Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
stoltz skrev:
Har du provat någon våtrengöring? Det är nog svårt att övertyga sig själva om man inte har provat.
Ni som är så nöjda med våtmetoden har förmodligen investerat i just denna metod, inkl mig själv faktiskt. Jag är dock mycket intresserad av alla möjliga ideér om sensorrengöring. Här kommer en kille med en lysande idé, och ni bara sågar honom. Måste ni hänga upp er på hans argument om pris på alternativa lösningar? En rulle tejp av detta slaget har väl de flesta...om inte annat på jobbet. Kostnaden är också minimal. Rullen lär ju räcka flera år. Jag tror att vissa har svårt att svälja att tjepmetoden var ett av de absolut enklaste sätten att bli av med damm. Dock vet jag att tex fläckar inte kommer att gå bort på detta sätt och där måste ändå våtmetoden användas. Men hur ofta får man fläckar på sensorn, såvida man inte blåser mot sensorn.
Fullständigt urfånig diskussion om vad som är BÄST! Låt oss alla ha rätt istället.
 
Skurmedel skrev:
Frågan jag ställer er andra, har ni testat tejpmetoden. Så vitt jag kan se så har båda sidor rätt, då ingen verkar ha testat alla metoderna.

Forumets mest begåvade och objektiva kommentar hittills! Och det från en sjuttonåring. Se och lär ni övriga.


Tror jag skall göra en avhandling om varför det uppstår dispyter utan anledning i diskussionsforum. Kommer ni ihåg Atari vs Amiga debatterna som florerade för femton år sedan? Denna diskussionstråd har påminnt mycket om dom.

Kan nu lägga till sensorrengöring till kategorin "heta ämnesområden" ifall något forum tappar fart och behöver en knuff.

BTW: Amiga var bättre... *asgarv*
 
Powershooter skrev:
Ni som är så nöjda med våtmetoden har förmodligen investerat i just denna metod, inkl mig själv faktiskt. Jag är dock mycket intresserad av alla möjliga ideér om sensorrengöring. Här kommer en kille med en lysande idé, och ni bara sågar honom. Måste ni hänga upp er på hans argument om pris på alternativa lösningar? En rulle tejp av detta slaget har väl de flesta...om inte annat på jobbet. Kostnaden är också minimal. Rullen lär ju räcka flera år. Jag tror att vissa har svårt att svälja att tjepmetoden var ett av de absolut enklaste sätten att bli av med damm. Dock vet jag att tex fläckar inte kommer att gå bort på detta sätt och där måste ändå våtmetoden användas. Men hur ofta får man fläckar på sensorn, såvida man inte blåser mot sensorn.
Fullständigt urfånig diskussion om vad som är BÄST! Låt oss alla ha rätt istället.


Hallelujah! (och jag är inte ens troende).
 
Alfisto skrev:
Forumets mest begåvade och objektiva kommentar hittills! Och det från en sjuttonåring. Se och lär ni övriga.


Tror jag skall göra en avhandling om varför det uppstår dispyter utan anledning i diskussionsforum. Kommer ni ihåg Atari vs Amiga debatterna som florerade för femton år sedan? Denna diskussionstråd har påminnt mycket om dom.

Kan nu lägga till sensorrengöring till kategorin "heta ämnesområden" ifall något forum tappar fart och behöver en knuff.

BTW: Amiga var bättre... *asgarv*
TOKFEL, Atari var bäst! så det så ;)))
 
Powershooter skrev:
Du får gärna förfina ditt svar...så man inte tror att du är medlem i någon sekt eller så.

Är ingen sektmedlem. Behöver inte oroa dig.

Sektledare däremot vore något. Kan man få starta eget bidrag för det tror du? ;-)
 
Powershooter skrev:
TOKFEL, Atari var bäst! så det så ;)))
Ehh, ni glömmer den skitenkla Sinclair Specrum.
Det var på den jag lärde mig programmera i assembler :)
The simple is best.
Är nu en ny diskussion igång, om datorer :D?
Hur är det då med Canon mot Nikon?
Jag, har Nikon, med en störande fläck på sensorn, som jag själv blåste på och skall försöka ta bort.
Penselmetoden hjälpte inte, tejpmetoden sägs inte hjälpa mot fläckar så återstår våtmetoden. Men om inte den hjälper? Jag har lärt mig i alla fall att hantera min stress och hjärtdunkandet en smula med sensorrengöringen.
Tejpmetoden, som jag sa, försökte på en DVD skivans yta och tycker att det kan fungera, bara det att jag är fortfarande skraj.
Lika stressad som när jag byggde min dator och satte på den första kylaren på processorn. Alla sa att kirurgisk renhet skall råda. Bahh, jag klarade det på köksbänken, och acetonspill hamnade vid sidan om.
Nu var det mycket på en gång, men en nu fråga i ämnet:
Har någon använt kirurghandskar att hantera rengöringsgrejerna för att undvika att få handfett på prylarna?
/Fred
 
Köp en kamera med fast zoomlins och du slipper dessa bekymmer!
Ärligt talat tror jag att många som köper en DSLR aldrig får behovet av att köpa till andra gluggar.

//Mattsen
 
Mattsen skrev:
Köp en kamera med fast zoomlins och du slipper dessa bekymmer!
Ärligt talat tror jag att många som köper en DSLR aldrig får behovet av att köpa till andra gluggar.

//Mattsen
Jag har redan en digital kompakt kamera, en Nikon Coolpix 995, men ångrar inte en sekund att jag köpte en D70.
Det är bara statskassan som sätter hinder (och självklart min finansminister, som har varit i 41 år) för att köpa ett nytt objektiv. Men jag skall lura henne, förr eller senare.
Jag kan leva med sensorrengörings eländet (tror jag idag) om inte tillverkaren kan lösa det istället.
/Fred
 
Senast ändrad:
Fred H skrev:
Jag har redan en digital kompakt kamera, en Nikon Coolpix 995, men ångrar inte en sekund att jag köpte en D70.
Det är bara statskassan som sätter hinder (och självklart min finansminister, som har varit i 41 år) för att köpa ett nytt objektiv. Men jag skall lura henne, förr eller senare.
Jag kan leva med sensorrengörings eländet (tror jag idag) om inte tillverkaren kan lösa det istället.
/Fred

Ang. "finansministern"; köp objektivet ändå och ta smällen som en man. Detsamma gäller vid alla inköp av teknisk natur. Avled sedan snabbt uppmärksamheten från buset med något i stil med "hmmm, jag tror vi behöver nya gardiner i köket." Funkar för mig. :) Skulle aldrig fått någonting gjort annars...

Robert,
en man,
en digitalkamera,
50 ljusstakar.

Märks vem som bestämmer hemma hos mig... ;-)
 
Senast ändrad:
Hehehe, vi var gifta i 41 år.
Jag har provat allt.
Långsam hjärntvätt och förberedelser är receptet här, för större investeringar.
För att hålla mig till tråden, just sa till Finansministern: "...hoppsan, jag beställde lite rengöringsmaterial..."
"Varför har du INTE beställt de när du köpte kameran..." kom svaret. Men Cyber har ju inte det jag ville.
Så fungerar det här i "livet" LOL
/Fred

P.S. med kameraköpet (D70) var det så att jag fick "låna ut" min Coolpix 995 till min, mycket fotointresserade äldsta dotter. men det gjorde jag med glädje.
Varför skall jag ha så många kameror?

Roligt att tråden har vänt åt en lite humoristisk riktning.
 
Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Frågan jag ställer er andra, har ni testat tejpmetoden. Så vitt jag kan se så har båda sidor rätt, då ingen verkar ha testat alla metoderna.

Våtrengöring - Provat

Blåsbälg - Provat

Tejp - Knappast, av flera olika anledningar som nämnts i denna tråd. Att man har ren "tur" när man använder en "hempa-svempa" metod är inte samma sak som att den är bra.

Flytspackel eller klarlack för att skydda sensorn - Knappast provat av samma anledningar som "tejp-tjohej"-metoden.

Laminera sensorn - Inte provat även om det låter som ett bra förslag.

Gjuta in kameran i ett block av valspäck - Tja smutsen stannar på utsidan, men blir lite knivigt att använda kameran.

Tar man upp tejp som en bra rengöringsmetod får man ju också tåla att bli ifrågasatt. Det finns som sagt vettiga anledningar till att det INTE står på tejpen att den är lämplig för rengöring av finelektronik. Inget av argumenten om varför det inte är bra, har bemötts överhuvudtaget på ett relevant eller övertygande sätt. Gillar man inte att bli ifrågasatt, då behöver man ju inte ta upp det i ett forum, eller hur?

För min del har priset på tejpen ingen betydelse - Men att inga klisterrester blir kvar har knappast bevisats med god tydlighet.

Men det är ju klart - Jag kan också komma med en massa bra förslag på hur man kan rengöra sin sensor - Jag behöver ju inte ta något ansvar för när folk eventuellt förstör sina kameror. Precis som trådskaparen.

What the heck - 30 grader kolörtvätt av sensorn. Funkar fint, färgerna i bilderna blir mycket bättre efter en sådan behandling.

Men som sagt tråden seglade iväg ganska fort efter det att motivationen till "tejp-Tjohej"-metoden sinat, vilket, i mina ögon, knappast var något seriöst ufall.

Over and Out....
 
Senast ändrad:
Fred H skrev:
Roligt att tråden har vänt åt en lite humoristisk riktning.

stoltz skrev:
Men det är ju klart - Jag kan också komma med en massa bra förslag på hur man kan rengöra sin sensor - Jag behöver ju inte ta något ansvar för när folk eventuellt förstör sina kameror. Precis som trådskaparen.

What the heck - 30 grader kolörtvätt av sensorn. Funkar fint, färgerna i bilderna blir mycket bättre efter en sådan behandling.

Men som sagt tråden seglade iväg ganska fort efter det att motivationen till "tejp-Tjohej"-metoden sinat, vilket, i mina ögon, knappast var något seriöst ufall.

Over and Out....

Man kan lätt konstatera att tråden kovände bort från den humoristiska sidan rätt snabbt...
 
