ANNONS
Annons

Kenko Variabel NDX Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Någon som använt detta filter? Tips, bra dåligt osv?

Jag är främst ute efter att kunna använda största bländare ute i starkt solsken eller stor bländare hemma i studion.

Nån med erfarenheter?

Någon som använt detta filter? Tips, bra dåligt osv?

Jag är främst ute efter att kunna använda största bländare ute i starkt solsken eller stor bländare hemma i studion.

Nån med erfarenheter?

största bländaren för dig är?
i studio reglerar du ju isåfall ljusstyrkan med blixtarna om nu det är ett problem.

Utomhus kan detta vara ett problem, jag personligen brukar aldrig ha det. om jag får gå upp ett bländarsteg så känns det inte som hela världen när man kör 1/8000 och iso 50.
De händer inte så speciellt ofta.

Dock om man vill ha rörelse i bilder, så är detta givetvis ett krav.

Vad jag har sett av variabla ND-filter är att de inte håller neutral ton när man drar ner dem väldigt mycket, och att de alltså inte är ND. Filtren kallas också "fader", och det primära syftet är att kunna tona ner eller tona upp vid filmning, där färgavvikelsen vid stor täthet inte har någon betydelse.

Om man vill använda ND för att kunna ha stor bländare behöver man ofta inte särskilt tätt filter, ett ND8 ger tre steg, vilket med ISO 200 som lägsta känslighet ger en exponering av 1/1600 f/2 i solsken.

Ska man däremot ha lång slutartid behöver man ofta ta till tätare filter, ex. ND64.

Två ND-filter med tätheterna 8 och 64 kostar mindre än ett variabelt "ND"-filter och ger lika stor flexibilitet vid stillbildsfoto, med fördelen av färgneutralitet också om man kombinerar dem till ND 512, 9 bländarsteg.

Vad jag har sett av variabla ND-filter är att de inte håller neutral ton när man drar ner dem väldigt mycket, och att de alltså inte är ND. Filtren kallas också "fader", och det primära syftet är att kunna tona ner eller tona upp vid filmning, där färgavvikelsen vid stor täthet inte har någon betydelse.

Om man vill använda ND för att kunna ha stor bländare behöver man ofta inte särskilt tätt filter, ett ND8 ger tre steg, vilket med ISO 200 som lägsta känslighet ger en exponering av 1/1600 f/2 i solsken.

Ska man däremot ha lång slutartid behöver man ofta ta till tätare filter, ex. ND64.

Två ND-filter med tätheterna 8 och 64 kostar mindre än ett variabelt "ND"-filter och ger lika stor flexibilitet vid stillbildsfoto, med fördelen av färgneutralitet också om man kombinerar dem till ND 512, 9 bländarsteg.

Hur fungerar 2 filter i fullformat och under 24mm då? blir de inte duktigt med vinjettering då?

Hur fungerar 2 filter i fullformat och under 24mm då? blir de inte duktigt med vinjettering då?

Med en kraftig vidvinkel finns så klart risk för vinjettering. Det enklaste sättet att minska risken för vinjettering är att ta lite större filter och en anpassningsring. Men om man inte vill använda dubbla filter går det så klart att ta ett enkelt.

Då kan det också vara bra att ha klart för sig att ett "variabelt ND" är ett dubbelt filter, så för att slippa vinjettering med ett sånt på en extrem vidvinkel måste man ha en större dimension med anpassningsring. Ett variabelt ND är två cirkulära polarisationsfilter som är monterade med de polariserande filtren emot varandra och de avpolariserande utåt, och det yttre av de två kan roteras i fattningen för att ge varierande täthet. Det variabla är avsevärt tjockare än ett vanligt filter, ungefär som två filter ihopsatta.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto