Annons

Kodak T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har gått över från Ilford till Kodak T-Max för ett par år sedan. Senare upptäckte jag att de framkallade Kodak-filmerna har börjat anta en rosaaktig färg efter ett år, som inte syntes när de var nyframkallade. Jag visste att man borde blötlägga för att filmen skulle släppa sin färg, vilket jag gjorde under framkallningen och t o m höll fixbadet ca 5 minuter för att försäkra mig mot färgproblem. Jag har också använt Kodaks filmfix. Vad kan detta problem bero på? Händer detta bara med T-Max, eller gäller det Tri-X också? Annars tyckte jag mycket om T-Max 400. När jag kollade alla mina gamla Ilford-filmer, hade de inte sådant besvär. Kan man rädda filmerna på något sätt? Hur då..?
Tackar på för hand för all hjälp.

/adan
 
Senast ändrad:
Hejsan!
Jag har gått över från Ilford till Kodak T-Max för ett par år sedan. Senare upptäckte jag att de framkallade Kodak-filmerna har börjat anta en rosaaktig färg efter ett år, som inte syntes när de var nyframkallade. Jag visste att man borde blötlägga för att filmen skulle släppa sin färg, vilket jag gjorde under framkallningen och t o m höll fixbadet ca 5 minuter för att försäkra mig mot färgproblem. Jag har också använt Kodaks filmfix. Vad kan detta problem bero på? Händer detta bara med T-Max, eller gäller det Tri-X också? Annars tyckte jag mycket om T-Max 400. När jag kollade alla mina gamla Ilford-filmer, hade de inte sådant besvär. Kan man rädda filmerna på något sätt? Hur då..?
Tackar på för hand för all hjälp.

/adan

Hej! Underligt problem du drabbats av. Filmen kan ju rödfärgas av för kort fixering, detta kan tex lösas genom att fixera om filmen. Nu har du ju fixerat extra länge. Hur har du skjölt fimerna efter åt. Det är ju väldigt noga att få bort allt fixersalt, som kan vara väldigt vidhängset.

Mvh

Ne
 
Det är därför förlängde jag fixbadstiden till 5-6 min med färsk Kodak Fix för film. Jag brukar skölja väldigt noga: 2-3 minvatten skölj + 2-3 min HCA bad+ 15-20 min vatten skölj igen. Ett är gamla film har börjat få svag rosafärg. Jag fattar inte. Svag rosafärg syns också under fix och HCA bad.. Det är ett dilemna..
/adan
 
Hur gör du när du fixerar? Agiterar du något eller låter du filmen bara stå i fixet? Man bör agitera med vändningar av dosan hela första halvminuten och därefter ett par vändningat varje halvminut. Jag använder både T-max 100 och Tri-X och förstår inte detta problem med rosafärgad filmbas? Har inte haft några problem med det. Att du först efter en tid får en rosafärgad ton verkar ännu mera konstigt. Jag tror att det har med felaktig fixering att göra. Antingen att man har för kort tid, för gammalt fix, för stor utspädning av fixet eller att man inte agiterat under fixeringen. Kanske även att temperaturen på fixet varit för låg?
 
Jag följer alla steg väldigt noga, jag vet vad jag borde göra.. Det enda som orsakat färgproblem kan det bero på fixeringtid. Annars följer jag alltid alla procedurer under framkallningstiden.
Är 5 min fixbad (med agitering) för kort?
/adan
 
Hejsan!
Jag har gått över från Ilford till Kodak T-Max för ett par år sedan. Senare upptäckte jag att de framkallade Kodak-filmerna har börjat anta en rosaaktig färg efter ett år, som inte syntes när de var nyframkallade. Jag visste att man borde blötlägga för att filmen skulle släppa sin färg, vilket jag gjorde under framkallningen och t o m höll fixbadet ca 5 minuter för att försäkra mig mot färgproblem. Jag har också använt Kodaks filmfix. Vad kan detta problem bero på? Händer detta bara med T-Max, eller gäller det Tri-X också? Annars tyckte jag mycket om T-Max 400. När jag kollade alla mina gamla Ilford-filmer, hade de inte sådant besvär. Kan man rädda filmerna på något sätt? Hur då..?
Tackar på för hand för all hjälp.

/adan

jisses nu talar vi om 14 år tillbaka i tiden men jag kommer ihåg att även jag fick rosa liknande färgning med t-max, ett resultat /problem av att det var för kort / dålig fixering samt inte tillräcklig sköljning
Testa att fixera om en film och och skölj länge
Hanterade faktiskt fix för några dagar sedan för första gången på många år , fixerade om stora bilder på barnen, bilder som börjat gulna efter 23 år hängades på väggen.
Lukten fick mig till att drömma om den gamla goda tiden när jobbet var ett hantverk.
 
Senast ändrad:
jisses nu talar vi om 14 år tillbaka i tiden men jag kommer ihåg att även jag fick rosa liknande färgning med t-max, ett resultat /problem av att det var för kort / dålig fixering samt inte tillräcklig sköljning
Testa att fixera om en film och och skölj länge
Hanterade faktiskt fix för några dagar sedan (la ner labbet 1996) fixerade om stora bilder på barnen, bilder som börjat gulna efter 23 år hängades på väggen.

Tackar för ditt inlägg...
 
Hej jag ändrade det lite i texten, kom på att det var 1995-1996 jag på allvar började jobba med olika scannrar, labbet stängde jag något år senare, tiden går fort
De 23 åriga bilderna klarnade till och hänger åter på väggen
 
Om filmbasen är svagt, svagt, svagt rosa eller rosablå (som mest bara syns om man jämför med andra filmers negativ på ett ljusbord) så behöver ni inte oroa er. Filmbasen har nämligen en sådan annorlunda ton i T-Max och Tri-X. Och det kan man inte göra något åt.

Edit: Skulle vara intressant om ni gjorde en samtidig scanning med Tri-X/T-Max och någon annan film samtidigt (ev en avfotografering på ljusbord) och sedan lade in bilden här i forumet så man kan se skillnaden och om det är något onaturligt. Filmbaser har ju naturligt olika ton och vad T-Max/Tri-X svaga naturliga ton skulle medföra för problem har jag svårt att förstå?
 
Senast ändrad:
Jag följer alla steg väldigt noga, jag vet vad jag borde göra.. Det enda som orsakat färgproblem kan det bero på fixeringtid. Annars följer jag alltid alla procedurer under framkallningstiden.
Är 5 min fixbad (med agitering) för kort?
/adan

Det beror på vilken temperatur du har, och om du har spädning av fixet som tillverkaren rekommenderar för den aktuella tiden. Fast när Photax nu slutat sälja Kodaks Unifix och jag tvingats börja använda Tetenals fix, har jag märkt att deras rekommenderade tider ligger lite snålt, och därför fått förlänga tiden mot tillverkarens. Även de tider som står på Kodaks T-Max fix har jg upplevt varit för snålt tilltagna för filmer som T-Max och Tri-X, och jag tycker att Kodaks Unifix t.om fungerat bättre för dessa filmer. Även Photax tycks ha uppmärksammat att tiderna som rekommenderas av tillverkaren kan vara lite för snålt tilltagna, då de på sin hemsida t.ex rekommenderar längre tider för fixering av både plast- och fiberpapper mot vad Tetenal skriver på dunkarna.
 
Det är ännu värre med Tri-X. Jag får rosa filmbas hur jag än bär mig åt.

med risk för minnessvikt men den enda film jag har sett gå svagt i rosa vilket kunde ses redan vid torkhängning är t-max
Själv använde jag uteslutande Fuji Neopan istället för Ilford eller Kodaks filmer under många år.
Är kemikalierna , filmbasen annorlunda idag?
 
med risk för minnessvikt men den enda film jag har sett gå svagt i rosa vilket kunde ses redan vid torkhängning är t-max
Själv använde jag uteslutande Fuji Neopan istället för Ilford eller Kodaks filmer under många år.
Är kemikalierna , filmbasen annorlunda idag?

Tri-X har fått en annan filmbas sedan nydaningen kring 2003. Den ligger nu på samma bas som T-max filmerna. Plus-X ligger däremot på den gamla basen (som Tri-X gjöts på före 2003), och det skiljer något lite i nyans (något mera neutral).
 
Jag har haft problem med rosa/blåtonade negativ oavsett hur mycket jag försköljde och fixade. Men nu när jag enbart använder T-max fix är det inga problem längre. Och jag sköljer ordentligt före. Ser ut som blåbärssoppa när man häller ut vattnet.
 
Jag har haft problem med rosa/blåtonade negativ oavsett hur mycket jag försköljde och fixade. Men nu när jag enbart använder T-max fix är det inga problem längre. Och jag sköljer ordentligt före. Ser ut som blåbärssoppa när man häller ut vattnet.

Men har du inte den naturligt svagt rosa-färgade tonen i dina T-Max/Tri-X negativ ändå? Den finns där naturigt och går inte att ta bort. Här exempel. Överst Plus-X och nederst Tri-X (Arista Premium 100 är Plus-X och Arista Premium 400 är Tri-X):
 

Bilagor

  • PICT0317mini.jpg
    PICT0317mini.jpg
    17 KB · Visningar: 560
Nils, det är ganska kraftigt flammigt. Inte en jämn svag ton. Men problemet verkar ha försvunnit sedan jag gick över till tmax fix. Tråkigt dock att ha ännu en kemikalie att hålla reda på.
 
Blåbärssoppan du sköljer bort är antiljusgårdsskiktet som alla filmer har. Det mesta försvinner med framkallaren, men lite även vid fixeringen och sköljningen. Den enda film som jag sett man rekommenderar försköljning med är Efke IR820 som har ett extra kraftigt sådant antihaloskikt. Annars är det onödigt med försköljning.
 
Nils, det är ganska kraftigt flammigt. Inte en jämn svag ton. Men problemet verkar ha försvunnit sedan jag gick över till tmax fix. Tråkigt dock att ha ännu en kemikalie att hålla reda på.

Jag har använt både T-max fix, Unifix och nu Tetenal Supefix Plus. Både Unifix och Tetenals fungerar utmärkt med Tri-X och T-max filmer. T-max fungerade inte bättre och tiderna på förpackningen var för korta mot vad som krävdes. Även Tetenals tider är för korta som jag upplever det. Vilka tider Kodak rekommenderar för Unifix vet jag inte, men de tider Photax skrivit på förpackningen (5-10 min vid spädning 1+4 för film) har varit tillräckligt som jag upplevt det. Blir negativen flammiga vid normal fixering enligt rekommendation så har man gjort något galet. Fix förbrukas med antal filmer som går igenom och kör man inte med tvåbadsfixering (halva tiden i vardera och alltid med färskblandat i bad 2) så kan det bli kass även innan man kommit upp i rekommenderat antal filmer för en viss volym fix.
 
Senast ändrad:
Kodak TMax och fixerings tid.

Det beror på vilken temperatur du har, och om du har spädning av fixet som tillverkaren rekommenderar för den aktuella tiden. Fast när Photax nu slutat sälja Kodaks Unifix och jag tvingats börja använda Tetenals fix, har jag märkt att deras rekommenderade tider ligger lite snålt, och därför fått förlänga tiden mot tillverkarens. Även de tider som står på Kodaks T-Max fix har jg upplevt varit för snålt tilltagna för filmer som T-Max och Tri-X, och jag tycker att Kodaks Unifix t.om fungerat bättre för dessa filmer. Även Photax tycks ha uppmärksammat att tiderna som rekommenderas av tillverkaren kan vara lite för snålt tilltagna, då de på sin hemsida t.ex rekommenderar längre tider för fixering av både plast- och fiberpapper mot vad Tetenal skriver på dunkarna.
Hej Nils!
Det verkar som om du fortfarande undrar om jag gjort något grundligt fel gällande agitering, temperatur och sköljning o s v.. NEJ.. det var kanske bara tiden det gällde. Ca 5 min. fixbad verkar inte tillräckligt.
Då kommer min fråga: Vad är det för risk med att använda fixbadet t ex 8 min?
 
Skulle inte tro att det finns någon risk alls. En del påstår att silvret skulle kunna lösas upp i högdagrarna på papperskopior och samma med film skulle väl i så fall vara att skuggdetaljer försvinner. Men det får nog vara extremt långa fixeringstider i så fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.