Grimmer skrev:
Man kan lätt konstatera att tråden kovände bort från den humoristiska sidan rätt snabbt...

Yup. Blir liksom inte kul när någon utan humor försöker skämta.

Hur som haver; tänkte bara fråga om någon har erfarenhet utav Olympus ultraljudsrengöringvariant. Funkar den i praktiken eller är det bara en gimmick?

Någon?
 
stoltz skrev:

Tar man upp tejp som en bra rengöringsmetod får man ju också tåla att bli ifrågasatt. Det finns som sagt vettiga anledningar till att det INTE står på tejpen att den är lämplig för rengöring av finelektronik. Inget av argumenten om varför det inte är bra, har bemötts överhuvudtaget på ett relevant eller övertygande sätt. Gillar man inte att bli ifrågasatt, då behöver man ju inte ta upp det i ett forum, eller hur?


Trodde detta var överspelat men tydligen har inte riktigt alla förstått. Lyssna noga nu:

#1 Tejp funkar för mig.
#2 Prova tejp om du vill, annars låt bli.

Hur svårt skall det behöva vara?

För tydlighetens skull kan jag påpeka att det alltså är punkten #2 som gäller för dig. OK?
Kanske är det delmomentet i punkten som gör det lite komplicerat.

Sådär. Allt kristallklart. Kan vi nu koncentrera oss på sensorrengöring istället?
 
Senast ändrad:
Alfisto skrev:
Yup. Blir liksom inte kul när någon utan humor försöker skämta.

Hur som haver; tänkte bara fråga om någon har erfarenhet utav Olympus ultraljudsrengöringvariant. Funkar den i praktiken eller är det bara en gimmick?

Någon?
En granne till mig har just köpt en. Han sålde sin D70 och köpte en Olympus.
Hur effektivt den funkar är för tidigt att säga. Han är optimist, men samtidigt klagade han aldrig om dam på sensorn i sin D70 utan bara blåste ibland med apotekets lilla blåsa. Faktum är att jag inte såg några fläckar varken på hans bilder med D70 eller också på den nya Olympusen. Han fotar mycket (bröllop) och jag är förbannad att jag fick skit på min nyare D70 men inte han.
Däremot han klagade på "fransiga" konturer på sina bilder. När jag kollade de (brukar hjälpa honom med datorn och PS) det visade sig att 5 Mpix från Olympus var så uppenbart sämre än hans tidigare 6,1 Mpixels D70.
Så är det med Olympus, det finns anledning att återkomma med en utvärdering av dess ultraljud rengörare.
För min del blir ingen Olympus och ingen ny kamera av den (humoristiska) anledningen som jag berättat tidigare.
/Fred
 
Fred H skrev:
En granne till mig har just köpt en. Han sålde sin D70 och köpte en Olympus.
Hur effektivt den funkar är för tidigt att säga. Han är optimist, men samtidigt klagade han aldrig om dam på sensorn i sin D70 utan bara blåste ibland med apotekets lilla blåsa. Faktum är att jag inte såg några fläckar varken på hans bilder med D70 eller också på den nya Olympusen. Han fotar mycket (bröllop) och jag är förbannad att jag fick skit på min nyare D70 men inte han.
Däremot han klagade på "fransiga" konturer på sina bilder. När jag kollade de (brukar hjälpa honom med datorn och PS) det visade sig att 5 Mpix från Olympus var så uppenbart sämre än hans tidigare 6,1 Mpixels D70.
Så är det med Olympus, det finns anledning att återkomma med en utvärdering av dess ultraljud rengörare.
För min del blir ingen Olympus och ingen ny kamera av den (humoristiska) anledningen som jag berättat tidigare.
/Fred


OK. Får väl helt enkelt vänta tills fler har haft sin Olympus en längre tid. Skall nog iofs mycket till för att jag skall byta från Canon, men alltid intressant att veta.
 
Alfisto skrev:
OK. Får väl helt enkelt vänta tills fler har haft sin Olympus en längre tid. Skall nog iofs mycket till för att jag skall byta från Canon, men alltid intressant att veta.
Jag blev inte alls imponerad av Olympus. Gluggen har bättre zoom, men det är alles. Med reservation att jag haft den i min hand bara en kort stund och sett bara några bilder.
Jag tror det inte finns någon anledning att byta din Canon 350D till Olympus.
Men, jag vill noga understryka att de är mina egna åsikter och vill inte debatera om detta här just i den här tråden.
/Fred
 
Jag kunde inte låta bli att testa tejp metoden :)
KLOCKRENT !! Så otroligt smidigt och lätt det var att göra, resultatet blev en 100% ren sensor, nu är det slutsvabbat för mig också. Tackar så mycket för tipset Robert !

Kent.
 
Zoso skrev:
Jag kunde inte låta bli att testa tejp metoden :)
KLOCKRENT !! Så otroligt smidigt och lätt det var att göra, resultatet blev en 100% ren sensor, nu är det slutsvabbat för mig också. Tackar så mycket för tipset Robert !

Kent.

Behöver inte tacka. Inte min idé ursprungligen.
Kul att du blev nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.