillbildsfoto så är det två helt olika arbetsprocesser. Det är också mer jobb med videofoto då det ofta handlar om att arbeta som filmfotograf (fast utan kemisk film). Därför är det två olika kategorier. Stillbild kan vara porträtt medan videofoto kan vara en filmproduktion med en helt annan arbetsprocess och längd. Därför är det prisskillnad. Sen är det också en egen bedömning baserat på att jag främst är videofotograf. Jag har mindre professionella referenser inom stillbildsfoto och heller inte optimal utrustning; tungsten ljus istället för blixt (vilket ligger på listan över kommande investeringar dock).

Däremot så vet jag inte om stillbildsfoto-priset är ok? Lite "farligt" att fråga här då det säkert finns konkurrenter :p men jag har kollat igenom svenska fotografers förbunds prisguide och den varierar extremt. 650kr är dock väldigt lågt enligt den prisguiden, men sen har jag ju inte optimal utrustning heller. Jag har bara portfoliobilderna som referens om man säger så.
Jag kollade in din sida Kristoffer H och där står inga priser. Är det paketpriser då eller är det timlön du går efter? (för övrigt jäkligt snygga bilder min käre konkurrent ;)

Jag ska granska "filmproduktions"-priset också. Det är lite svårt att bedöma just det då jag nog är ensam i hela Sverige om att arbeta med den processen. Naturligtvis så måste det bli skillnad om produktionen är förlagd i sydamerika jämfört med här. Några tips om hur man räknar ut priser för jobb utomlands så man inte går back pga resan?

Men det är jättekul att höra att designen går hem hos de flesta. Har aldrig gjort en hemsida förut och det här är version 56 efter tre månaders arbete eftersom det tog lite tid att lära sig den klumpiga html-koden.

EDIT: Nu har jag ändrat på hemsidan efter den hjälpsamma responsen här! Se gärna om det ser bättre ut.

Senast ändrad:
mull skrev:
Jag ser då ingen tredubbling.
Okej, en tvåkommasjudubbling om man ska vara noga.

Jag håller med Christoffer om att timarvodet för stillbildsfotografering är ganska lågt -- en hundring eller två mer vore inte alls orimligt.

Men det märkligaste är, som sagt, att Christoffer tycker att hans tid och kompetens bara är värd lite mer än hälften när han sitter framför datorn.

Tim priset Stillbildsfoto

Dagspris ( 8 h ) 4900 :- / h

Fortfarande har du ett lite högt tim pris under rubriken " Stillbildsfoto " Be någon som du känner att korektur läsa all text på sidan.
En företags sida med stavfel och prisfel är inte bra om en kund går in och tittar på den .

Ser att du tagit till dig av den kritik som varit på vissa delar av sidans innehåll. Den är mycket bättre och ser mycket proffsigare ut nu.

Men det märkligaste är, som sagt, att Christoffer tycker att hans tid och kompetens bara är värd lite mer än hälften när han sitter framför datorn.

Haha! Ja, jag kan nog inte hålla med mig själv i den här frågan. Hittade enbart priser för själva fotograferingen när jag försökte kolla runt på "marknaden" för att ge mig själv lite inblick i rätt prissättning.
Jag kollade igenom fotografförbundets prisguide också och där låg minimum för ett porträtt på 750 :-

Så med andra ord så är det mer rimligt att i stort sett ha samma pris för efterbearbetning som för själva fotograferingen? (Brukar ta lång tid med efterbearbetning ibland, när man gör mer än bara RAW - färdig RGB)
Och för priset på fotografering så borde jag höja det till åtminståne 850kr / h?

En företags sida med stavfel och prisfel är inte bra om en kund går in och tittar på den

Absolut, håller med... jag har precis lagt upp den och håller på att finputsa den. Egentligen är den inte "officiell" ännu, så jag väntar med att dela ut visitkort tills den är rensad på fel. Om ni ser något mer fel så hojta gärna till... det där med dagspriset var ju helt fel :D

Så, mer logiskt vore då att prislistan ser ut såhär...

http://www.constantproduction.se/Pages/prices.html

Senast ändrad:
Christoffer Glans skrev:

Så med andra ord så är det mer rimligt att i stort sett ha samma pris för efterbearbetning som för själva fotograferingen?
Åtminstone tycker jag att du bör skilja rejält på om det är efterbehandling som ska ingå (alltså vara i direkt anslutning till) en beställning av fotouppdrag eller om den är fristående från andra uppdrag.

Jag har en lägre kostnad på redigeringen i de fall jag utför ett fotouppdrag än när jag får in någon annans bilder för redigering.

Fö tillhör jag dem som inte skulle publicera prislistan på nätet. Anledningen är att jag inbillar mig att en del potentiella kunder skulle se den som dyr vid första anblicken medan de lättare förstår den i en dialog. Ett säljknep att bifoga först i mejl alltså.. Och efter 8 år som heltidsföretagare (trots världens sämsta uppdaterade sida nu, men inte alltid förr) så tror jag bestämt att jag har rätt där. Att prislistan gör mer ont än gott direkt i presentationen. Jag skulle faktiskt inte råda någon att publicera den direkt så utan bara att ha den lätt tillgänglig och tillhands vid förfrågningar.

Håller med om att jag måste vara tydlig kring vad redigeringen gäller. Har ändrat infotext om det nu och jag har skrivet att det ingår, för en extratimme på fotopriset, grundbearbetning (RAW - RGB), medan ytterligare bearbetning går under bildbearbetnings priset.

Angående prislistors vara eller icke vara på hemsidor så är det en debatt i sig. En teori jag har är att pga att det inte finns tillräckligt bra prislistor öppna för folk att se så är det inte så konstigt att folk blir förvånade över priserna. Om alla professionella fotografer var öppna med deras priser så skulle priserna bli mer accepterade bland "vanligt folk".
Sen är det bra för konkurrensen om priser inte hemlighålls.

Själv tycker jag det är respektfullt mot kunden att ha en utförlig prislista som behandlar alla aspekter av vad priserna innebär. Vet inte vad ni andra tycker om det?

Re: Tim priset Stillbildsfoto

catweazle skrev:
Dagspris ( 8 h ) 4900 :- / h

Fortfarande har du ett lite högt tim pris under rubriken " Stillbildsfoto " Be någon som du känner att korektur läsa all text på sidan.
En företags sida med stavfel och prisfel är inte bra om en kund går in och tittar på den .

Ser att du tagit till dig av den kritik som varit på vissa delar av sidans innehåll. Den är mycket bättre och ser mycket proffsigare ut nu.
Dan,
ett foruminlägg en en med ambition att vara språkpolis bör inte innehålla allt för många särskrivningar ;)

---/Thomas

Priser för stillbildsfoto

Handen på hjärtat, tror du att du någonsin kommer att göra ett jobb som bara löper över två timmar?
Innan jobbet skall du planera utrustning, putsa gluggar, ladda batterier o.s.v.
När du kommer hem skall allt packas upp igen, bilder brännas och läggas in i bildbank, det tar tid.
Mitt råd, debitera halvdag och heldag. Gör då klart i prislistan att en halvdag är 4 timmars ARBETE, alltså oberoende om du bildredigerar eller fotograferar. Heldag är 8 timmars arbete.
Med tanke på att planeringsjobbet i stort är likvärdigt för en halvdag som en heldag bör halvdagspriset per timme vara dyrare.
Blir det sedan extratid delar du ditt heldagspris med åtta timmar för att få fram ett timpris.
Du bör även fundera på om det skall kosta mer kvällar och helger.
Om du lägger med produktion av media för leverans bör du klargöra att det t.ex. bara ingår ett exemplar av CD/DVD och vad extra skivor kostar.
Var sedan tydlig mot kunden vad du levererar, upplösning, format o.s.v. samt på vilket sätt kunden får använda bilden.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp, lycka till!
G

Tack för jättebra tips Gomer, jag ska fundera på det du säger och gå igenom listan igen. Tycker du det är rimligt att köra på samma idé om hel och halvdag när det gäller videofoto? Det är ytterst vanligt med övertid vid videojobb så det skulle aldrig bli halvdagsfasta priser någonsin. Kanske bättre att hålla timpriset och heldagspriset kvar på det?

Men jag kollar igenom mina stillbildspriser...

Re: Re: Tim priset Stillbildsfoto

TA0 skrev:
Dan,
ett foruminlägg en en med ambition att vara språkpolis bör inte innehålla allt för många särskrivningar ;)

---/Thomas

"Dan!
Ett foruminlägg med ambitionen att vara språkpolis, bör inte innehålla allt för många särskrivningar. ;)"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar