Advertisement

Annons

Knyta två lagermasker till varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Går det på något sätt att "knyta" två lagermasker till varandra i CS5?

T.ex. om jag gör en justering på en del av bilden och maskar bort resten. Då vill jag ofta göra en justering på resterande del av bilden.

Det jag gör idag är att jag kopierar och inverterar lagermasken.

Så långt inga problem. Men gör jag en ändring av lagermasken måste jag juh kopiera den igen så att säga.

Finns det inge sätt att "knyta" maskerna i olika lager till varandra, så när jag ändrar i Lager1, så ändrar den motsvarande i Lager 2 fast inverterat?

Undrar också om två lager kan dela exakt samma mask. Typ om man gör t.ex. både nivåjustering och färgjustering...men vill göra det på samma mask.


/Jocce
 
Senast ändrad:
Gör du en justering inom masken behöver du ju inte maska bort det "under", gör då korrigeringen heltäckande. Då slipper du hålla på att kopiera/invertera fram och tillbaka. Sånt sysslar jag bara med om jag vill kunna styra effekter på ett VÄLDIGT ingående sätt.

Ang. att använda en mask till flera lager: Titta på verktyget "mapp". Du kan maska en mapp, och därmed också allt som ligger i den. Alla lager i mappen kan DESSUTOM ha sin egen partiella mask, om du nu känner för det...

MVH/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.