Annons

Kitobjektiv eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Mheel

Medlem
Hej
Jag ska köpa en Pentax k-5. Jag har redan införskaffat en Sigma 18-50 2.8 och nu undrar jag vad ni tycker om kit objektivet 18-55 WR. Är det lönt att köpa det bara för att ha vid dåligt väder?

Hej
Jag ska köpa en Pentax k-5. Jag har redan införskaffat en Sigma 18-50 2.8 och nu undrar jag vad ni tycker om kit objektivet 18-55 WR. Är det lönt att köpa det bara för att ha vid dåligt väder?

Ja. När jag köpte K5 kostade kitet med objektivet ca 400:- mer än bara kamerahuset. Det tycker jag det är värt att ha det i reserv eller vid dåligt väder.
:)
Hälsn Maria

Jag skulle ha slagit till. Har ägt det och sedan sålt det, vilket jag ångrar. Det väger i princip inget, är otroligt smidigt, det zoomar ju inte ut fysiskt, och skärpan kan man faktiskt inte gnälla över när man bländar ner.
Min slutsats är att som "uteobjektiv", dvs för landskap, rese och dokumentation funkar det fint. Man kanske ska försöka undvika ytterlägena, det distar en del och vinjetterar med polfilter.

Jag brukar lägga på 500 för att få WR-objektivet. Har använt det flera gånger i regn och liknande och tycker det är helt ok och definitivt värt 500. Om det nu kostar mer är det tveksamt. Såg att man fick fina 18-135 WR hos Fotokungen för bara drygt 3000 om man köpte tillsammans med hus, det objektivet använder jag mycket.

Men hur bra/dålig är 18-135:an? Har sneglat på den ett tag, men recensionerna som finns på nätet har fått mig att avstå hittills. Hade tänkt att ha den på resor som komplement till några små limiteds...

K5 med 18-55 WR kostar bara 300:- mer än endast huset på både cyberphoto och Scandinavian. Det tycker jag det är värt. Scandinavian hade i lager, inte cyber.

Men hur bra/dålig är 18-135:an? Har sneglat på den ett tag, men recensionerna som finns på nätet har fått mig att avstå hittills. Hade tänkt att ha den på resor som komplement till några små limiteds...

Riktigt bra. Självklart inte lika knivskarp som 35an eller 200an, men bra nog, och i ett riktigt litet paket. Mitt absoluta favoritobjektiv sedan jag köpte det. Det ligger 4716 bilder i LR tagna med 18-135, och jag köpte objektivet i December 2011.

Det funkar mycket bättre än dess rykte. Använder den, precis som du tänkt, på resor. Helst tillsammans med Tamron 70-300 för bra täckning av "alla" behov.

Ok, tack. Får ev bli en beställning om jag hittar den till bra pris igen. Nu gick en del åt till att införskaffa ett d-bg4 som var perverst dyrt men omöjligt att hitta begagnat. ;)

Ok, tack. Får ev bli en beställning om jag hittar den till bra pris igen. Nu gick en del åt till att införskaffa ett d-bg4 som var perverst dyrt men omöjligt att hitta begagnat. ;)

Jag handlade ett sånt via ebay, brand new och snorbilligt. Ville bara strö salt i såren :)

Ju mer jag använder kitobektivet ju mer gillar jag det. Det hamnar lätt långt ner i väskan av någon anledning men nästan varje gång det är dåligt väder åker det på (mitt enda WR) och jag blir lika positivt överraskad varje gång.

Ju mer jag använder kitobektivet ju mer gillar jag det. Det hamnar lätt långt ner i väskan av någon anledning men nästan varje gång det är dåligt väder åker det på (mitt enda WR) och jag blir lika positivt överraskad varje gång.

Jag håller med dig. Är avig mot kitgluggar "av någon anledning" men jag måste säga att den här har levererat mer än jag trodde. Hade jag inte fått dealen att huset var billigare med gluggen än utan hade jag nog inte skaffat den, men det tackar jag för nu. Har börjat snegla mot kit-telet rent av :)

Jag måste bara fråga..för jag är ganska innen på att köpa en k-5 också och är inte så duktig på objektiv..är alltså kit objektiven så mycket sämre än om man köper objektivet för sig? även om båda är tex 18-135? om någon ville förklara detta är jag väldigt tacksam

Jag måste bara fråga..för jag är ganska innen på att köpa en k-5 också och är inte så duktig på objektiv..är alltså kit objektiven så mycket sämre än om man köper objektivet för sig? även om båda är tex 18-135? om någon ville förklara detta är jag väldigt tacksam
De är exakt likadana objektiv (samma modell) oavsett om man köper de som kit med en kamera eller köper dem separat. Man kallar de bara "kit" för att det är just i paketutförande som de flesta köper objektiven då de inte kostar så mycket extra medan det oftast är rätt dyrt att köpa dem separat, men det är samma modeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar