Annons

Kemi och papper för Lith-kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
MattiasL skrev:
[...] Lite dumt att inte köra svartvitt förstås, men jag tänkte att det spelade ingen roll, gäller bara att exponera snålt och framkalla utav helvete. Framkallade i 50 minuter(!), och lyckades bara få till en normal, men lite grådassig kopia. Materialet var Oriental Seagull portrait warmtone grad 3, och Tetenal Dokulith. Nästa gång blir det TriX.

Hur man skall exponera beror på vad man är ute efter, kort tid ger hög kontrast, medan längre tid ger högdagrarna en chans att svärtas i framkallaren innan man måste rycka kopian och man får då en jämnare tonskala.

Ett graderat fiberpapper som Oriental är det som brukar rekommenderas. Jag tycker inte att valet av ett färgnegativ borde påverka resultatet mer än att man får exponera pappret under längre tid för att kompensera för negativets ökade täthet i basen. 50 minuter, jösses!!!
 
Nu har jag testat Foma polywarmtone plus och Emaks K888 i kodalith 1A+1B+4Vatten (D85-ifall man vill blanda själv).
Nu fick jag rigtigbra lith-effekt. Emaks var som sagt lite småvarmt men polywarmtone blev underbart snyggt varm ungefär som med tvåbads sepiatonare på ett neutraltonspapper. Tyvärr så tappade båda papperen värmen fort i selentonaren (körde 1+4) några polywarmtone körde jag riktigt snabba selendopp vilket gav en subtil violettton i de mörkare partierna medan de högra mellandagrarna förblev varma. Ska lägga upp några bilder här när de torkat och jag skannat dem.

Lite av finessen med kornfria storformatsnegativ försvann när papperet kornade sig. Kanske ska försöka få tag i lite sulfit för att få ner kornen. Tackar för alla tippsen.

/R
 
Mina kollegor Peter och Magnus är väl inga Keith Richards men lite Corbijn blir det med lithkopior :). Här På Emaks K888 i Kodalith (1A+1B+4vatten):
 

Bilagor

  • peter_lith_400.jpg
    peter_lith_400.jpg
    35.5 KB · Visningar: 198
Båda ovan är selentonade. Nedan följer tre bilder på Forte Polywarmtone Plus (photax nya papper). Dessa tre finns lite större i mina kritikalbum också.

Den första lite kraftigare selentonad:
 

Bilagor

  • torn_landsort_lith_400.jpg
    torn_landsort_lith_400.jpg
    37.6 KB · Visningar: 345
Bilderna på Magnus och Peter är pressad Tri-X i småbildsformat, De med fyren och tornen är 4x5" storformatsnegativ och den sista är småbild Tmax 100. Alla landskapsbilderna är tagna med rödfilter och polarisationsfilter.
 
Frågan är vad du vill åstadkomma. Kodalith ger bäst resultat med tonseparation på lithfilm. Efter kopiering av lithnegativet (obs, i två steg) kan man kopiera på vilket papper som helst och får då resultat i tonskalan som det här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=197532
med vanlig pappersframkallare.
Ser ingen speciell fördel med att framkalla papper i lithframkallare, den är inte avsedd för det egentligen.
Us
 
Det finns ju lith-framkallare för papper också, t.ex. Fotospeed LD20. Kanske är lithkopiering ett lite vilseledande namn, eftersom så många blandar ihop det med grafisk lith-film (eller streckfilm, som den Ulf hänvisar till).

Den effekt som fås med t.ex. LD20 beror på "infectious development", dvs svärtningen ökar exponentiellt med tiden och ger stenhårda skuggor och bomullsmjuka högdagrar i olika rosa, orangea eller bruna toner. Se till exempel några av bilderna i mitt galleri Förenade konungadömet.

Jag vet dock inte vad som skiljer LD20 från Kodalith kemiskt sett, jag har inte lyckats hitta några recept.
 
Man brukar skilja på litografiska bilder och lithkopierade bilder. Anton Corbijns hårda bilder på t.ex. Keith Richards är exempel på klassiska lithkopierade bilder.

Vissa ser ingen fördel med att använda gummitryck heller när den tekniska kvaliten blir så mycket bättre med moderna fotopapper ;-)
 
Lyckades äntligen få tid att ställa mig i mörkrummet förra veckan. Tre lithbilder hann jag göra efter att bröllopsbilderna var klara, två av dem blev riktigt bra.

Först en på Kullens fyr:
 

Bilagor

  • kullens fyr-3liten.jpg
    kullens fyr-3liten.jpg
    52.7 KB · Visningar: 317
Sedan en på Lars Vilks träskulptur Nimis, inte långt från Fyren:
 

Bilagor

  • nimis-3liten.jpg
    nimis-3liten.jpg
    54 KB · Visningar: 316
Suck, när man tittar på era bilder så får man ett sånt sug tillbaka till mörkrummet.
Förbannat att man ska ha för liten lägenhet för att fixa till ett eget.

Det är juh så roligt att pyssla med nya tekniker och finlira för att få till rätt känsla.
Lite underligt egentligen, för det är inte alls kul i Photoshop imho. För lätt kanske?

/Henri
 
eatfrog,

finns det inga fotoklubbar eller liknande i luleå så att du inte behöver ha mörkrummet i hemmet? jag hyr in mig i ett mörkrum för ca 500 kr i månaden. det är ganska mycket pengar, men jag tycker det är värt det. jag har full förståelse för att det kanske inte finns så mycket pengar att spendera på fritiden dock.
 
timeUnit skrev:
eatfrog,

finns det inga fotoklubbar eller liknande i luleå så att du inte behöver ha mörkrummet i hemmet? jag hyr in mig i ett mörkrum för ca 500 kr i månaden. det är ganska mycket pengar, men jag tycker det är värt det. jag har full förståelse för att det kanske inte finns så mycket pengar att spendera på fritiden dock.

Jag har hört mig för lite, det fanns en fotoklubb på campus som hade mörkrum och allt, men intresset har svalnat med åren och förra året så skulle dom flytta till mindre lokaler men flytten drog ut på tiden och slutade med att alla prylar bara ligger i lådor någonstans.

Jag skulle helst inte vilja åka in till stan heller för att slabba i ett mörkrum, det känns lite för omständigt för att det ska vara värt det. Och jag har inte riktigt 500kr i månaden att spendera på någonting jag inte skulle använda väldigt mycket, student som man är.

/Henri
 
Hej

Nu har jag gjort mina första lithkopior. Ruskigt kul och kreativt utmanande. Jag hade dock problem med att framkallaren dog efter bara 3 st 20*20kopior. Är det vanligt att den har så kort livslängd eller gjorde jag nått fel? Jag kanske ska tillägga att jag gjorde en fjärde kopia som fick ligga i framkallaren i ca 1 timme utan att det blev annat än en knappt skönjbar bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.