ANNONS
Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats Öberg skrev:
Talade precis med Zeiger och mitt hus är på väg till Tyskland för reparation.

OjOj Matte!

Min längtan efter en K10:a har svalnat betydligt när jag lässer hur många det är som har snedfotande kamerahus. Hur många är det som inte ens uppmärksammat problemet? Alla läser ju inte Fotosidans förträffliga forum.
Håller hårt i K100:an numer....

Hälsar
Uffe

tänkte samma här också,la lite pengarna på ett sigma 17-70 2,8 4,5 ist och inväntar nya de husen.

Jag brukar bli jävligt irriterad över produkter som felar, men den här gången så känns det OK. Jag överger inte Pentax för den här bagatellen och skulle det visa sig att det inte är en bagatell så må det vara. Jag får tillbaka kameran eller så får jag en ny om det inte går att åtgärda den......

Senast ändrad:
"Mats Öberg (Mats Öberg) skrev:
Talade precis med Zeiger och mitt hus är på väg till Tyskland för reparation."

vaf*n, jag hoppas att de inte skickar min dit. hade ringt innan och de sa det tar 2v normalt fall, så det blir svårt att hålla tiden om den ska till tyskland. kanske RMA till tyskland och en ny k10d skickas därifrån hem till ägaren?

btw, jag skickade min med en service-order lapp. men jag har inte hört nånting från Zeiger (fast kollid/posten sa att den är hos Zeiger. får man email eller nåt bekräftad? eftersom jag har inte service:nr så jag kan inte login där.

hur fick ni info ?

Jag skickade ett email till Zeiger först, men fick inget svar, så i Fredags ringde jag och fick infon.

Nu är det ju lite svårt att få en objektiv bild av vad som händer, eftersom dom är representanter för Pentax, men det lät som att en del hus som skickas till dem ligger inom toleranserna från fabrik och då sänds den tillbaks till kunden utan åtgärd. Jag fick veta att min låg långt utanför toleranserna med 1.03 graders lutning på sökarbilden (Pentax tillåter 0.3 grader som tolerans) och därför vidarebefodrades den till Tyskland.

Nu var mitt förra inlägg inte riktigt sant, för kameran låg kvar hos Zeiger då, men skulle skickas ner till Tyskland.

// Matte

Mats Öberg skrev:
Jag skickade ett email till Zeiger först, men fick inget svar, så i Fredags ringde jag och fick infon.

Nu är det ju lite svårt att få en objektiv bild av vad som händer, eftersom dom är representanter för Pentax, men det lät som att en del hus som skickas till dem ligger inom toleranserna från fabrik och då sänds den tillbaks till kunden utan åtgärd. Jag fick veta att min låg långt utanför toleranserna med 1.03 graders lutning på sökarbilden (Pentax tillåter 0.3 grader som tolerans) och därför vidarebefodrades den till Tyskland.

Nu var mitt förra inlägg inte riktigt sant, för kameran låg kvar hos Zeiger då, men skulle skickas ner till Tyskland.

// Matte

Aha, Pentax lovar inte helt raka bilder...

Uffe

inom toleransvärde...så man kan stå för undersökningskostnaden samt frakten? står det i deras website att under 0.3 är det acceptabelt?

ska ringa imorn bitti o fråga!

cam_oai skrev:
inom toleransvärde...så man kan stå för undersökningskostnaden samt frakten? står det i deras website att under 0.3 är det acceptabelt?

ska ringa imorn bitti o fråga!

Kollade lite med min egen kamera. 0.3 grader är 16-20 pixlar i ena kanten.

Min D70 ligger på ungefär 0.1 grad dvs ungefär som tjockleken på strecken i sökaren och 5 pixlar.

Lyfter denna för att höra med er som sänt iväg era hus för justering. Hur har det gått? Har ni fått tillbaks kameran?

Jag väntar fortfarande på att få tillbaks min.

// Matte

ja, fick min idag, skickade iväg den 4e. snabbt tycker jag. kunde t o m hämta den igår om jag ville :).

de justerade sökarvinkel, som låg 0.55, nu ska den ligga 0.05(?). testade med min nya FA50 1.4 och det verka visar rätt nu.

Kul att du fick den så snabbt. Det låter som om den justerades här i Sverige, eftersom det gick så fort?

Jag pratade med en serviceansvarig på Pentax (Uppsala) idag och han sa att rimlig tid för garantirep som utfördes i Tyskland var tre veckor. Låter ju rimligt med tanke på transporter fram och tillbaks. Men nu har min varit borta i snart fem veckor...Känns inte bra.

// Matte

Har haft både minolta mm inlämnat tidigare. Det är ca 2-3 veckors garatireparation på dom i tyskland. Exlusive helger transport mm.
Så ca 5-6 veckor i praktiken är inget onormalt. Det har aldrig gått fortare de 4ggr jag skickat in.En gång tog den 10 veckor. Det är många som lämnar in under semestern så dom borde precis nu börja komma in i det vanliga tempot. Så det är bara att pyssla med annat så länge.

