Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja på D70 har jag för mig att den elektroniskaslutaren styr vissa slutartider och att det också är anledningen till att D70 och D50 har så grymt bra Xsync tid 1/500 dels sekund.
 
Vill bara tacka för ett mkt bra tips o berätta att efter läst igenom de första fyra sidorna inte kan förstå folks reaktioner.

Tejpbiten behöver knappt nudda själva damm/smutspartikeln så är den borta.
Jag tycker det känns som säkraste alternativet.

Tryckluft eller blåbälg tror jag inte alls på. Inte heller att slafsa på sprit eller nåt annat. Någon som provat aceton? samma sak, eller rengöringsbensin.. Skulle inte tro att man pillar mad det i kameran.

O en borste? Nae, borsta runt skräp är aldrig bra...

Tack för tipset än gång!
 
Peppartestet

Jag gick och köpte en rulle Scotch Magic tejp igår och skulle nyss använda den.

Gjorde först ett test med en CD som föreslagits och fick en idé om att vidareutveckla det testet.

Jag satte en bit tejp på CD'n och tog bort den igen. Strödde sedan vitpeppar på CD'n och blåste bort det. Det blev kvar peppar där tejpen hade suttit mer än på andra ställen, jag kunde tydligt se tejpavtrycket.

Jag kommer att tejpa papper med den i stället. Har en Hama bälg som funkat bra hittills, men nu har jag två prickar jag inte lyckas blåsa bort.
 
Re: Peppartestet

BugEyes skrev:
Jag gick och köpte en rulle Scotch Magic tejp igår och skulle nyss använda den.
Vilken Magic-tejp köpte du? Den länk som finns tidigare i tråden leder till den vanliga magic-tejpen i grön förpackning (nummer 810) som är tänkt för permanent bruk. Den tejpen skulle jag själv inte försöka använda till att lyfta damm, jag vet av erfarenhet att den brukar lämna klisterrester. Det finns dock en annan Magic-tejp som har en ljusblå förpackning, 811 tror jag den heter, som är tillverkad för att kunna tas bort utan att skada. Min snabbtest indikerar att grön 810 lämnar klisterrester medan blå 811 inte gör det.
 
Tur att jag testade först då, min rulle har grön förpackning. Sån där "osynlig tejp" som man kan skriva på.
 
Måste bara säga att jag förstår egentligen inte meningen med att tejpa en bit tejp på en cdskiva eller ett fönster för att sen se ifall damm fastnar lättare där tejpen suttit.

Som jag har förstått tekniken så går den ut på att man håller tejpbiten och knappt duttar med den i området där dammkornet finns. Efter tejp har en tendens att korva sig så borde det teoretiskt vara en ytterst liten del tejp som träffar ytan.

Så om man vill prova med korrekt resultat borde man ju dutta med tejpen på cdskivan också och inte tejpa fast den, det är en stor skillnad.

Mvh, Calle
 
Är det någon annan än jag som tycker att denna tråd börjar bli lite löjlig.

Numera 10 sidor lång, så lång så att man inte orkar läsa igenom allt skit som skrivits.

Kan man inte göra detta på något bättre sätt??

Ex. kort lista med de olika teknikerna inkl. tekniska för och nakdelar.

/Pierre
 
coolcat skrev:
Är det någon annan än jag som tycker att denna tråd börjar bli lite löjlig.

Numera 10 sidor lång, så lång så att man inte orkar läsa igenom allt skit som skrivits.

Kan man inte göra detta på något bättre sätt??

Ex. kort lista med de olika teknikerna inkl. tekniska för och nakdelar.

/Pierre

Du sätter ju tonen med det inlägget, upp till bevis. ;-)
 
OK då börjar vi.

1) Blåsbälg. Rekommenderas av tillverkare, vänd kameran upp och ner så att smutsen ramlar neråt. Ställ kameran i bulb alt. sensorrengöringsläge.

2) Tryckluft. Vätska kan förekomma som kan ge t.ex. ytterligare fläckar.

3) Statisk elektricitet, typ Artic Butterfly där en pensel laddas och förs över ytan. Statisk elektricitet kan vara lurigt, det är svårt att veta vilken laddningsfält som finns i penseln. Det krävs oerhört lite laddning för att skada elektrisk utrustning

4) Tejp. Om man inte vet den kemiska sammansättningen för tejpen skulle jag nog inte prova detta

5) Lämna in på verkstad. Enklast, kan kosta alltifån en fikalängd till ett par hundra.


Något mer?
 
Bra !?

Min tanke var att sätta upp en objektiv lista, inte väga in vad man själv tycker.

Det är ändå upp till var och en att tycka och tänka.
Vi har alla våra enga knep för att få saker gjorda som vi vill, om det så heter tejp eller hilti.
Som sagt, i slutänden så är det upp till var och en att bestämma sig.

Vi ska bara persentera för och nakdelar med de olika teknikerna. inte våra åsikter.

Åsikter är väldigt bra om dom är baserade på fakta.

/pierre
 
tryckluft på macken

Mitt förslag är att man tar kameran till sin lokala bensinstation och tar tryckluft och blåser rakt in mot sensorglaset.
-Skämt åsido. Man bör nog försöka skaffa de produkter som proffsen använder.
En specialpensel för 1300:- måste ju ha en bättre egenskap ån penslar o tejp från Clas Olson. Jag köpte ett set Sensor Swab samt Eclipsevätska för 700 spänn.Det blev bättre men inte riktigt rent. Gör ett till försök och tar i lite mer.
Mitt fel var att jag använde en gummiblåsa som var fnasig inuti och sprutade fast skiten på sensorglaset.
 
Sensorreng.

jag har haft min Mark II sedan den kom ut, har inte varit särskilt noga när jag byter obj, har haft den liggande i bilen utan skyddslocket på, de gånger jag behövt reng. sensorn har jag bara använt en gummiblåsa och alltid fått bort smuts/damm så köpa dyra rengöringsgrejor har jag aldrig behövt och kommer aldrig att göra vänd bara kameran upp och ner och blås, skulle det mot förmodan bli en enda liten prick klona bort det det är så enkelt
 
Sensorreng.

jag har haft min Mark II sedan den kom ut, har inte varit särskilt noga när jag byter obj, har haft den liggande i bilen utan skyddslocket på, de gånger jag behövt reng. sensorn har jag bara använt en gummiblåsa och alltid fått bort smuts/damm så köpa dyra rengöringsgrejor har jag aldrig behövt och kommer aldrig att göra vänd bara kameran upp och ner och blås, skulle det mot förmodan bli en enda liten prick klona bort det det är så enkelt
 
Panik

Testade i går att rengöra sensorn med 3m tejpen.
Och JA jag köpte magic tapen. Första försöket gick bra dock försvann inte allt dam så på det igen. Denna gång tryckte jag till tapen lite grann och nu kom problemet. Tejprester på sensorn. Är det någon som vet hur man får bort dessa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.