Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarälven

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Finns det någon här som vet var man ska åka för att få en vin vy över klarälven?
Föslagsvis någon höjd någonstans där man kan blicka ut över klarälven. Gärna med skog runtomkring :)

Om det finns i Värmland är det ingen nackdel :)
/andreas

ok. Jag bor i västra värmland men är ändå inte så känt här. Dessutom är jag absolut inte känd med klarälven så jag slängde ut en fråga här :)

branäs alltså. Kommer man enkelt upp på nån höjd där så man ser ut över landskapet? Eller är det skidor och lift som gäller? :)

ok. Jag bor i västra värmland men är ändå inte så känt här. Dessutom är jag absolut inte känd med klarälven så jag slängde ut en fråga här :)

branäs alltså. Kommer man enkelt upp på nån höjd där så man ser ut över landskapet? Eller är det skidor och lift som gäller? :)

Det går bilväg till baksidan av berget. Därifrån är det några minuters rätt brant promenad upp.

Men jag tror att gondolen går på sommaren också, ring och kolla!

Per.

Endast Värmland värmländsk Klarälv har :)
I Sverige heter den Vänern och i Norge Trysilelva.

Tipset på Branäs är ett av de bättre.
Ett sätt att ta sig ut i skogen i Branäs är att tala med Lillens skotersafari.
http://www.varmland.se/arrangement/22607

Annars har du en vacker helgutflykt om du börjar i Karlstad och åker Riksväg 62 norrut.
Från Deje och norrut ändå upp till Höljes följs väg och älv åt mer eller mindre hela tiden.
Dalen från Ekshärad och uppåt förbi Sysslebäck är min favoritdel där det aldrig saknas fototillfällen. Glöm inte bort att ta en titt från alla broarna tvärs älven.
Där har du ofta höjden över landskapet gratis.
På nervägen kan du köra av ner mot Torsby istället och bege dig upp på Tossebergsklätten. Där har du fina vyer :)

Tack alla för bra tips. Tänkte det kunde va fint att fånga lite höstfärger längs älven. Jag har nog inte tänkt vara borta mer än en eftermiddag och kväll så det blir ingen längre tur.

Förutom Branäsberget som jag verkligen kan rekommendera har jag också hört att utsikten från Granberget är magnifik. Jag har dock inte varit där själv.

När det gäller Branäsberget kan du köra bil till toppen via "baksidan" och den vägen lämnar dalgången strax norr om Likenäs fast alltså på västra sidan älven. Väl på toppen kan du få fin utsikt vid kabinbanans toppstation, men också om du följer berget norrut uppe på kanten så att säga.

Sant! Men det är långt till Klarälven!

Per.

Ja, det försvann där i texten min att man är en bit frå Klarälven.
Utsikten över Övre Fryken är inte kattskit det heller :)

Vägen in bakom Branäsbacken har jag något minne av. Kommer man inte rätt ut på en vägbom som mynnar rakt ut i luften (i stort sett) ovanför Klarälven?
Det måste i så fall vara norr om backen...
Sist jag var där var det minus tjugo och vi hade åkt från Medskogen via Letten per skoter. Kameran var minst sagt frostnupen efter resan i toppboxen och vägrade göra tjänst.

Det är andlöst vackert däruppe.
Google Earth med lite äkta natur nu en stund innan bingen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar