ANNONS
Annons

Klockren (!) lösning på sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå till det ursprungliga ämnet.

Saxat från http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

6. Scotch Tape - Use the sticky tape to remove unwanted dust.

* Pros: Tape is real cheap.
* Cons: You might get that piece of dust, but what about all that adhesive goo left behind. Not only no, but heck no!

Robert, jag (och flera andra tror jag) får nog tacka för tipset men vi tycker att det finns andra metoder som vi anser är både bättre och säkrare. Ingen hätskhet alltså.:)
 
timofej skrev:
För att återgå till det ursprungliga ämnet.

Saxat från http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

6. Scotch Tape - Use the sticky tape to remove unwanted dust.

* Pros: Tape is real cheap.
* Cons: You might get that piece of dust, but what about all that adhesive goo left behind. Not only no, but heck no!

Robert, jag (och flera andra tror jag) får nog tacka för tipset men vi tycker att det finns andra metoder som vi anser är både bättre och säkrare. Ingen hätskhet alltså.:)


Det är lugnt. Alla blir saliga på sin tro. Men så länge jag inte drabbas av klisterester som syns på fotona så vet jag vilken metod jag kommer använda även i fortsättningen, oavsett vad din länk påstår (som pga av ett märkligt sammanträffande är en hemsida för en återförsäljare av lösningsmedelsprodukter... hmmm, undrar vilken lösning de förespråkar...) Jag misstänker dessutom att klisterrester bara uppstår om man drar av tejpen för fort. Ungefär som skattemärket på bilen. Luuuugnt och försiktigt skall man gå tillväga. :)

Som motvikt till alla pro-lösningsmedelsanhängare avslutar jag med denna länken: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00D8S6 Smetig hinna över sensorn låter inte särskilt läckert... Går dock säkert bort med tejp. *skratt* Kan även informera om att Canon själva undviker "blöta" rengöringsmetoder utom i riktigt svåra fall.
 
Senast ändrad:
Har använt apotekssprit och tops.
Resultat: Hjärtflimmer och sjukt mycket mer damm efter topsen, samt torkfläckar efter spriten

Har använt tryckluft.
Resultat: Mindre hjärtinfarkt. Fick vätska ur burken som satte sig på sensorn i form av klet.

Har använt Hama luftbälg.
Resultat: Fått bort dammpartiklar som inte suttit fast (numera alltid min förstahandslösning).

Har använt Pec Pads, Eclipssprit och en spatel.
Resultat: Jag fick bort gegget trycklyften lämnat efter sig samt resterna från topsen och torkfläckarna. (Detta är numera min andrahandslösning. Den tar ju lite mer tid än blåsbälgen).

Har använt MÅNGA meter tejp av märket Scotch Magic (dock endast till att tejpa med) då vi arkitekter faktisk brukar denna fantastiska produkt väldigt flitig. Jag skulle dock vilja säga att en tejp alldrig kan vara 100% säker. Något litet kan ha hänt just din tejprulle och när du står där med tejprester på din sensor så är det nog ganska kört. Du får förmodligen byta hela skyddsfilmen som sitter framför sensorn för tejpresterna löser du inte upp i första laget.

Vad gäller att man skulle få en mjölkig film över sensorns med pads och eclips så är det så att ibland behöver man rengöra ett par tre gånger för att det ska bli helt rent. Men det beror inte på att man tillfört skít när man rengjort utan på att skiten som fanns där från början börjar lösas upp. Så var fallet t ex efter min tryckluftsincident.

Jag rekomenderar http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm för inköp av pads och eclips.

En tanke angående tejpen bara... om metoden nu är så bra, varför marknadsför inte Scotch den själva? Vore den inte intresserade av en ny mångmiljonmarknad?
 
Alfisto skrev:
... oavsett vad din länk påstår (som pga av ett märkligt sammanträffande är en hemsida för en återförsäljare av lösningsmedelsprodukter... hmmm, undrar vilken lösning de förespråkar...)

Jag vet inte varifrån du fick det men på deras "About us" sida står det att sidan sponsras av "Fargo Enterprises, ..., has been in the camera repair industry since 1980".

Hehe, de borde nog vara intresserade att folk tar sönder sina kameror? Därför avråder de från användning av tejp för att det är en så säker metod att de kan bli utan jobb, eller hur? ;-)
 
Att folk kan bråka så över något så trivialt.

Jag kan stoltsera med den billigaste metoden.

Jag har hittils bara haft ett dammkorn som syntes på en bild, jag använde munnen för att ta bort det och sedan dess har jag aldrig haft något störande damm på min sensor. Man andas in luft, och håller kvar den i munnen, sedan släpper man ut den genom läpparna mot sensorn. Ät inte kakor innan, det kan ge en motsatt effekt.

I övrigt tycker jag Roberts metod låter som en bra idé. Fotopenslar brukar oftast skillja sig noll procent mot vanliga måleripenslar som jag använder i skolan så jag lär ju inte betala hundralappar för något sådant.
 
Om man blåser med munnen så kommer det nog med saliv antar jag, dock rör det sig säkert om så små mängder att de inte syns.

Jag använder en blåsbälg, och hur jag vet att dammet far ut och inte virvlar omkring?

Enkelt, jag blåser, väntar ett tag, fotar å ser om dammet är kvar, är det det fortsätter jag att blåsa..
 
Jonsjoberg skrev:
Om man blåser med munnen så kommer det nog med saliv antar jag, dock rör det sig säkert om så små mängder att de inte syns.

Jag använder en blåsbälg, och hur jag vet att dammet far ut och inte virvlar omkring?

Enkelt, jag blåser, väntar ett tag, fotar å ser om dammet är kvar, är det det fortsätter jag att blåsa..

Det beror på om du har torra läppar eller inte, jag såg inget saliv. Enkelt att kolla genom att hålla kameran nära en lampa eller något så det speglar sig i sensorn. Sen så tror jag inte salivet typ sätter sig och ger fläckar om det nu kommer på sensorn. Munnen är trots allt ren av sig själv.
 
munblås..

Läste en artikel om en fotograf ute på jobb, som under stress fick för sig att blåsa rent sensorn men glömde att han hade snus under läppen...det ordnade sig visst till sist men det kunde ha gått fullständigt åt h-e.Han fick lägga lång tid på att tvätta snusfläckar från sensorn.Själv förordar jag i första hand hama blåsbälg med långa pipen och i andra hand aukt.verkstad.
och viktigast av allt när man uppgraderar,rengör ccd etc. INTE stressa,eller börja fixa med sånt som kräver koncentration när man är gristrött mellan 02.00 å gryningen för det är då som misstagen sker...
 
Clouseau skrev:
Har använt apotekssprit och tops.
Resultat: Hjärtflimmer och sjukt mycket mer damm efter topsen, samt torkfläckar efter spriten

1.Har använt tryckluft.
Resultat: Mindre hjärtinfarkt. Fick vätska ur burken som satte sig på sensorn i form av klet.

2.Har använt Hama luftbälg.
Resultat: Fått bort dammpartiklar som inte suttit fast (numera alltid min förstahandslösning).

3.Har använt Pec Pads, Eclipssprit och en spatel.
Resultat: Jag fick bort gegget trycklyften lämnat efter sig samt resterna från topsen och torkfläckarna. (Detta är numera min andrahandslösning. Den tar ju lite mer tid än blåsbälgen).

4.Har använt MÅNGA meter tejp av märket Scotch Magic (dock endast till att tejpa med) då vi arkitekter faktisk brukar denna fantastiska produkt väldigt flitig. Jag skulle dock vilja säga att en tejp alldrig kan vara 100% säker. Något litet kan ha hänt just din tejprulle och när du står där med tejprester på din sensor så är det nog ganska kört. Du får förmodligen byta hela skyddsfilmen som sitter framför sensorn för tejpresterna löser du inte upp i första laget.

5.Vad gäller att man skulle få en mjölkig film över sensorns med pads och eclips så är det så att ibland behöver man rengöra ett par tre gånger för att det ska bli helt rent. Men det beror inte på att man tillfört skít när man rengjort utan på att skiten som fanns där från början börjar lösas upp. Så var fallet t ex efter min tryckluftsincident.

6.Jag rekomenderar http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm för inköp av pads och eclips.

En tanke angående tejpen bara... om metoden nu är så bra, varför marknadsför inte Scotch den själva? Vore den inte intresserade av en ny mångmiljonmarknad?
Jag tog mig friheten att nummrera ditt inlägg här ovan, för referens.

2. Jag lyckades få EN prick mitt på sensorn just med Hama-bälg, som nu sitter fast. Jag lärde mig att först kolla bälgen sen inte blåsa som en galning (och som jag gjorde).

3. Återstår våtmetoden. Jag börjar tro på den, men inte provat än.

4. Ne' men hejsan broder. Men jag är byggnadskonstruktör (har varit, numera pansis) och vi har "träffats" innan på ett "blixtmöte" (SB-600 menar jag).
Jag själv kommer ihåg hur ofta jag har rengjort med bensin de limremsorna efter Scotch tejp på mitt ritbordsmatta efter ett tag, när all grafitpulver fastnade på ställen där tejpbitar satt. De syntes inte ett par dagar efter man har rivit av tejpen. Men sedan. Jag blev glad när vi fick AutoCad, inga fler tejpande *skratt*

5.Amen. Det är också min tanke. Med tiden efter flera rengöringar försvinner stressen. Bara inte slarven tar över. :)

6.Jag funderade på att köpa via din länk, men sedan hittade jag billigare här:
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=&product_id=3293
och här:
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=&product_id=3295
förutsättningen är att man gör sina egna spatlar.
/Fred
 
Senast ändrad:
He he... ja det var över ett år sedan jag köpte hos microtools och på den tiden fanns prylarna inte ens i Sverige annat än som färdiga engångsspatlar med duk för cirka 100kr styck (finns fortfarande och måste vara världens minst prisvärda alternativ).

Jag glömde innan metoden med att blåsa med munnen. För gissa vad, jag har provat den med!
Resultat: Varierande... Vid något tillfälle har det funkat. Vid andra tillfällen har det blivit salivfläckar som torkar långsamt och lämnar torkfläckar. Det värsta är när man inte får bort dammet och det bildas fukt runt det istället pga av utandningsluften. Då hjälper fukten till att fästa dammet ännu hårdare mot sensorn. Inte bra...
Men mycket skador, fläckar och damm syns inte förrän man fotar mot en ren yta (helst en blå himmel) med största möjliga bändartal och fokus på oändligt. Som referens kolla den här killens två testbilder.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=524694#post524694
 
Clouseau skrev:
Har använt apotekssprit och tops.
Resultat: Hjärtflimmer och sjukt mycket mer damm efter topsen, samt torkfläckar efter spriten

Har använt tryckluft.
Resultat: Mindre hjärtinfarkt. Fick vätska ur burken som satte sig på sensorn i form av klet.

Har använt Hama luftbälg.
Resultat: Fått bort dammpartiklar som inte suttit fast (numera alltid min förstahandslösning).

Har använt Pec Pads, Eclipssprit och en spatel.
Resultat: Jag fick bort gegget trycklyften lämnat efter sig samt resterna från topsen och torkfläckarna. (Detta är numera min andrahandslösning. Den tar ju lite mer tid än blåsbälgen).

Har använt MÅNGA meter tejp av märket Scotch Magic (dock endast till att tejpa med) då vi arkitekter faktisk brukar denna fantastiska produkt väldigt flitig. Jag skulle dock vilja säga att en tejp alldrig kan vara 100% säker. Något litet kan ha hänt just din tejprulle och när du står där med tejprester på din sensor så är det nog ganska kört. Du får förmodligen byta hela skyddsfilmen som sitter framför sensorn för tejpresterna löser du inte upp i första laget.

Vad gäller att man skulle få en mjölkig film över sensorns med pads och eclips så är det så att ibland behöver man rengöra ett par tre gånger för att det ska bli helt rent. Men det beror inte på att man tillfört skít när man rengjort utan på att skiten som fanns där från början börjar lösas upp. Så var fallet t ex efter min tryckluftsincident.

Jag rekomenderar http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm för inköp av pads och eclips.

En tanke angående tejpen bara... om metoden nu är så bra, varför marknadsför inte Scotch den själva? Vore den inte intresserade av en ny mångmiljonmarknad?

I ärlighetens namn kan du inte påstå att våtmetoder är 100% säkra heller. Efter att du tagit ut spateln/rengöringsduken etc ur förpackningen kan du lätt få partiklar på grejerna som sedan repar. Tycker ärligt talat att hela den här diskussionen urartat. En hel hög förståsigpåare som uttalar sig utan att ens ha testat och som dessutom jämför äpplen med päron. Visst, låter du gammal tejp sitta på en vecka så lär det finnas rester kvar. Katten lär även hunnit spy en hårboll in i kamerahuset på den tiden.

Skämt åsido; mycket av diskussionen har cirkulerat kring fenomenet "klisterrester". Well, om nu problemet med klisterrester vore så stort så borde min CMOS-sensor vara fullständigt igensmetad nu, och det är den inte. Tvärtom så är den fullständigt ren och levererar finfina bilder. Visst kollar man med mikroskop så kanske man kan hitta en hel civilisation med mikroorganismer, men så länge de inte sträcker upp tentaklerna och gör v-tecknet på mina foton så låter jag dom vara.

Enklast är att testa själv med en bit Magic-tejp på närmsta fönsterruta.

Hur som helst. Detta blir mitt sista inlägg i den här debatten. Jag tjänar inget på att försöka "konvertera" folk till en särskild metod. Jag är nöjd med mitt rengöringsresultat och jag sparar en massa pengar som jag tänker lägga på ett nytt kamerahus om två-tre år.

So long!
 
Förslag...

Admin, finns det möjlighet att lägga till en ny rubrik direkt i forumlistan, typ "Sensorrengöring".

Det börjar bli många trådar nu. Fast det är kul att Nikon- och Canonfreaks ibland kan ha samma åsikt...;)
 
"I ärlighetens namn kan du inte påstå att våtmetoder är 100% säkra heller. Efter att du tagit ut spateln/rengöringsduken etc ur förpackningen kan du lätt få partiklar på grejerna som sedan repar."

Jag tror inte seriöst att något som flyger omkring i ett vindstilla rum har någon större potential att repa en bit glas som med all sannolikhet är av bättre kvalité och har hårdgjorts. Jag har inte för övrigt inte någonstans sagt att våtrengöring är 100% säkert men jag skulle aldrig rekomendera tejpvarianten för jag vet att tejp är nyckfullt.

"Jag är nöjd med mitt rengöringsresultat och jag sparar en massa pengar som jag tänker lägga på ett nytt kamerahus om två-tre år."

Jag har betalt ca300kr för mina rengöringsprylar och de kommer mad all sannolikhet räcka i många år. På den tiden köper du kanske fem rullar tejp så jag får helt enkelt vara beredd att hosta upp 200 ej ihopsparade kronor nästa gånga jag slantar upp sisådär en 16000kr ett nytt hus.

Men ärligt, varför rekomenderar inte Scotch sin tejp till sensorrengöring? Det borde finnas miljoner och åter miljoner att hämta på den marknaden!
 
Alfisto skrev:
Hur som helst. Detta blir mitt sista inlägg i den här debatten. Jag tjänar inget på att försöka "konvertera" folk till en särskild metod. Jag är nöjd med mitt rengöringsresultat och jag sparar en massa pengar som jag tänker lägga på ett nytt kamerahus om två-tre år.
Det kan vara så att din tejpmetod är den bästa av alla metoder; inget är ju 100% säkert här i världen. Men att anföra kostnadskriteriet gentemot våtrengöring är nog att ta i lite. Två PecPad, några droppar Eclipse och en hemmagjord spatel ligger på i storleksordningen 1:-/rengöring. Man får nog spara länge, om man skall köpa ett kamerahus för de pengarna.
 
jorgene skrev:
Det kan vara så att din tejpmetod är den bästa av alla metoder; inget är ju 100% säkert här i världen. Men att anföra kostnadskriteriet gentemot våtrengöring är nog att ta i lite. Två PecPad, några droppar Eclipse och en hemmagjord spatel ligger på i storleksordningen 1:-/rengöring. Man får nog spara länge, om man skall köpa ett kamerahus för de pengarna.

En sista sista kommentar. ;-) Kostnadsbesparingen som jag syftade på var jämfört med vad det kostar att lämna in kameran för rengöring varannan månad. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hosta upp upp till 1000 :- för en våtrengöringsvariant om jag var övertygad om resultatet skulle vara mycket bättre än tejpvarianten. Kruxet är bara att tejp har fungerat flawless för mig och då känns det mycket omotiverat. Varför köpa en sittlösning när en stol duger?...
 
Alfisto skrev:
Du har alldeles rätt. Mobildisplayen i plast är mycket ömtåligare än glasskivan framför CMOS-sensorn..

Så du menar att din mobiltelefon inte kan avändas om du repar den eller får klisterrester på den? Har du dessutom betalat 12-35 kkr för din mobiltelefon?

Med andra ord är en felfri sensor utan klisterrester mer kritiskt för kamerans funktion och förmåga att leverera lämplig teknisk kvalité. Skiljer sig en hel del från din telefondisplays syfte. Jag själv är inte lika rädd om min kameradisplay som jag är om min sensor.

Men om din metod är bra, så finns det ju all idé att kontakta Canon, dom kanske vill föra in metoden i sina manualer?
 
Senast ändrad:
Alfisto skrev:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hosta upp upp till 1000 :- för en våtrengöringsvariant om jag var övertygad om resultatet skulle vara mycket bättre än tejpvarianten.

Har du provat någon våtrengöring? Det är nog svårt att övertyga sig själva om man inte har provat.
 
Frågan jag ställer er andra, har ni testat tejpmetoden. Så vitt jag kan se så har båda sidor rätt, då ingen verkar ha testat alla metoderna.
 
stoltz skrev:
Har du provat någon våtrengöring? Det är nog svårt att övertyga sig själva om man inte har provat.

Hihi, helt omöjligt att låta bli att kommentera i detta forum. :)

OK, sätt dig in i min situation; min sensor är HELT dammfri för tillfället eftersom jag nyligen körde tejpmetoden på den.

Varför skall jag då gå och köpa rengöringsutrustning för 300 :-?

Jag kan i vart fall inte motivera detta inköp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.