Toleransen nu 0,5 grader för Pentax

Jag upplevde att min lutning i bilden var så liten att den inte var märkbar i 99,5% av fallen men efter att vredet till SR-en lossnade (!) så beslöt jag mig för att lämna in kameran så att även lutningen korrigerades. Fick tillbaka kameran (efter en vecka!!) utan att lutningen åtgärdats med motiveringen att den låg inom toleransnivån 0,5 grader. Så jag antar att Pentax/Zieger nu ändrat toleransen från 0,3 till 0,5 grader.

Besvikelsen växer, dom borde erkänna problemet och helt enkelt åtgärda det snabbare än blixten. Kan jämföras med Dell, det kom rök ur min 1½ år gamla laptop för några dagar sen. Ett samtal till Dell och dom skickar en helt ny laptop på momangen, upphämtning av den gamla sker efteråt, så jag kan flytta över min data. Det är service.

Skillnaden är naturligtvis att en brinnande dator kan ställa till med avsevärd skada, hus som brinner upp, folk som dör osv. En bild som lutar 0.5 grader är oftast inte särskilt farlig.

uffes skrev:
OjOj Matte!

Min längtan efter en K10:a har svalnat betydligt när jag lässer hur många det är som har snedfotande kamerahus. Hur många är det som inte ens uppmärksammat problemet? Alla läser ju inte Fotosidans förträffliga forum.
Håller hårt i K100:an numer....

Hälsar
Uffe

Jag tillhör dem som aldrig reagerat överhuvudtaget. Min K10D beter sig precis som jag förväntat att den skulle göra. Möjligen hittar jag något annat om jag mäter, men hade den här tråden inte funnits så hade jag aldrig kollat. Mycket nöjd användare!

Nej, sökarbilden är inte speciellt farlig, men grundläggande inom fotografi. Bör därför innefattas av garantin.

Om Pentax ändrar toleransen från 0.3 till 0.5 graders lutning av sökarbilden, vad betyder det för deras garantikostnader? Jag tycker det låter som om goodwillen är i farozonen och som behandlats förut här på forumet, att man inte försöker hålla fast i kunderna man har.

Pentax var på 60 och 70 -talen vad Canon är i vår tid, ett begrepp och ett ledande varumärke. Många av de som använde Pentax på den tiden såg fram emot att ett digitalt kamerahus i semi-pro segmentet och när K10D annonserades blev nog många överlyckliga. "Nu ska minsann mina underbara SMC gluggar luftas digitalt"... Men sånt här gynnar inte marknadsandelarna alls.

Jag kan även tänka mig att den som börjar fotografera och väljer Pentax inte alls är så märkestrogna som de "gamla stötarna från förr" och dessa är ännu lättare att mista.

Pentax har säkert haft en långsiktig och utstuderad maknadsstrategi, men om tillverkningsprocessen har brister och viljan att "ställa tillrätta" de fel som uppkommer i.o.m. detta har jag svårt att tänka mig att det är en hållbar vision.

Nu vet jag inte hur stor skillnad 0.5 garder mot 0.3 garder gör, men bara sättet att helt enkelt ignorera de kunder som har detta problen gör mig tveksam.

// Matte

Tyvärr kan ingen tillverkare tillverka helt felfria produkter, det finns alltid en felmarginal och tyvärr är det ju så att de som har fel är de som märks medan de som inte har fel inte märks och då får man intrycket att det är fler som har fel än som inte har fel.

Det uppstod även lutningar även på film-tiden, men då var Internet inte lika utbrett som idag så det fanns inte samma möjligheter som idag att få kontakt med andra som har samma fel som man själv har hittat.

Min K10D lutar inte, jag har testat. Så detta problem gäller inte alla K10D, det gäller några.
En del i detta har konstruktionen med utbytbara sökarskivor att göra, de tillåter ett visst "spel".

Någon koppling mellan serienummer verkar heller inte finnas, vilket gör att Pentax inte kan göra en återkallning eftersom de behöver testa produkten först för att se om den har felet eller inte. De vet alltså inte detta innan, de kan inte gå på serienummer.

Det är givetvis att beklaga att det finns några som drabbas och det är även att beklaga att servicen hos Pentax i Tyskland tar tid. De har tyvärr inte hunnit med att bygga ut sin service i samma takt som den ökande kundtillströmningen, dessvärre så tar det tid att ubilda ny personal. Pentax har gjort ett stålbad, trimmat sin kostym, vilket innebär att de har monterat ner sina resurser när marknaden för dem sjönk, och det tar tid att bygga upp resurserna igen när marknaden växer.

Sedan detta med toleransnivå, den kan ha varit 0,5 hela tiden och uppgiften om 0,3 var felaktig. Hur vet ni att den som sa 0,3 inte sa fel? Mänskliga faktorn brister ju lätt i kundtjänst.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar