ANNONS
Annons

Kolla era K10 d !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Iksiow skrev:
Min lutar också åt höger, ska kontrollera under lite mer ordnade förhållanden ikväll hemma, blir ju lite sisådär när man sitter på jobbet...

sn: 2453187

Provade när jag kom hem och det lutar fortfarande med stativ, dock mindre så jag vet inte om jag kommer skicka in den för det är ju faktiskt inget som jag har stört mig på innan jag läste den här posten :)

Samma här, lutar litegrann om jag verkligen kontrollerar. Men jag har inte ens märkt det förrut och jag tänker inte märka det i fortsättningen heller.

Kanske en dum fråga, men hur är ert tillvägagångssätt för detta test?

Det känns inte helt trivialt att jämföra resultatet på fil med vad man tror sig ha i våg i sökaren med tanke på objektivs distorsion t.ex

Vattenpass i blixtskon, då blir det oberoende av både sökarskivan och sensorns eventuella lutning. Min k10D är förresten ok, de lutningar jag får beror helt och hållet på mig (och på att jag inte brukar fota med vattenpasset monterat för det ser så fult ut, fast jag skaffade det just för att jag är helt värdelös utan :) ).

Hälsar
R

Jag tog fram "stora" vattenpasset, kontrollerade en "målyta". Sedan satte jag fast vattenpasset på altanen. Placerade kameran på vattenpasset och kontrollerade i sökaren samt tog kontrollbilder. Den avvikelse som jag fann ligger inom toleransen för vattenpasset. Jag gjorde antagandet att botten på batterigreppet är parallell med kamerahusets botten.

/Mats

Problema med Pentax K 10:an

Hej! Ursäkta om detta är en dum fråga. Var hittar ni serienr. på kameran någonstans. Era nummer är sjusiffriga med beteckning s/n innan. Hittar inget sådant nr. på min kamera.I botten på min kamera står bara GP 0878.

Mvh.HG

Vid batteriluckan. (0,8MP toycamera + förstoringsglas om nån undrar över bildkvaliten)

Bilagor

• photo002.jpg
    photo002.jpg
    23 KB · Visningar: 659
lunma skrev:
Jag tog fram "stora" vattenpasset, kontrollerade en "målyta". Sedan satte jag fast vattenpasset på altanen. Placerade kameran på vattenpasset och kontrollerade i sökaren samt tog kontrollbilder. Den avvikelse som jag fann ligger inom toleransen för vattenpasset. Jag gjorde antagandet att botten på batterigreppet är parallell med kamerahusets botten.

/Mats

Ok, vattenpass vid kameran är nog bättre än det jag försökte. Då slipper man ha en "mållinje" som går precis längs sökarens gräns (vilket ger krökt linje på fotot).

Ja om botten på kameran lutar något så blir det ju fel trots vattenpasset om kameran står på passet. Fast å andra sidan kan man klaga på min metod också med argumentet att om blixtskon lutar något så blir det ju fel på vattenpasset också. :)

Men metoden med vattenpass är nog det närmaste man kan komma iaf för en normalhändig person. :)

Hälsar
R

Hej! och tack för ett snabbt svar. Jo´ jag tog bort batt.greppet och på det ställe du visade på bilden har jag mitt s/n nummer. Men den kamera jag köpte igår! är en av de femtusen numrerade Grand Prix-modellerna som fanns till försäljning, därför ett kortare serienummer.
Mvh. HG

Jag såg denna tråd nu och har kollat in tidigare bilder jag tagit. Ser inte ut som det är några problem.
Serienummer: 2667667

Exempel på bild där man borde se om vasskanten är sned, men den ser rakt ut. Har inte gjort några vetenskapliga undersökningar, men denna är tagen innan jag läste den här tråden.

http://img518.imageshack.us/img518/7903/buskeigryningoj4.jpg

Om denna "lutar markant" så skiter jag i detta eftersom den till synes är rak för mig.

Tråkigt att sånt här ska hända!

hej, jag har också tyckt att det alltid blir snea bilder med min k10d.
jag gjorde ett litet test igår, och snett är det. men problemet är att jag i sommras tappade min kamera och fick en spricka i plasten i ena hörnet av kameran, det var en liten spricka som jag limmade igen och nu ser det bra ut, men om de monterar isär kameran kommer de definitivt att upptäcka det.
så vad tror ni? kan jag reklamera den och räkna med att det går på garantin? eller får jag leva med sne horrisont?

s/n: 2381431

Svar fr. Zeiger?

Hej! Är det nå´n som skickat iväg sin kamera för koll som fått något svar på varför bilderna blir sneda? Finns det nå´n lösning?
Mvh. HG

PUH! Va´ snett...

Har kollat min Pentax K 10(köpt för tre dagar sedan) och tyvärr måste jag konstatera att även min kamera levererar sneda bilder trots att att jag i sökaren ser att den ligger rätt vid fototillfället. Den "dalar" åt hö. bildkant. Känns mkt. trist av en kamera för över tiotusen!! Dessutom kommer det med betydligt mer motiv på vä. sida än vad jag såg vid fototillfället i sökaren. En annan sak. Det gäller att se upp då man testar gamla pentaxobjektiv till K10:an.Kan finnas risk att vissa utstående delar baktill på objektivet, tar i inne i K10:ans hus. Allt det här ger en liten fadd smak av den nyinköpta K10:an!

Ja det är ju inte kul att behöva lämna in nya saker för justering. Mitt DA 16-50 skall in för fokusjustering i veckan. Trots allt tror jag du kommer bli nöjd med din K10:a till slut men Pentax borde se över sin montering och kvalitétskontroll.

Jag har hört att telekonvertrar monterade på vissa objektiv kan bygga för långt och ta i spegeln men aldrig att det skulle gälla enbart objektiv, vet du vilka gluggar som kan ge problem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar