Annons

Knepigt byte FF eller ny vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag överväger att byte till FF för skärdejup, ljuskänslighet och vidare vinkel med bra kvalitet. Har nu en D300 med en 18-200 (inköpt först) samt kompletterat med en 24-70 i våras då ville komplettera med en skarpare normalzoom och då jag redan då på sikt föreställde mig en fullformatare.

Fotar absolut mest åt det vida till normala hållet, kollade igenom 250 bilder i Lightroom från några sessioner med mina vanligaste typer av fotomiljöer och som var tagna med 18-200:an (där jag ju kunnat välja brännvidd ganska fritt) och får följande brännvidsfrekvens i 35mm:

27-70 192/250 77% absolut mest nöjd med mina bilder inom detta omfång
70-200 43/250 17%
70-300 58/250 23%

Är nu rejält sugen på att byta till en D700 av ovan skäl samt för att 24-70 ska komma till sin rätt på den vida sidan. Planerar på sikt att komplettera med ett par ljusstarka fasta eg 50/1.4 samt evt 18/24/35 om de kommer alt Sigma. 18-200:an är ju väldigt praktisk men har tröttnat lite på distorsionen på vidvinkel samt oskärpan+relativt låg kontrast på tele och kommer därför sälja den.

Mina alternativ som jag önskar era erfarenheter av är att jag
1) behåller D300:an och kompletterar med en 14-24 och får med 24-70 i 35mm 21-105mm (och inväntar en FF i D300/700-storlek, gärna med film som D5II:an :)
2) byter D300 mot D700 och har i det korta perspektivet 24-70 och kompletterar med 50 1.4G samt evt senare en ljusstark 18,24 eller 30-35:a.

Visst är det ju inte utrustning som är det enda viktiga osv och det kan tyckas som att jag saftar på lite väl men vet att jag kommer fota livslångt och köper hellre riktigt bra objektiv tidigt för att slippa flera uppbyten (även om det uppenbart kanske inte riktigt funkat hittills :)

Har läst rikligt med trådar om 14-24, 24-70 D300/D700 men inte så många resonemang kring just det här bytet så om någon haft liknande bryderier så vore jag mycket tacksam för hur ni tänkt!

/Anders
 
Använder du inte längre telen så mycket att du kommer sakna den skenbara brännvidds förlängningen så är ju FF tveklöst rätt format att satsa på då det öppnar upp en helt ny värld innom vidvinkel området med sitt kortare skärpedjup, jag skulle själv vilja byta upp mig till FF för den sakens skull, men det är förnärvarande för dyrt för mig.

/kent
 
Tack för svaret!

I slutändan så kändes det inte särskilt smart att byta min D300 (som jag är väldigt nöjd med) efter bara 8 mån så jag låter suget vila ett tag och så får vi se vad det blir för objektiv...

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.