joey_bazooka
Aktiv medlem
Är det någon som har koll på hur kombinationen Kenko AF Telekonverter 3,0x PRO300 (7 linser) till Nikon AF + Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II funkar?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men jag har starka misstankar om resultatet. Av hänsyn till känsliga personer här ska jag inte beskriva det närmare ;-)
Ok, det jag menade var att det är våldtäkt att sätta en 3X-konverter av tveksam på ett objektiv av den kalibern.
Jag har inte testat det själv, men däremot vet jag att om man ska använda konverters krävs absolut högsta kvalité på både konvertern och objektivet. Det blir snabbt så dåligt att det är bättre att fota utan konverter och istället beskära efteråt. Då behåller du dessutom ljusstyrkan och AF-hastigheten så chansen att få skarpare bilder ökar och därmed möjligheten att beskära.
Jag har något vagt minne av att Kenko Pro-konvertrarna i och för sig inte alls ska vara oävna, men det lär inte gälla något så groteskt som 3x.
Översatt så betyder det att strunta i det och satsa på max x2. Du förlorar troligen AF och mycket skärpa med den kombon. Kolla in den nikon x1,7 som är till salu nu på hemsidan, det är nog ett mer lämpligt val