Annons

klickkåt å så försvann rättigheterna till KODAK.COM (bild copyright)

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
en natt när jag borde ha sovit istället för att surfa, hamnade jag på kodak.com och tyckte att "picture of the day" lät lite kwl. kommer inte ihåg xakt vilken bild det var som jag skickade in mer än att det är en karnevalsbild från Brasil. OCH NU de har nu valt att visa min bild den 31/12! som en "festiv avslutning" på året, på en bildskärm i downtown Manhattan.

himla roligt kanske man kan tycka tills jag läste det filstilta som jag naturligtvis INTE gjorde när jag anmälde bilden.

...
"I hereby grant Kodak, and others with Kodak's consent, the right to to copy, distribute, publish, display and otherwise use the photo and text for purposes of the Picture of the Day program or for any advertising or publicity on behalf of the program or similar future programs.

I agree that the photo and text may be cropped, edited, electronically manipulated or otherwise altered, and that whether the photograph is used is entirely for Kodak to decide."
...

jag SKITER i publiciten (som egentligen = 0). allt jag egentligen vill är att få tillbax min lilla fina bild från MONSTRET KODAK. att de är amerikaner gör inte saken bättre för mig...
hur kört är kört i det här fallet? vad är mardrömsscenariot? finns det grader i helvetet? är det dags för det sura äpplet eller är en bild inte hela bilden?

(pz - vill dock understrycka att i tider som dessa och alltid annars för den delen, så betyder min bild INGENTING - saker är endast det, saker!)


: m som i FUJI4EVER
 
zerihoun skrev:

jag SKITER i publiciten (som egentligen = 0). allt jag egentligen vill är att få tillbax min lilla fina bild från MONSTRET KODAK. att de är amerikaner gör inte saken bättre för mig...

Alltså, skickar man in en bild till kodak så får man ju vara beredd på att bilden också kan komma att visas. Vad är annars vitsen med hela grejjen?
När du skickade bilden måste väl det aktuella scenariot inte varit helt oväntat.

Är man väldigt mån om rättigheten till sina bilder så skall man vara försiktig med att skicka bilden till blandat löst folk, såsom stora multinationella filmtillverkare...

Själv hade jag nog blivit superglad om man visat nån bild som jag tagit, att den visas är ju ett bevis på att du lyckats. (Med ett "Kodak-moment":)
//
 
Det verkar som att du är rökt. Genom att du har klickat så har du också accepterat villkoren som du beskriver.

Jag kollade på deras sida och det verkar som att de anser att publiceringen är den "belöning" man får samt att "högsta vinsten" är att få bilden visad offentligt på Times Square på nyårsafton.

De publicerar dock fotografens namn också, så lite värde kan det ju vara. Att ha sitt namn på något som ett stort företag som Kodak erkänner som en bra bild skulle åtminstone jag tycka var kul. Men alla kanske inte vill bli förknippade med dem förstås.

/Tomasz
 
Det finns ett uttryck som lyder "There Aint No Such Thing As A Free Lunch"..

Men se det positiva från och med nu vet du ju att det lönar sig att glutta lite på det finstilta också. =)
 
zerihoun skrev:

jag SKITER i publiciten (som egentligen = 0). allt jag egentligen vill är att få tillbax min lilla fina bild från MONSTRET KODAK. att de är amerikaner gör inte saken bättre för mig...
Om du nu ogillar Kodak i allmänhet och "amerikaner" i synnerhet (vilka förresten, nord, syd, central eller alla?) varför ger du då bort dina bilder till dem? Om du nu verkligen tycker så ILLA om MONSTRET KODAK vad i h-e hade du då alls på deras hemsida att göra?

Ojoj, vad det var synd om dig då...
 
Som jag läser den där texten så gav du ju bara Kodak rättigheterna att använda bilden för "Picture of the Day" och liknande framtida program.

Du har inte gett Kodak exklusiva, fullständiga rättigheter. Bilden är fortfarande din att förfoga över.
 
klickkåt / kodak moment!

Megapolare skrev:

När du skickade bilden måste väl det aktuella scenariot inte varit helt oväntat.
//

eeeh. klart jag ville och visste att bilden skulle visas IFALL de valde min bild, annars hade jag ju inte skickat in bilden för någonstans hoppades jag ju att de skulle välja min bild. enklare än så är det inte!

HELA GREJEN är att jag helt, vilket e mitt misstag, missade det där med att de ÄGER min bild from publicerings tillfället. på andra STORA multinationella film/kameratillverkande sidor har den en helt annan approach till rättigheterna.

men som sagt, en höna gör inte hela fotbollslaget och jag bär hundhuvudet pga min klickkåta slapphet. väckaklockan ringde lite sent hemma hos mig och det e med en vis tonårssurhet som jag "glädjs" åt mitt "kodak moment"...


:m som i T-MAX
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår, men på vilket sätt äger de din bild?

Du har gett dem fria publiceringsrättigheter i enlighet med det avtal du ingått med dem - varken mera eller mindre.
 
Re: klickkåt å så synd det e om mig... voine voine

tormig skrev:
Om du nu ogillar Kodak i allmänhet och "amerikaner" i synnerhet (vilka förresten, nord, syd, central eller alla?) varför ger du då bort dina bilder till dem? Om du nu verkligen tycker så ILLA om MONSTRET KODAK vad i h-e hade du då alls på deras hemsida att göra?

Ojoj, vad det var synd om dig då...


ojoj, satte du något i halsen eller?
nu e det så att jag mycket riktigt ogillar företaget KODAK men använder deras filmer ,speciellt de sv/v. kvalificerar det mig nog? ibland halkar jag in på AFTONBLADET.se som jag aldrig köper när jag egentligen är en DN fan och prenumerant. sån är jag!. sue me vet ja!
ang. amerikaner så "ogillar" jag nordamerikaner, tack för att du frågade om vilka då skillnaden e gigantisk! och som jag upplevde det hela i mitt klick ögonblick så "gav" jag inte bort min bild till företaget att disponera som de vill när jag egentligen gjorde det för att jag missade att kolla terms & copyright. blottade min oförsiktigthet där och här iom denna tråden.

så visst är det JÄTTESYND synd om lilla publiceringskåta mig och gud förbjude ifall du skulle känna sympati med mig men spotta kan du väl göra i en kopp nära dig? tack...

...ändå för att du tog lite lite av din tid i ditt liv och la det på något som berör mig. sånt gör oss och världen finare.



: m som i ojoj
 
Senast ändrad:
Vad jag förstått av det lilla man läst här på FS, så brukar inte kontrakt där man tar över någons rättigheter i all evighet hålla i rätten. Kan ha varit nåt annat sammanhang. Funkar säkert i USA.

(verkar vara en sån natt när jag borde sova istället för att sitta o surfa)
 
LeadHead skrev:
Som jag läser den där texten så gav du ju bara Kodak rättigheterna att använda bilden för "Picture of the Day" och liknande framtida program.

Du har inte gett Kodak exklusiva, fullständiga rättigheter. Bilden är fortfarande din att förfoga över.


erik, du har helt rätt i att jag fortfarande äger min bild. men de har rätt till bilden.

den delen som stör mig är att kodak el. av de godkända företag el. framtida kodak företag kan använda bilden helt fritt att för "purposes of the Picture of the Day program or for any advertising or publicity on behalf of the program or similar future programs" el att "the photo and text may be cropped, edited, electronically manipulated or otherwise altered, and that whether the photograph is used is entirely for Kodak to decide".

å andra sidan, så tror jag inte att de kommer att använda bilden till storslagna kampanjer utan mer att den hamnar i någon databas.

: m som i midnatt råder
 
There Aint No Such Thing As A Free Lunch"..

Johan Okker skrev:
Det finns ett uttryck som lyder "There Aint No Such Thing As A Free Lunch"..

Men se det positiva från och med nu vet du ju att det lönar sig att glutta lite på det finstilta också. =)


det där med gratisluncher är en sanning som mår gott att alltid befinna sig i dagsljus! och tack för att du tog upp det positiva i det hela - det finstilta kommer aldrig att undgå mig igen.

tack-i-tack!

: m som i dagens
 
Men får du verkligen ingenting?

Om du är artig och startar en dialog med dem? Frågar dem om det är möjligt att...(här harklar du dig lite)...i alla fall få lite film så du kan fortsätta plåta (tex).

-Eller att de bjuder på resa till NY nu när du inte bor där, så du kan få se din bild (även om du nu inte gillar Nord Amerikaner, köp objektiv där då istället)

Tycker liknande fall brukar ha iaf blygsam vinstsumma/produkt med utöver äran att bli publicerad.

Mvh

Tobias
 
Dagen historielektion

Tydligen så kommer detta uttryck från depressionens USA. I samband med depressionen så blev det vanligt att resturanger erbjöd gratis lunch men tog betalt för drycken istället. Och drickat blev lika dyrt som en normal lunch:). Jag vet inte om detta är sant, men hörde det i ett TV program strax innan jul.



--jalle

Johan Okker skrev:
Det finns ett uttryck som lyder "There Aint No Such Thing As A Free Lunch"..

Men se det positiva från och med nu vet du ju att det lönar sig att glutta lite på det finstilta också. =)
 
Jisses sicka överreaktioner man stötte på i denna tråd. Tona ner er lite? På internet får man tänka på hur man skriver.

Till trådstartaren,
Var glad istället för att du fått ett erkännande av ett stort bolag och att din bild skall visas på Manhattan. Se inte det negativa i det - du äger ju fortfarande bilden och får göra vad du vill med den. Du har ju bara gett Kodak rätten till att manipulera den etc. Du får ju faktiskt skylla dig själv för att du inte läst ordentligt, det är inget du kan skylla Kodak för. Så se det positiva istället! Om detta är det största "problem" du har just nu så är det väl kanon?

/Karin
 
KODAK.com barter

T-Max 400 skrev:
Men får du verkligen ingenting?

Mvh

Tobias

vill inte ha någon ersättning eftersom det är en klassisk "barter" - stora feta KODAK får en bild till hemsidan och på times square att visa och lilla jag kan säga att jag minsann har haft en bild publicerad av feta KODAK.
slutresultat = 1-1.
(men så får de ju lite mer iom terms&conditions = 3-1)

ifall jag skulle få/vinna en resa till NEW YORK skulle jag ge bort den. USA tråkar ut mig totalt som land och kultur. det ger mig ingenting förutom då aningens billigare kamera prylar.
tjoflöjt!

: mvh
 
snysop skrev:
Jisses sicka överreaktioner man stötte på i denna tråd. Tona ner er lite? På internet får man tänka på hur man skriver.

Du får ju faktiskt skylla dig själv för att du inte läst ordentligt, det är inget du kan skylla Kodak för. Så se det positiva istället! Om detta är det största "problem" du har just nu så är det väl kanon?

/Karin


jag skyller mig själv! mitt slarv, min lathet och min ånger.
jag tror inte heller att kodak kommer att använda min lilla sketna bild till något. mitt inlägg handlade mer om min känsla av att STORA kodak har rätt till min bild och hur jag upplever det negativt oavsett publiceringen.

men när allt kommer omkring, och det gör det ju alltid, så är det bara en halvtaskig fångat ögonblick i en stor pulserande värld med värre, bättre och finare ögonblick.

ang. överhettningen så är det mitt fel eftersom jag INTE öppnade tråden för att söka sympati el. flasha utan för att få råd/perspektiv och höra andras erfarenheter. men det misslyckades jag lite med samtidigt som jag inte tar vilken sur skit som helst.

mitt största problem nu heter NYÅR! men det är en annan tråd i ett annat forum...


: maria
 
Re: KODAK.com barter

zerihoun skrev:
ifall jag skulle få/vinna en resa till NEW YORK skulle jag ge bort den. USA tråkar ut mig totalt som land och kultur. det ger mig ingenting förutom då aningens billigare kamera prylar.
tjoflöjt!
Wow! Här var det drag.

Om du får en resa så ge den till mig. Har svårt att tänka mig att det finns något ställe i världen som ger ingenting. Isåfall är man inte tillräckligt resvan. Tråkiga ställen kräver bara mer av resenären. ;-)

/m
 
Och vad gäller orginaltopic. Surt, men se det som ett bra betyg. Det enda du egentligen förlorar är att kodak kan publicera bilden utan att du får någa pengar.

Positivt: Du kan kalla dig för Kodak-moment-fotograf. Det är inte alla som kan det.
 
Re: Re: KODAK.com barter / u go me stay!

marma skrev:
Wow! Här var det drag.

Om du får en resa så ge den till mig. Har svårt att tänka mig att det finns något ställe i världen som ger ingenting. Isåfall är man inte tillräckligt resvan. Tråkiga ställen kräver bara mer av resenären. ;-)

/m


hehehe...
är det något som jag är så är det just RESVAN. just varit ute i 20 mån och drar snart igen för att spendera hela våren i afrika. ang. min syn att usa inte ger mig något så har det med att jag e så trött på ytligheten, skrytheten och alla lögner som jag förknippar med USA. förresten är världen så pass mycket större, finare, vackrare och verkligare än just... USA! så tycker jag. tjoflöjt!

martin, LOVAR att ifall jag av någon anledning skulle vinna/få/komma över en resa till USA så ska du få den. mot att du fotar "ställen som kräver mer av resenären". deal?

:)

: m som i sydamerika
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.