Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Elite XC - reciprocitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Har någon här erfarenhet av Kodaks Elite XC? Jag såg på Kodaks sida att exponeringar över 10 sekunder 'inte rekommenderas'. Alltså kan man köra på som vanligt fram till 10 s.. Någon som vet/kan gissa hur mycket man måste kompensera vid längre tider?

Hej

vi har använt i XC sedan den släpptes och i alla möjliga ljusförhållanden. Du kan använda filmen för långa exponering vilket vi har gjort vid ett flertal tillfällen. Upp till 1 timme är inga problem. Se våra bilder på vår nyöppnade site med bl a långtidexponeringar med just XC.

Med vänlig hälsning
Johan o Mårten.

www.motljus.com

STOOOR!

Har kört humm...?

Enligt en tabell jag fått av Terje...visserligen Ektachrome 100VS

Men jag körde 24 minuter på bl.16. kl.23

Bild över Helsingborg stad från...1,5 mils avstånd. Trodde den skulle bli ljusare med tanke på ljuset från staden.

Man kan skymta de upplysta molnen, men inte mer. Jag ska pröva att dubbla den tiden. (Det blir ju så..)

Så att mitt svar är att ja den har nog rätt häfig reciprocitet...

Hör med Terje om du kan få ett ex av hans reciprocitetstabell. Annars kommer den nog att dyka upp på sidan här alldeles snart....

Bara ett exempel ur tabellen:

bl.2,8 kameran mäter 30 sek = 6 minuter (EC100VS)
©Terje Hellesø Photography

Johan..jag bara måste få veta lite mer om er jättefina bilder tagna i svagt ljus...

Tid på dygnet ungefär ?
Bländare och slutartid ?
Fyrvaktarens hus var riktigt fin...och leonoiderna då ?? 1 Timme ??

Jeppe skrev:
Johan..jag bara måste få veta lite mer om er jättefina bilder tagna i svagt ljus...

Tid på dygnet ungefär ?
Bländare och slutartid ?
Fyrvaktarens hus var riktigt fin...och leonoiderna då ?? 1 Timme ??

Tid på dygnet, svårt att svara generellt på men nattbilderna är tagna i månljus o stjärnljus, dvs sent. Vi använder bl 4-5.6 och allt från 5 min till 1 timme (stjärnbilderna, Leoniderna) PS: Leoniderna syns dåligt på bilden utan det är stjärnorna som framträder som streck. Att vi nästintill duckade då Leoniderna for över våra huvuden är en annan historia...
Med vänlig hälsning
motljus.com

julgus skrev:
Hej

vi har använt i XC sedan den släpptes och i alla möjliga ljusförhållanden. Du kan använda filmen för långa exponering vilket vi har gjort vid ett flertal tillfällen. Upp till 1 timme är inga problem. Se våra bilder på vår nyöppnade site med bl a långtidexponeringar med just XC.

Med vänlig hälsning
Johan o Mårten.

www.motljus.com

Hej!
Vad kul att det finns ett proffs som använder XC här! Vet du kanske hur mycket man måste förlänga slutartiden vid svagt ljus? Ikväll är det nämligen premiär för XC i min kamera så jag skulle mycket gärna vilja veta hur mätvärdena från ljusmätaren behöver ändras för att få en korrekt exponering i lite svagare ljus.

Ett litet tips. När du anpassar exponeringen gör det med tiden. Dvs använd en och samma bländare vid alla natfotograferingar(jag kör bl 5,6) och ändra tiden. Mycket lättare att hålla reda på vad som troligen är bäst vid framtida exponeringar.
Och gör en massa alternativexponeringar, värdet som din kamera ger är inte den känsla som du vill få fram; förmodligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar