Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kille från danmark som fått sin 5D nu :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg en 5D i skyltfönstret till Kungsholms Foto vid fridhemsplan. Det var knökfullt i butiken så jag tog mig inte tid att gå in provkläma lite.
Men kort så verkar den väldigt kompakt, många knappar och vred. Här ligger Cannon och Nikkon långt efter.
Det ända som jag direkt kunde se so en brist var avsäknaden av reglag för exponeringskompensation och blixkompensation. Jag vill kunna titta på histogrammet och sedan göra en snabb justering med exponerings kompensationen.

Men något måste man få för skillnaden mellan 7D & 5D...
 
FILM) (ulltand skrev:
Ngn som har koll på ungefärlig prislapp med kit-objektiv?

Fotokungen är billigast av de jag har tittat på.
Där kostar kitet med 18-70 7990:-
Tidigare var Dustinhome billigast, men jag ser att de nu har justerat priset till 8195:-
 
Nome Nescio skrev:
Såg en 5D i skyltfönstret till Kungsholms Foto vid fridhemsplan. Det var knökfullt i butiken så jag tog mig inte tid att gå in provkläma lite.
Men kort så verkar den väldigt kompakt, många knappar och vred. Här ligger Cannon och Nikkon långt efter.
Det ända som jag direkt kunde se so en brist var avsäknaden av reglag för exponeringskompensation och blixkompensation. Jag vill kunna titta på histogrammet och sedan göra en snabb justering med exponerings kompensationen.

Men något måste man få för skillnaden mellan 7D & 5D...

Det har väl visst knappar för exponeringskompensation.
Gå in på http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/5d/guide07.html

Titta på baksidan, så ser du att det finns knappar för kompensation.
Hur det är med blixtkomp. vet jag inte.
 
Aha, så man håller in knappen och snurrar på något hjul?
Det är en fungerande budget lösning, så länge man slipper gå in i menyer och dona så är jag nöjd.
Jag får ta mig tid och knata in i butiken när det är mindre folk.
 
Fortfarande lockar Nikon D50 mer, mest beroende på KM:s usla support (Nikons vet jag inget om).

Varför ska jag välja KM istället för Nikon?
 
FILM) (ulltand skrev:
Fortfarande lockar Nikon D50 mer, mest beroende på KM:s usla support (Nikons vet jag inget om).

Varför ska jag välja KM istället för Nikon?

Får man fråga vad som är så uselt med suporten? Jag had inne min för ett tag sedan och tycker dom skötte det mycke bra.
 
FILM) (ulltand skrev:
Fortfarande lockar Nikon D50 mer, mest beroende på KM:s usla support (Nikons vet jag inget om).

Trams. Jag är förmodligen världens kinkigaste konsument, men KM's servicevilja och personliga bemötande har vida överstigit allt vad jag hade vågat drömma om.

/Per
 
Trident21 skrev:
...Får man fråga vad som är så uselt med suporten? ...
Jag behövde drivisar som de ännu inte hunnit lägga ut på webben. De kunde maila dessa, men ville då ha betalt...

Har aldrig varit med om liknande förr... och tycker det var uselt skött.
 
Nome Nescio skrev:
Aha, så man håller in knappen och snurrar på något hjul?
Det är en fungerande budget lösning,

Ungefär som Canon & Nikon har på alla sina kameror ;-)

Skämt åsido så funkar det alldeles utmärkt. Jag har beställt D7D men tror inte att jag kommer att använda expokompensationsratten på ovansidan annat än möjligtvis vid stativkörning då jag har tid på mig.

Man kan nämligen välja att lägga kompensationen på nån av inmatningsrattarna i stället vilket jag tycker är mycket snabbare att arbeta med...

//Larsa
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Jag behövde drivisar som de ännu inte hunnit lägga ut på webben. De kunde maila dessa, men ville då ha betalt...

Har aldrig varit med om liknande förr... och tycker det var uselt skött.

Tydligen så har du blivit dåligt bemött men man ska veta att det alltid finns några som råkar ut för sådant här oberoende av märke. Bara för att en eller några har dåliga erfarenheter så kan man inte döma ut servicen totalt.

Själv så har jag mycket god erfarenhet av Minolta support men har även hört de som råkat illa ut, inte bara hos Minolta dock...

//Larsa
 
.Z. skrev:
...Bara för att en eller några har dåliga erfarenheter så kan man inte döma ut servicen totalt...
Fullt möjligt att de får chansen att leverera min första dslr ändå, men jag har redan satt ett ganska stort minus hos dem.
 
.Z. skrev:
Man kan nämligen välja att lägga kompensationen på nån av inmatningsrattarna i stället vilket jag tycker är mycket snabbare att arbeta med...

//Larsa

Men det är väl där skillnaden ligger? Nån av inmatningsrattarna, så ligger den där, och du behöver inte trycka in någon fjantig knapp för att ändra den :)
På D5 finns det väl bara en? :/

/Stefan
 
jtkarlsson skrev:
Sitter med den framför mig nu.
Tyvärr kommer inte minneskortet förrän imorgon.
Den känns helt OK i handen.

Beställde du också i måndags efter att jag lagt ut att de hade den hemma?
Jag har inte fått min ännu.
Då bör den komma imorgon då.
Du kanske bor i Stockholm? Därför du fått din tidigare?
 
Snabb support och reparation

Jag råkade ut för en underlig grej med min 7D.
När jag hade Sigma optik på så låste sig bländaren men med annan optik så funkade det. Jag testade först min optik på en annan 7D och där funkade den. Men en ny Sigma på min 7D, då funkade det inte. Ett samtal till KM support och berättade om mitt problem. Deras förslag var att ringa direkt till Zieger teknik och konultera dem, samt hälsa från supporten. Jag ringde Zieger och talade med en tekniker,Roy. Han kom snabbt på att de var bländaröverföringsarmen. Jag skickade kameran i fredags kväll. Tisdag morgon låg kameran på posten, justerad och klar. Snabbt och smärtfritt och fullt fungerande. Zieger härskar. Jag har för övrigt inte haft några problem med KM support. Jag har varit i kontakt med dem vid flertal tillfällen.
Min första 7D hade lite barnsjukdomar;0)
Jag har däremot hört skräckhistorier om Canon (av dem som inte har speciellt avtal).

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet.

mvh/Ove
Lycka till med era nya inköp ;0)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.