Annons

Kirunafoto - tips efterlyses!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hej,

Jag skall upp till Kiruna nästa vecka, och fota. Har någon något tips om bra ställe att fota utifrån?

Någon bra utkiksplats för fjäll- och stadsfoto? Andra tips?

Många tack!

Luossavaara (slalombacken) är en bra plats, gruvan har lite roligt foto att erbjuda(om det går turer så här års). Kyrkan är en annan intressant byggnad. För en sörlänning som mig finns det motiv lite överallt.

Är dom inte i full färd med att flytta hela stan, hus för hus? Det borde väl ge en hel del unika fototillfällen.
Själv skulle jag nog försöka få lite bilder på malmtågen. Loken som drar dom påstås vara världens starkaste ellok.
Om du är Stockholmare (vilket ditt nick kantyda på) så kommer du ju att få skåda snömängder som du aldrig ser i huvudstaden.

---/Thomas

Är dom inte i full färd med att flytta hela stan, hus för hus? Det borde väl ge en hel del unika fototillfällen.
Själv skulle jag nog försöka få lite bilder på malmtågen. Loken som drar dom påstås vara världens starkaste ellok.
Om du är Stockholmare (vilket ditt nick kantyda på) så kommer du ju att få skåda snömängder som du aldrig ser i huvudstaden.

---/Thomas

Nek stadsflytten har inte börjat ännu.

Men som tidigare nämtsså är kyrkan värd några foton

Om Kiruna

Är du ute efter byggnadsfoto finns det realtivt myket att upptäcka trots stadens storlek (ca 24000 i tätorten). Centrumnära Bolagsområdet med sina unika Bläckhorn (sekelskiftes-minivillor), Stadshuset och dess klocktorn som vann första Kaser Sahlin-priset, kyrkan naturligtvis.. Giraffhusen, dvs de gamla höga, smala lokstallarna för järnvägslok. I centrum hittar du Erskines flerbostadshus med spännande fasadmaterial (målad kolfiberkomposit utanpå lättbetogblock?).

Jukkasjärvi ligger en halvtimmes resa från Kiruna med buss (ännu snabbare med hyrbil). Där hittar du ishotellet och också enda bevarade kyrkan med strävnistekonstruktion, anno 1607. Om jag inte minns fel så kan man besöka ett autentiskt sameviste med renar, kåta och allt som hör till.

Vill du se orörda vidder, snö och fjäll kan jag inte annat än att rekommendera en tågresa från Kiruna upp till minst Abisko (90 km), kanske till och med hela vägen till Narvik (ytterligare en timmes resa). Här snackar vi scenery..

Det är bara att kontakta mej om det är något du undrar över :)
Lisa

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto