ANNONS
Annons

Klädsel som bröllopsfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej du nu har nog din farsa försökt lura i dig något!

Det är dagsens sanning, och slipsen satt på Victor Hasselblad själv.

Det hände när han var i USA för att visa upp den första 1600F år 1948. Den hade en skrällig ridåslutare av tunn rostfri, korrugerad folie, och den käkade upp slipsen...

Han klippte av slipsen och lyckades lirka ut resterna före presskonferensen....

Skor

Ha mjuk sula på skorna så att du kan röra dig fritt utan att låta.
Jag fotade några vänners bröllop för ett par år sedan och alla kunde höra vart i kyrkan jag befann mig. Väldigt pinsamt.

Vit skjorta, svarta byxor funkar alltid! Fotoväst hade ju varit praktiskt men men....
Ombyte med är bra, inget kul å skitna ned sig av misstag och inte kunna byta.
Liten filt är bra när du ligger på mage utomhus eller inne.
Liksom en portabel köksstege, kommer alltid till användning :)

Sorry OT.. Nu var det ju klädseln, att smälta in är rätt ok, men trots allt är ju bilderna viktigast i slutändan.

Sorry OT.. Nu var det ju klädseln, att smälta in är rätt ok, men trots allt är ju bilderna viktigast i slutändan.
Nja, jag tror faktiskt bröllopet är viktigare än bilderna. Så det handlar, precis som du säger, om att smälta in. Dvs vara klädd så att man inte väcker onödig uppmärksamhet. Vad det innebär beror förstås på vad det är för typ av bröllop. Kanske ska man diskutera klädseln med kunden.

Jag vill framför allt att vara klädd så att det inte finns risk att förväxlas med att vara gäst, så lite att sticka ut ändå. Skapar mycket bättre arbetsmiljö för mig, jag tillåts att vara en outsider och inte störd med en massa kallprat. Gäller naturligtvis att hitta rätt balans i klädseln, varierar med olika bröllop. I huvudsak aldrig slips eller kavaj, men snygga byxor o skjorta är ok. Jag använder bara fotoväst vid bröllop, gillar det inte annars. Och då inte av praktiska skäl för utrustningen, utan bara för att jag gör en tydlig markering att jag är "fotograf".

Återigen tycker jag nog att bröllopsparets och deras gästers upplevelse är viktigare än bilderna och fotografens "arbetsmiljö". Personligen skulle jag verkligen inte vilja ha en figur som går omkring i fotoväst på mitt bröllop. Men andra kan givetvis ha en annan uppfattning, så det bästa rådet är nog fortfarande att rådgöra med kunden.

Återigen tycker jag nog att bröllopsparets och deras gästers upplevelse är viktigare än bilderna och fotografens "arbetsmiljö". Personligen skulle jag verkligen inte vilja ha en figur som går omkring i fotoväst på mitt bröllop. Men andra kan givetvis ha en annan uppfattning, så det bästa rådet är nog fortfarande att rådgöra med kunden.

Jag håller med Erland.

Utgångspunkten på ett bröllop är att visa respekt för brudparet och gästerna. När man fotar ett bröllop klär man sig som om man vore en gäst. Sedan är det givetvis så att man måste kunna arbeta också, men är man professionell så har man omdöme att själv avgöra hur man agerar.

Bilderna är viktiga, men precis som Erland skriver är bröllopet viktigast. Därför är det en självklarhet att prata med brudparet och fråga dem hur de vill ha det. De berättar vilka kläder de förväntar sig att man har som fotograf, och var de tycker det är okej att fotografen befinner sig under bröllopet.

Jag träffar alltid brudparen innan och kollar hur de vill ha det. Om jag inte gjorde det skulle mina bröllopsuppdrag vara oerhört svåra att genomföra. Framför allt skulle jag inte få några nya uppdrag om missnöjda brudpar pratade om mig som fotografen som störde hela bröllopet. :)

Aha,,

Det är dagsens sanning, och slipsen satt på Victor Hasselblad själv.

Det hände när han var i USA för att visa upp den första 1600F år 1948. Den hade en skrällig ridåslutare av tunn rostfri, korrugerad folie, och den käkade upp slipsen...

Han klippte av slipsen och lyckades lirka ut resterna före presskonferensen....

Det är därför man kan köpa en slipsklämma med hasselbladsemblem på :)))

Nu beror det sig nog också på vad man menar med att fota bröllop. Pratar man om bilder i kyrkan under vigseln, då skulle jag säga att fotoväst är definitivt inte okej, då handlar det om att smälta in och inte sticka ut på något sätt varken till utseende eller ljud, diskret och tyst. Mingel, fest och förberedelser då funkar det för min del bättre att skilja sig från mängden, definitivt inte för uppklätt. Sedan är det naturligtvis A och O att alltid prata med kunden.

Mingel, fest och förberedelser då funkar det för min del bättre att skilja sig från mängden.
Fast det viktiga på ett bröllop är inte vad som funkar bäst för fotografen, utan vad som funkar bäst för bröllopsparet och deras gäster. Tycker de att det är okej med en snubbe som springer omkring i fotoväst så... Men jag skulle inte göra det.

Brudparets och gästernas upplevelse är givetvis viktig, men bilderna är inte att förringa. Det är trots allt med dessa som de kommer att minnas. Så min roll som fotograf gör att bilderna är viktiga, kan jag inte leverera bilder med känsla och inlevelse får jag nog svårt att leva på mitt arbete. Sedan bidrar allt till helheten, är brudparet inte nöjd med din person eller hur du ser ut så blir det nog svårt att få de där bilderna, men det tror jag nog att man märkt redan innan vid förfrågning, bokning och tidigare samtal isåfall.

Brudparets och gästernas upplevelse är givetvis viktig, men bilderna är inte att förringa. Det är trots allt med dessa som de kommer att minnas. Så min roll som fotograf gör att bilderna är viktiga, kan jag inte leverera bilder med känsla och inlevelse får jag nog svårt att leva på mitt arbete. Sedan bidrar allt till helheten, är brudparet inte nöjd med din person eller hur du ser ut så blir det nog svårt att få de där bilderna, men det tror jag nog att man märkt redan innan vid förfrågning, bokning och tidigare samtal isåfall.

Att bilderna inte ska förringas tror jag ingen motsätter sig. Men den fotograf som sätter sig själv främst får möjligen häftiga bilder, men också en snäv kundkrets. Om det funkar för en så är det givetvis okej.

Min uppfattning är att jag ska fånga bröllopet (enbart porträttbilder eller ceremoni och/eller fest) utan att märkas särskilt mycket. Mina kunder har åtminstone uppskattat det.

Det är upp till mig att kunna ta bra bilder utan att störa. Jag kan inte begära att de som är med på ett bröllop ska acceptera en fotograf som sätter sig själv och bilderna främst, och därmed är "överallt" under hela bröllopet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar