Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM 5d tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryta

Medlem
Hej!
Jag är på jakt efter prylar till min KM 5d kamera men det tycks vara som att hitta en nål i höstack.Det finns mycket asiatisk prylar men frågan är hur man skall göra för att få hem det?och vart?

Det jag söker är:

Trådutlösare (rc-1000)
Nej,jag kommer inte att bygga en egen, vill inte kan inte ,det är trots allt 2006. Inte köper jag en ny bil för att sedan börja löda ihop lite extra ljus och blinkers med "sockerbitar" och kablar...

Vertikalgrep:
Hittade lite info på clubsnap(forum).
http://digital.photosharp.com.tw/DIGITAL/Content.aspx?News_No=3496
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&message=19245093&q=ownuser&qf=m
eller finns det andra alternativ ?

Lcd-skydd :
LCD cap Minolta 5D H-M5D
http://www.atphototech.se/
Är det någon som har egen erfarenhet av detta skydd ?fungerard det ,sitter det fast ordentligt etc?

Många frågor ,hoppas ni har tid att svara på någon av dem alla fall.

Mvh
Markus
 
Ryta skrev:
Trådutlösare (rc-1000)
Nej,jag kommer inte att bygga en egen, vill inte kan inte ,det är trots allt 2006. Inte köper jag en ny bil för att sedan börja löda ihop lite extra ljus och blinkers med "sockerbitar" och kablar..,
http://search.ebay.de/search/search.dll?ht=1&from=R4&satitle=minolta+rc-1000&sacat=625&catref=C6

Det finns ett vertikalgrepp till som kom före det där, tror inte det är någon skillnad egentligen, sök i forumet på dyxum.com så kan du hitta mer info.
 
FILM) (Anddje skrev:
http://search.ebay.de/search/search.dll?ht=1&from=R4&satitle=minolta+rc-1000&sacat=625&catref=C6

Det finns ett vertikalgrepp till som kom före det där, tror inte det är någon skillnad egentligen, sök i forumet på dyxum.com så kan du hitta mer info.

Har letat som en galning på dyxum.com ,dock utan resultat.Kommer du ihåg vad greppet heter?


David G skrev:
Varför ska man ha ett LCD-skydd?


Vid närmare eftertanke undrar jag det med:) Det känns som om det bara kommer att vara ivägen.
Det lätt dock som en bra ide att ha en sådan(vill ha begär)på kameran då jag är väldigt klumpig ut av mig.

Beställde nyss en FS-1100 liknande adapter härifrån: http://feedback.ebay.com/ws/eBayISA...erid=gadgetinfinity&iid=180004030922&frm=1728 Ska bygga om den till nåt som funkar som en PCT-100. [/B]

Vad är det du får bygga om på FS-1100 för att få det att fungera med blixten/blixtarna? Fungerar den inte som den är?
Vilken ,vilka blixtar använder du?
 
Senast ändrad:

VILL HA!!!!!!!!! Tråden du länkade till(clubsnap) är jag med på. Folk som var intresserade av verikalgreppet fick skriva upp sig, men det blev tyvärr ingenting av det.

SÅ frågan är vart man kan köpa det , Dicain är ju bara tillverkare av det ,måste försöka hitta någon återförsäljare någonstans i världen. Pust! Jag som trodde att vi levde i en kapitalistisk och materialistisk värld. Pengar finns ,varan finns men igen som vill sälja produkten till mig:)

Tack för att du svarade!

Sen finns det ju alltid hemma byggen:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1035&message=17773706
http://www.elisanet.fi/aikaarska/5Dgrip/album/index_lb.html
http://warthog.fi/askartelut/minoltakahva/LXerikoisteos.html

Men jag är helt kass på att löda etc så om det finns någon på forumet som är villig att bygga den åt mig mot betalning så hör av er till mig.
Jag SKALL få tag i ett vertikalgrepp om det så är det sista jag gör!!!
 
Senast ändrad:
Något OT

Lite OT kanske, Men ingen som vet om Sony kommer att börja tillverka PCT-100 igen (Är väl den man får PC-kontakt av?) igen?

Funderar på att byta till Canon då det inte går att köra blixtar till Minoltan annars ju. Går väl inte att trigga med vare sig inbyggd eller 3600 blixtar?
 
Re: Något OT

Sammy Johannesson skrev:
Lite OT kanske, Men ingen som vet om Sony kommer att börja tillverka PCT-100 igen (Är väl den man får PC-kontakt av?) igen?

Funderar på att byta till Canon då det inte går att köra blixtar till Minoltan annars ju. Går väl inte att trigga med vare sig inbyggd eller 3600 blixtar?
Nej, jag har inte sett något om att dom skulle börja tillverka PCT-100. Du kan ju köra slavblixt med inbyggda/extern blixt för att lösa ut studioblixtar.
Det finns en modifierad FS-1000 som har PC-synk-kontakt och "vanlig" blixtsko, den vanliga har bara blixtskon och ingen synk-kontakt.
Det finns även en FS-1000-klon som har PC-synk.

Annars kan man ju uppgradera till 7D, som är bättre på endel andra grejer om man ska köra studio (PC-synk, vertikalgrepp, möjlighet att fota rakt in i datorn etc.)
 
ooh, det där skulle jag verkligen vilja ha, har bara hört om de där hemma byggena men man vill ju helst inte hålla på att göra själv, är ju inte bra på sånt där heller men oj va kul det skulle vara att ha... om någon hittar nån återförsäljare så hör av er... sedan såg jag inte vilken sorts batterier det är... är det np-400 (har för mig att de heter så) orginal batteriet som passar? Men, frågan jag ställer mig nu, är det verkligen sån stor fördel med batterigrepp... visst är det snyggt och man kan använda kameran längre men jag tycker batterilivslängden är bra nu, men, det är väl inte bara av den orsaken man har vertikalgrepp.
 
Re: Re: Något OT

FILM) (Anddje skrev:
Nej, jag har inte sett något om att dom skulle börja tillverka PCT-100. Du kan ju köra slavblixt med inbyggda/extern blixt för att lösa ut studioblixtar.
Det finns en modifierad FS-1000 som har PC-synk-kontakt och "vanlig" blixtsko, den vanliga har bara blixtskon och ingen synk-kontakt.
Det finns även en FS-1000-klon som har PC-synk.

Annars kan man ju uppgradera till 7D, som är bättre på endel andra grejer om man ska köra studio (PC-synk, vertikalgrepp, möjlighet att fota rakt in i datorn etc.)


Nu gick det upp ett ljus! Har haft denna fråga uppe på forumet innan men inte fått ett riktigt bra svar då.

Kan man trigga med inbyggd\extern? Gör inte eventuell förblixt att studio blixtarna triggar för tidigt?

Har FS-1000 den vanliga standard (Canon-typ) blixt skon?
 
Viktigt att komma ihåg är att PCT-100 har ett inbyggt skydd mot höga spänningar, Jag har försökt få tag i en minolta blixt bara för att komma åt blixtfoten men det är ingen som vill sälja en för ett rimligt pris.

Är det nån som har en PCT-100 och vet hur den ser ut inuti?
 
Re: Re: Re: Något OT

Sammy Johannesson skrev:
Nu gick det upp ett ljus! Har haft denna fråga uppe på forumet innan men inte fått ett riktigt bra svar då.

Kan man trigga med inbyggd\extern? Gör inte eventuell förblixt att studio blixtarna triggar för tidigt?

Har FS-1000 den vanliga standard (Canon-typ) blixt skon?
Ja, jag har testat lite snabbt när jag var i en studio att trigga med min Sigma-blixt, det funkade, inga problem med förblixten.

Ja FS-1000 har standard-blixtsko (canon, nikon, mfl.)
 
David G skrev:
Viktigt att komma ihåg är att PCT-100 har ett inbyggt skydd mot höga spänningar, Jag har försökt få tag i en minolta blixt bara för att komma åt blixtfoten men det är ingen som vill sälja en för ett rimligt pris.

Är det nån som har en PCT-100 och vet hur den ser ut inuti?

Det går att modda sin FS-1000 med sådant skydd med (tror inte den har det orginal) kopian som jag tror Pete Ganzel designade har också ett sådant skydd, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på den.

Den här ritningen kanske är av intresse? Borde gå att översätta till PC-kontakt om man vet vad man gör, alternativt köra blixtsko->PC.
 

Bilagor

  • mf.jpg
    mf.jpg
    22.9 KB · Visningar: 360
Det är den ritningen jag tänkte använda.

På någon av dom främre kontakterna i blixtskon verkar kameran skicka signaler när man focuserar, kanske kan användas för ir-focuslampa.
 
Hej!
Ni är för roliga! Man måste vara vetenskapsman för att inneha en Konica minolta kamera:) SKit! Får nog sälja kameran och byta märke. KOnstigt att inte kameran kom som en omonterad ikea möbel när jag köpte den...

Om ni ändå så håller på och moddar gör en extra så köper jag den av er!
 
Man kanske skulle införskaffa sig en gammal minoltablixt och ett gammalt kamerahus med standardblixtsko och se om man kan få ihop något, lär ju inte bli så dyrt, varken blixten eller kameran behöver ju fungera egentligen om man bara ska ha blixtsko-delarna.
 
FILM) (Anddje skrev:
Man kanske skulle införskaffa sig en gammal minoltablixt och ett gammalt kamerahus med standardblixtsko och se om man kan få ihop något, lär ju inte bli så dyrt, varken blixten eller kameran behöver ju fungera egentligen om man bara ska ha blixtsko-delarna.

Fs-1100 kopian från hongkong kostar bara 20$ med frakt, jag har letat äfter en minolta blixt för max ca 200kr sen i våras, både här på fotosidan och på blocket, fick inga vettiga bud, inte ens nån som ville sälja en trasig blixt.

(nä, 1200kr för en blixt som inte är digitalanpassad och som jag ändå tänkte såga av foten på är inte realistiskt!)
 
David G skrev:
Fs-1100 kopian från hongkong kostar bara 20$ med frakt, jag har letat äfter en minolta blixt för max ca 200kr sen i våras, både här på fotosidan och på blocket, fick inga vettiga bud, inte ens nån som ville sälja en trasig blixt.

(nä, 1200kr för en blixt som inte är digitalanpassad och som jag ändå tänkte såga av foten på är inte realistiskt!)

Tänkte inte så mycket för att jag behöver en (har ju 7D med PC-synk), utan mer för att det skulle vara lite kul att pilla med.

Är det verkligen så svårt att få tag på en gammal blixt? Låter inget vidare.
Det är intressant att ingen inser att deras gamla 7000 med kitobjektiv inte är värd 90% av nypris idag.

Kanske skulle gå förbi Expert någon dag och höra med dom, har för mig att dom har nån gammal minoltablixt i begagnat-hörnan, och dom verkar inte vara så farliga på priser, dom hade en 70-210/4 för ett tag sedan som dom ville ha bara 800kr för.
 
Markus!
Du är min hjälte!
Jag är på din sida! Håll ut! Låt inte de maskulina jävla lödkolvarna ta dig. Låt de sitta hemma och mörkret och gegga med sina löjliga ritningar och flödesscheman.

Så går du och jag ut och super skallen i bitar.
Fan så mycket roligare.


Nej, allvarligt talat (ovan var menat som skämt, lika bra jag skriver det, finns alltid konstiga buttra människor utan självdistans som tar illa upp när man skojar med dom) så finns det folk som gillar
att pula och trixa och lödkolvstatuera sig i pannan om nätterna.
Och det är roligt för den som är händig och gillar att pula (själv hatar jag ordet "pula", fan - INGENTING blir gjort om man går omkring och "pular".
Men all respekt åt er som gillar trix och fix.

Vi andra - vi som gillar att fånga ögonblicket -
har ju köpt våra kameror för att...just precis,
FOTOGRAFERA.

puss och kram och godnatt,
/christian
 
Senast ändrad:
"Är det verkligen så svårt att få tag på en gammal blixt? Låter inget vidare.
Det är intressant att ingen inser att deras gamla 7000 med kitobjektiv inte är värd 90% av nypris idag."

---
Anders!
Jag har en gammal blixt,
kostar bara några ruttna lingon, typ.
Till salu på tradera just nu:
http://www.tradera.com/auction/aid_32400088

Har en gammal blixtsko-adapter också,
om intresse finnes.
(mejla i så fall - [email protected])
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.