Annons

Kodak 14 megapixel

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Den blir nog dyrare än så...$4500, det är drygt 45.000SEK. Sen är ju kameror dyrare här; säg att den hamnar på 52.000:-. Sen tillkommer momsen 25%. Så 60-65.000 får man nog räkna med.

$4000 är ju ett listpris, när den första ruschen är över kommer den med all sannolikhet att säljas billigare. Jag gissar på $2995 hos B&H och Adorama om ett halvår.
Men jag kan ha fel... :)

janm skrev:
$4000 är ju ett listpris, när den första ruschen är över kommer den med all sannolikhet att säljas billigare. Jag gissar på $2995 hos B&H och Adorama om ett halvår.
Men jag kan ha fel... :)
Man kan ju alltid hoppas. Då blir D100:an mitt reservhus.

Jag måste korrigera mig själv: $4000 var visst "expected street price", alltså inte listpris som jag fått för mig. Ändå "billigt" jämfört med konkurrenterna, får man väl säga.

objernulf skrev:

Filerna i råformat från en traditionell CCD/CMOS kamera med mosaikfilter blir faktiskt mycket mindre än filer från Foveon X3. I en vanlig kamera har man bara 8 eller 12 bitar per pixel medan Foveon ger 3x12 = 36 bitar per pixel, dvs tre gånger så stora filer.

Kodaken ska ha 48 bitar vad det står..82mb i tiff..(14mp) skulle Foveon (3.4mp) vara större..hm..vi får väl se.

Calle S skrev:
Vi får väl se hur X3 är i praktiken.

japp..men det ser lovande ut :)

Detta är väl egentligen lite utanför ämnet men att starta en ny tråd om det här är kanske lite overkill.

Vad händer härnäst? Om man nu har kommit till gränsen då man inte längre kan plocka ut mer ur optiken, vad är då nästa steg? Tror ju knappast att Canon, Kodak, Nikon osv kommer att sluta utveckla digitalkameror. Blir nästa steg att man börjar utveckla digitala mellanformatskameror?

Ska bli roligt att se vad som händer, ett spännande år det här :)

/Malm

Senast ändrad:
Malm skrev:
Blir nästa steg att man börjar utveckla digitala mellanformatskameror? Eller kanske får vi en brännviddförminskning i fortsättningen? :p
"Brännviddsförminskning" går ju inte eftersom man är begränsad av den bildcirkel objektivet orkar teckna ut. Men mellanformats- och storformatsbakstycken har ju alltid funnits och utvecklingen går ju nästan lika snabbt där.

Pris Sigma SD-9

£1299.99 inc VAT skall Sigmas SD-9 tydligen kosta i England när den kommer.

Senast ändrad:
Men vad exakt innebär x3?? Är det t.ex (2268x1512)x3 = 6804x4536?

/Malm

Senast ändrad:
En himla pixelhysteri har utbrutit. Varför så mycket pixlar. Personligen tycker jag att kameratillverkarna kunde fixa upp speeden på kameran först, så att det går att knacka på en sisådär 6 bilder i sekunden med en 6-megapixelkamera i stället. Men så plåtar jag bara action också....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar