Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kit för kreativt bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ironman71

Aktiv medlem
Nu när det "silly season" inom bröllopsfoto så snurrar tankarna.

Jag funderar på att uppgradera min kamera utrustning inför sommaren. Och känner en dragning mot att utveckla mig inom kreativt bröllopsfoto. Kamera plattformen blir som det ser ut baserad på Canon 5D mark II.

Vad kreativt bröllopsfoto innebär för er får ni själva gärna definiera.
För mig känns ljussättning och skärpedjup viktiga, men led mig gärna in i andra riktningar.

Sedan tidigare har jag: Canon 70-200 4L IS, Blixtar (1st 580 EX II och 1st 540 EZ), Stativ (Manfrotto 055 XPRO B), mellanringar, kvalitetskompakt, kablar, filter, diverse ljusmodifierare, m.m.

Nu funderar jag på vilka objektiv som passar bäst. Min budget ligger på ungefär 42000:- räknat i priser hos Cyberphoto. Jag har funderat på några olika exempelpaket:

Kit 1: Canon 35L, Canon 50 1.4 & Canon 85L
Kit 2: Canon 35L, Canon 24-70L & Canon 135L
Kit 3: Canon 35L, Canon 45 TSE & Canon 135L
Kit 4: Canon 35 2, Canon 50 1.4, Canon 85L & Canon 135L
Kit 5: Canon 35L, Canon 85L, Canon 580EX II & trådlös blixtstyrning
Kit 6: Zeiss 21 2.8 ZE, Zeiss 35 2 ZE, Canon 50 1.4 & Canon 135L
Kit 7: Canon 35L, Canon 50 1.4, Canon 85 1.8, Canon 135L & Canon 580 EX II

Givetvis skulle Sigma 50 1.4 kunna ersätta Canons variant det gäller väl att hitta ett bra exemplar där.
Vad rekommenderar ni? Kan man ha för många objektiv? :) Vad skulle ni valt i min situation? Vilka brännvidder är viktiga för er?

Jag har tidigare ofta jobbat med zoomar, men nu känner jag att jag kanske skulle bli mer involverad i mina motiv om jag jobbade mer fasta brännvidder. Då skulle jag behöva jobba mer med de begränsningarna i bildskapandet, vilket jag hoppas ger bättre resultat i slutändan. Kreativt eller begränsande med fasta brännvidder?

Jag kan inte avgöra vad som fungerar bäst för dig men själv så vill jag inte ha så mycket saker med mig. 99% av mina bilder tas med 24-70/2.8 och 70-200/2.8. Ska komplettera med en 60/2.8 macro för närbilder på ringar etc. Kör Nikon, men Canon har ju likvärdiga gluggar. Inte direkt svar på din fråga, bara lite om vad jag själv jobbar med.

jag tycker lite som tidigare inlägg. sparsamt med saker, koncentrera dig på att skaffa ett extra hus och fimpa kompakten. för du är ganska torsk om det händer något med huset och du inte kan fota.

Jag hade struntat i den gamla blixten där du inte an få någon automatik utan antingen skaffat ett hus med inbyggd blixt (funkar helt ok utomhus när man lättar upp) eller en lös modernare blixt

själv har jag 24-70, 17-40, och 70-200/2,8 med mig ut.

kör med 2 hus som gör att man inte måste byta glugg hela tiden.

Jag hade satsat på zoomar med bra kvalitèt.
Själv kört med 24-70/f2,8L, 70-200/f2,8L och 70-200/f4,0L IS.

Hade jag bara haft fasta gluggar och ett hus hade jag missat många tillfällen om jag hade varit tvungen att skifta gluggar hela tiden.

För det går undan ibland kan jag lova, även på bröllop, och då är en bra zoomoptik guld värd.

MVH Julle.

Goda kunskaper i digital bildbehandling. Enda "kitet" som behövs. Utrustningen är underordnad.

Visst kan man göra "magi" i efterbearbetningen, men man sparar _mycket_ tid i efterbearbetningen om bilderna är tagna "så rätt som möjligt" redan i kameran. Även vad man kan faktiskt kan åstadkomma under efterbearbetningen begränsas av kvaliteten av ursprungsmaterialet.

Så jag håller inte med dig om att utrustningen skulle vara mindre viktig. Och att digital bildbehandling är det enda man behöver är ju helt fel.

Jag kör med
5Dmk2 & 50D
24-70f2,5 ( ALLTID )
70-200 f2,8 is
50f1,4 ( ALLTID MED )
100 f2,8 is Mackro
135 f2,0 ( ALTID MED )
85 f1,8
samt 2st 580ex blixtar ( VID BEHOV fest mingel mm) aldrig i kyrkan
och lite annat

och detta är jag nöjd med använer inte allt varje gång
utan kan ha med mej om jag behver

Lycka till
Mattz

2 hus...

Jag hade också satsat på någon typ av konstelation med två hus. Hade det innan men sålde den ena och det tog inte lång tid förrän jag fick ågren av detta. Är man själv och ska täcka upp olika situationer i kyrkan, i festlokalen, ute i trädgården osv med allt från vyer till närbilder blir det en ständig kompromiss med endast ett hus.

Ibland blev det 70-200 på den ena och 17-40 på den andra.
Ibland blev det 24-105 på den ena och 50 1,4 på den andra.

Vad som sitter på beror på vilken tid på dygnet det är, tillgång till ljus, storleken på utrymmet man är i för stunden, mycket folk i omgivningen eller lite osv osv.

Jisses - nu blir det till att spara ihop till ett extra hus känner jag...

Ett stort problem vid bröllop är som bekant ljuset.

Ofta vill jag HELST kunna köra på bländare 4 eller 5.6 i kyrkan, för att få tillräckligt skärpedjup på båda i kyrkan. Då passar 24-105/4L IS och 70-200/4L IS bäst.

Men allt som oftast tryter ljuset i kyrkan, och då måste fasta gluggar fram med f1.4-1.8

Viktigt för egen del är att ha två systemkameror. Dels för att slippa byta objektiv och dels som backup.

På Bröllop FÅR man bara inte misslyckas, och har man bara en kamera, som går sönder i början av akten är det katastrof.

Så själv skulle jag köpa (om jag som du hade 70-200/4L IS och planerade att köpa en 5DMKII):
kamera 1000D 4000:-
24-105/4L IS (i paket med 5DMKII 8000:)
35/1.4L 15600:-
135/2L 12000:-
programmet Lightroom 3590:- (sparar ofantligt mycket tid om man tex måste justera vitbalans, beskära bilder, göra bildspel mm på många bilder)

Hamnar du dock på 43000:- men då har du ett riktigt bra paket.

Goda kunskaper i digital bildbehandling. Enda "kitet" som behövs. Utrustningen är underordnad.

En fotograf sade till mig en gång:
Nu när photoshop finns så behöver man bara en 50 mm.
Han jobbar inte med foto idag.

Dock håller jag med dig om att goda kunskaper i PS är en av de viktigaste ingredienserna för lyckade bröllopsbilder.

Tror inte kreativitet handlar om grejer. Snarare kan antalet grejer begränsa. Jag skulle se till att ha två hus som många påpekat, några få fasta, skarpa och ljusstarka gluggar, en blixt att ha på kameran och ett kitt med portabelt studioljus + några reflexskärmar. Sedan är det bara idéerna som räknas.

Tack för alla era svar!

Intressant att läsa lite hur ni tänker.

Naturligtvis så kör jag redan med minst 2 kamerahus när jag fotar bröllop. Ovärderligt inte minst för att snabbt kunna byta brännvidd. Idag APS-C (40D & 1000D) men funderar som sagt på minst ett FF hus.

Visst är bildbehandling en viktig del för ett bra slutresultat. Men jag vill helst att bilden är klar redan i kameran, efterbehandlingstid är något som inte syns och kan vara svår att motivera. Ger ett t.ex. objektiv ”rätt” resultat på en gång slipper man kanske sitta i photoshop och harva i timmar. Jag vill ogärna lägga ner mer än 15-30 minuter per bild i bildbehandling. Då kan ett några tusen extra på rätt utrustning vara den bästa lösningen.

De flesta verkar rekommendera minst ett zoomobjektiv, man kanske inte hinner med två fasta. Har själv bara använt zoomarna 17-55 IS och 70-200 4L IS, saknar då det korta skärpedjupet (FF) och ljusstyrkan dessutom känns 70-200 lite ”lång” på aps-c.

kamera 1000D 4000:-
24-105/4L IS (i paket med 5DMKII 8000:)
35/1.4L 15600:-
135/2L 12000:-
programmet Lightroom 3590:-

Ligthroom är verkligen bra. Det och PS CS4 har jag och jobbar på att bli bättre och bättre i.

Aps kamera har jag också så detta är rena spar paketet ;-). Ska fundera på 24-105, hade nästan fastnat för 24-70.

Ett tips på snabbare bildbehandling med bl.a. Ligthroom är X-rite Colorchecker Passport som har sparat mig många timmars jobb med hudtoner, man skapar en profil för varje kamera som återger hudtoner och färger på ett helt annat (oftast bättre) sätt.

Fixa några fler blixtar och några pocket wizards/elinchrome skyports.
Vad gäller blixtar kan jag rekommendera Nikons gamla, det spelar ingen roll att du kör Canon, de kommer ändå köras på manuellt. Jag gillar Nikon SB-28, men även SB-26 är bra (inbyggd slav), SB-25, och SB-24 även om den är lite enklare.

Sen för att få inspiration om kreativt blixtfoto så kika in på den helt otroligt fantastiskt bra bloggen http://www.flashflavor.com.

Sen gäller det bara att putsa lite på övertalningsförmågan så du kan övertyga bröllopsparet om att köra en "Trash the dress session" efter bröllopet ;)
http://delsolphotography.com/blog/index.php/category/5/Trash-The-Dress

Hej,

Mitt förslag

Sälj ditt 70-200 f4

Köp 24 1.4 II, 50 1.2 och 85 1.2
Dessa objektiv ger i mitt tycke snyggast släpp vilket jag prioriterar framför flexibilitet. Om du spläcker budget så köp beggat. Kolla in jessica claire, Erika gerdemark de kör väldigt korta skärpeljup nästan hela tiden.

Hälsningar

Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar