Annons

kodachrome - vart ska påsen skickas?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Jag har en rulle kodachrome som jag precis tänkte skicka iväg för framkallning, men ser på påsen att man under "Sverige" hänvisar till en adress i Norge (Kodak AS, Lienga 7, 1410 Kolbotn, Norway). Är det så att det inte längre finns något labb i Sverige eller kan det vara ett tryckfel?

Skall inte den skickas ut i Europa??....
Hmmm jag kan minnas att jag för ca5 år sedan fick höra att den inte f,kallas i Se utan i ett land nede i europa (typ Tyskland..).....Därför tar det också lite längre tid med dessa filmer.

Detta var nog inget tillfredställande svar,,,:)

Mvh Niclas.

Ps, Dem påsar som jag hade stod det tryckt adress på till utlandet, så menar jag att det alltid har varit.

Nej.. Kodachrome framkallas inte i Sverige längre.. Det har varit Norge innan..Vet inte nu.. Men står det norg på så är det ju dit den ska skickas.. Har för mig att även Schweiz har framkallning.

Sist jag hade diafilm med förbetald framkallning, så lämnade jag in i valfri fotoaffär och bilderna kom hem i brevlådan. Det funkade med Agfa, Fuji och Kodak. Fast det var tio år sedan eller så, de kan ju ha ändrat rutinerna sednad sist.

RolandM skrev:
Sist jag hade diafilm med förbetald framkallning, så lämnade jag in i valfri fotoaffär och bilderna kom hem i brevlådan. Det funkade med Agfa, Fuji och Kodak. Fast det var tio år sedan eller så, de kan ju ha ändrat rutinerna sednad sist.

Kodachrome har en helt egen process som inte fundgerar i vanliga dias-kemi-bad (den har tror jag över 10! kemibad..).....
Därför så säljs den ju såklart inte utan påse....
UUUnik är den och det vore tragiskt om den försvann helt!/Niclas.

Ps, Jesper har rätt Schweiz var landet ALLA mina rullar gick till!
Jag har testat att framkalla (av misstag:-() Chrome i vanlig dias-3,bad framkallare och det blev ju , just det inget mer än bara en blank film:)
Jag LEEER men borde ju gråta eftersom det var en polares första diasrulle EVER!!!:))

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Kodachrome har en helt egen process som inte fundgerar i vanlgia dias-kemi-bad (den har tror jag över 10! kemibad..).....unik är den och det vore tragiskt om den försvann helt!/Niclas.

Ps, Jesper har rätt Schweiz var landet ALLA mina rullar gick till!

Helt riktigt att Kodachrome har en egen process, dokvar det inte den kemiskaprocessen jag beskrev i min text utan hur jag fick filmen framkallad..

Jag har plåtat med både Kodachrome 25 och 64 och jag lade filmen i den bipackade påsen och lämnade in den hos godtyckligt varuhus (Domus, Tempo) eller fotoaffär. Filmerna skikades till rätt labb. Kodaks filmer åkte till Kodak Agfas till Agfa och ujis till Fujis. Sannolikt hamnade de på de platser som fanns på adresslapparna, men jag utgår från att det fanns rutiner inom branschen att få filmerna till rätt labb. Fungerade gjorde det i alla fall och jag sparade in portot.

RolandM skrev:
Helt riktigt att Kodachrome har en egen process, dokvar det inte den kemiskaprocessen jag beskrev i min text utan hur jag fick filmen framkallad..

Jag har plåtat med både Kodachrome 25 och 64 och jag lade filmen i den bipackade påsen och lämnade in den hos godtyckligt varuhus (Domus, Tempo) eller fotoaffär. Filmerna skikades till rätt labb. Kodaks filmer åkte till Kodak Agfas till Agfa och ujis till Fujis. Sannolikt hamnade de på de platser som fanns på adresslapparna, men jag utgår från att det fanns rutiner inom branschen att få filmerna till rätt labb. Fungerade gjorde det i alla fall och jag sparade in portot.

Ok, jag missförstod dig nog lite:)
Smart lösning du hade!! Själv så slickade jag frimärken så jag nästan fick allergi av det hehe:)/Niclas.--Man lär så länge man lever...

När Kodachrome var en ny film på 30-talet, så skickades filmen ned till Tyskland för framkallning. Det tog visst en vecka att få bilderna på den tiden.

Sedan blev ju Kodachrome den vanligaste diafilmen, och då framkallades den i Sverige åt oss.

Nu har man återgått till att skicka filmerna utomlands. Coolt med retro? Njae.

Det finns så många andra populära diafilmer nu, så de som ska köras i Kodachromeprocessen är inte många. Det är inte lönsamt längre.

Agfa? vad gäller för dem?

Hej1

Ledsen att jag bryter in i tråden med en liknande fråga, vad gäller för agfas förbetalda diarullar? Har ett gäng sådana som har ett par år på nacken som kanske skulle kunna användas mest på skoj... Har för mig att Agfa bytt labb nu på senare tid? Någon som vet vilket det är som gäller nu, och om det är okej att använda en gammal framkallningspåse som inte har rätt adress/kanske till och med utgången film?

Jalle

Ni kanske frågar om Agfa,s specifika adress och det har jag inte svar på utan tänkte bara sticka in att jag sänder alla filmer utom Kodachrome såklart till ett och samma labb.
Välj det labb där ni framkallat dia tidigare./Niclas.

Tack för alla svar! Kom att tänka på att jag visst hade en annan rulle hemma (kodachrome 64 som går ut 11/2004) och på den var adressen Kodak Lab S-175 85 Järfälla.

Såvitt jag minns har jag aldrig skickat kodachromefilmerna någon annanstans, men det är ju möjligt att dom sedan skickar filmen vidare ner i europa...sen har ju jag inte varit med så länge så det har säkert varit annorlunda förr. Var det nyligen som dom la ner framkallningen i Sverige?

JanOlofHärnström skrev:
Skicka till
Kodak Nordic AB
672 85 Årjäng

Det kan ta upp till 12-14 dagar innan den kommer hem igen.

Tack Jan Olof för adressen! Kanske funkar adresserna lika bra båda två, om rullen ändå ska framkallas i Schweiz eller var det var...

Järfälla OK

Det går utmärkt att skicka till Kodak i Järfälla. De skickar vidare till framkallning utomlands. Det har fungerat så i många år.

ANNONS