Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Ektachrome utgången 2003??

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hur ska man exponera en Ektachrome 100SW som inte legat i kyl eller frys sedan den köptes 2003?

Vad kan det blir för effekter?

Tacksam för svar!

:D

Har Du haft den i frysen borde det nog funka rätt bra. I kylen däremot hade det kanske varit tveksamt (?) Ö h t kan man väl annars riskera färgförändringar om man använder gammal film, f f a sådan som inte förvarats kallt. Fast annars var och är väl kylförvaring mest för att "proffsfilm" ur samma tillverkning/ "batch" ska ge samma resultat? Jag menar; olika film från f f a olika tillverkare ger ju ändå lite olika färger? Så en _enstaka_ film som med tiden har ändrats lite beträffande färgåtergivningen lite kanske inte gör så mycket ändå?

Eftersom filmen ska skannas så kan jag enkelt färgkorrigera redan i skanningen..

Problemet är hur mycket mer/mindre jag måste exponera filmen för att få korrekt exponering..

Missade du att filmen INTE har legat i kyl eller frys?
Den har legat i rumstemperatur minst sedan 2003 (som också är utgångsdatumet)

Väldigt tveksamt om du skall använda den filmen.
Det brukar bli blek och trista färger. Matt och livlöst.
Har du bara en rulle så kasta är mitt förslag.
Har du många så prova att köra en rulle med samma motiv med olika exponeringar, över resp underexponering i olika steg.

Hur mycket är din tid värd? Du slösar ju bort tid med detta arbete. Du kommer att få lägga ned tid och kraft på saker som troligen inte blir bra.
Är bilderna viktiga så köp ny film.
Då slipper du dessutom efterarbetet i datorn och det blir inte bra ändå.
Lycka till
/stefan

[...

Missade du att filmen INTE har legat i kyl eller frys?
Den har legat i rumstemperatur minst sedan 2003 (som också är utgångsdatumet) [/B]

Ehh. joo.. :) Så mitt "svar" blev väl liksom generellt hur man kan göra. Men ska Du dessutom scanna tycker jag definitivt att Du ska försöka (åtminstone om Du inte ska genomföra Ditt livs viktigaste fotouppdrag genom en förstasida på "National Geographic", typ). Alternativet ju att du slänger den, så..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar