Annons

KMD5D ljuskänslig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dark2

Aktiv medlem
Såg en hare utanför nyss som jag tänkte ta lite kort på. Dock så lyckades jag inte för att kameran "tyckte" det var för mörkt. Nu undrar jag finns det några objektiv eller inställningar så man gör den mindre ljuskänslig. Och det går inte att använda blixt om man bara drar upp kameran snabbt(har den på auto) och ska ta på något djur genom fönstret.

Tyckte kameran det var för mörkt?
...
Kameran tycker inte något, däremot när det är väldigt mörkt så fungerar inte ljusmätaren så bra, mitt i natten när det är kolsvart alltså, och AF kanske inte hittar om det är för mörkt.
Kan du förklara lite mer?

alltså kameran hittade inget att focusera på. Och själv tyckte jag det inte var överdrivet mörkt.

Ok, autofokusen är beroende av kontrast för att kunna fokusera, är det för mörkt eller en slät enfärgad yta så finns inte den kontrasten som behövs.

Om du fäller upp blixten kan den användas som AF-belysning, men på en slät enfärgad yta eller på för långt avstånd kan det misslyckas ändå.
Dessutom kommer det in mer ljus till autofokusen om du har ljusstarkare objektiv på, t.ex. funkar autofokusen bättre med ett 50mm f/1.4 än ett 400mm f/5.6

det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag. Dock hade den "interna" blixten nog inte funkat var runt 15meter bort.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar