Annons

Kemi och papper för Lith-kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag har gjort mina första lithkopior. Och även jag har stött på liknande problem. För min del dog dock kemin helt efter bara en 13*18cm-kopia. Så ska det väl inte vara?

Kemin jag använder är Moersch easy lith. Enligt produktbladet blandade jag 20 ml A + 20 ml B + 1000 ml vatten. Jag gjorde även så att jag först gjorde en traditionell kopia för att kunna förlänga belysningstiden 4 gånger till lithkopieringen. Jag bifogar bilderna nedan.

Den första lithbilden spenderade ungefär 30 minuter i framkallningsbadet innan jag tog ur den. Den andra låg i badet i 40 minuter då jag gav upp.

Har jag gjort något fel?


"Vanlig" bild:
 

Bilagor

  • fsgelatin1.jpg
    fsgelatin1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 196
Jag har också haft problem med att easy-lith dör väldigt fort. Hoppas att någon vet hur man åtgärdar det (eller om det ska vara så)
 
Lite funderingar kring Lith

Har ej själv sysslat med Lithkopiering a la
Corbin...Jag har ju snart 40 år bakom mig i
mörkrummet och med svart/vitt. Och den enda
kemi som jag har reagerat allergiskt mot genom
åren är Kodalith, så därför har jag hållt
mig ifrån det.Vi använder oss av Fuji QRD lithframkallare till våra lithfilmer. Jag har inte provat den på papper. Men det är viktigt med bra ventilation.
Men några andra små erfarenheter som kanske kan vara nåt litet tips....

När det gäller problem med flammighet som i Rickards exempel. Förbada pappret i vatten några minuter för att få ner den, s,k bromidrinningen
( flammigheten) sedan i framkallaren.De silverrika papperen får det tuffare med lithframkallarens aggresitivitet i intialskedet i framkallningen.
Så här gör vi när vi framkallar raster ,när
det görs manuellt och vi inte har tillgång till
framkallningsmaskin.

Ett sätt att uppnå en lithliknande effekt är att
överexponera ett fotopapper rejält. 5-10 steg
framkalla som vanligt och fixera skölj sedan
en kort stund och blek ner kopian till
önskad effekt med t.ex bleken till kodaks sepiatoner eller vad den nu heter.
Gjorde lite sådant i början på 80-talet, men kan inte utala mig om hållbarheten. Selentoning kan ge både en ytterligare effekt och öka beständigheten.

Lithframakallare är kortlivade och oxiderar fort
i kontakt med luftens syre.Skaffa ett plexiglas eller glasskiva som du har över framkallningsskålen och använd framkallaren färsk,
det funkar oftast dåligt att spara brukslösningen.


mvh
Lasse
 
Senast ändrad:
JKE skrev:
Första lith-bilden, 30 minuter i framkallaren:
Tänk på att du styr kontrasten med exponeringstiden; kort tid => hårt, längre tid => mjukare. Pröva att öka exponeringen ytterligare ett eller två steg.

Vet dock inte vad den dåliga kapaciteten i framkallaren beror på, själv kör jag med Fotospeed LD20 och plockar 3-5 20x30cm ur den per två liter brukslösning, framkallningstid 5-30 minuter.

Själv använder jag exponeringstider i storleksordningen två minuter, mot normala 10-15 sekunder, motsvarande 3-4 steg överexponering.
 
Upplys en okunnig.

Vad är grejen med Lith?
Jag förstår ju självklart att det ser helt annorlunda ut på verkligt papper än bilder på webben (som i denna tråd), men det ser i alla fall ut som ett hårt papper. Vad blir skillnaden mellan Lith:ad vanlig bild, och samma bild på grad-5-papper.

//Lasse
 
Ingen expert på området (ville mest prova) men du kan styra kontrasten med exponering och framkallning precis som med film. Papperet får en lite speciell konstruktur (även kornfria negativ ger korniga bilder) en varm papperston utan att behöva tona är också vanlig.

Jag antar att formen på svärtningskurvorna blir lite olika.

Någon annan kanske kan fylla på/korrigera?

Tackar så mycket för råden Lasse Mellber!!
 
Tack för svaren.

Vad gäller hårheten på min bild tror jag, efter att ha funderat lite på det, att jag lyckades få matematiken fel när jag skulle öka 4 steg i belysningstid. Därav den ovanligt hårda bilden.

Men hållbarheten.. Det känns ju lite väl lite med en (1) 13*18-kopia per lite brukslösning. Men men, det kanske är så det är.
 
Kanske inte till så mycket nytta men Kodalith D85 1A+1B+4vatten brukar hålla en halvdag för mig (har inte försökt längre) med 5-6 kopior. Kodalith D85 innehåller både Hyrdorkenon och Formaldehyd så det kanske fanns en good anledning till att den slutade tillverkas?
 
Inköp

Jag har tittat lite på diskussionen här och läst på en del av de länkar som rekomenderas. Det tycks finnas ett "start-kit" att köpa, men jag hittar det inte på Photax. Vet ni vart jag ska vända mig? Är lith-film nödvändigt eller räcker det med t.ex. tri-X?
 
Nej, nej. Du ska inte lith-framkalla filmen, då blir den stenhård. Det är fotopapperet som framkallas i den speciella framkallaren. Du kan använda konventionella fotopapper (vissa blir bättre än andra) eller speciella lith-papper.
 
Re: Inköp

Kajsa A skrev:
Jag har tittat lite på diskussionen här och läst på en del av de länkar som rekomenderas. Det tycks finnas ett "start-kit" att köpa, men jag hittar det inte på Photax. Vet ni vart jag ska vända mig? Är lith-film nödvändigt eller räcker det med t.ex. tri-X?
På Kameradoktorn i Stockholm finns t.ex. Fotospeed LD-20, en tvåkomponentsframkallare i vätskeform. Där finns också en del bra papper. Som Lars Erik påpekar är det inte filmen som skall lith-framkallas utan pappret.
 
film vs papper

Jag uttryckte mig lite klumpigt ser jag. Är medveten om att jag inte ska lith-framkalla filmen, men i den fotoaffär där jag bad om rådgivning pratade butiksbiträdet om en speciell film som skulle användas vid lith-kopiering.

Tack för era goda råd. Då kan jag alltså börja med vätskorna och sedan avancera till speciella papper(?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.