Tyvärr kan ingen tillverkare tillverka helt felfria produkter, det finns alltid en felmarginal och tyvärr är det ju så att de som har fel är de som märks medan de som inte har fel inte märks och då får man intrycket att det är fler som har fel än som inte har fel.
Det uppstod även lutningar även på film-tiden, men då var Internet inte lika utbrett som idag så det fanns inte samma möjligheter som idag att få kontakt med andra som har samma fel som man själv har hittat.
Min K10D lutar inte, jag har testat. Så detta problem gäller inte alla K10D, det gäller några.
En del i detta har konstruktionen med utbytbara sökarskivor att göra, de tillåter ett visst "spel".
Någon koppling mellan serienummer verkar heller inte finnas, vilket gör att Pentax inte kan göra en återkallning eftersom de behöver testa produkten först för att se om den har felet eller inte. De vet alltså inte detta innan, de kan inte gå på serienummer.
Det är givetvis att beklaga att det finns några som drabbas och det är även att beklaga att servicen hos Pentax i Tyskland tar tid. De har tyvärr inte hunnit med att bygga ut sin service i samma takt som den ökande kundtillströmningen, dessvärre så tar det tid att ubilda ny personal. Pentax har gjort ett stålbad, trimmat sin kostym, vilket innebär att de har monterat ner sina resurser när marknaden för dem sjönk, och det tar tid att bygga upp resurserna igen när marknaden växer.
Sedan detta med toleransnivå, den kan ha varit 0,5 hela tiden och uppgiften om 0,3 var felaktig. Hur vet ni att den som sa 0,3 inte sa fel? Mänskliga faktorn brister ju lätt i kundtjänst.
Hälsar
R